Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Hyundai u nás prodává už dva diesely budoucnosti, jiné asi nemají šanci přežít
6.4.2019 | Petr Prokopec
Diesely dnes nemají na růžích ustláno, pokud ale jakékoli z nich mají přežít, pak takové, jako tyto dva. Reálně toho zase tak moc nenabízí, papírově ale dokonale zapadají pro představ EU.
Přijít v současné době s novým naftovým motorem je velmi odvážné. Jejich obliba je v Evropě nejnižší za poslední dekády a v někdejších neochvějných baštách těchto pohonných jednotek je velmi malá. Automobilky navíc přiznávají, že stále přísnější emisní pravidla v podstatě ani neumožní osadit dieselem vozy v nižších segmentech - náklady přenesené do jejich příliš vysoké pořizovací ceny by z nich udělaly neprodejné zboží. Člověk by za takové situace čekal, že značky jako Hyundai to s naftovými motory zcela vzdají, ale nestalo se.
Už v loňském roce dorazil na trh modernizovaný model Tucson, který je zvenčí rozpoznatelný podle nové masky chladiče, jiných světlometů či nárazníků. Mnohem podstatnější však byly novinky pod kapotou. Vůz dorazil také v podobě mild-hybridní verze, která spojila dvoulitrový turbodiesel se 48voltovým elektrickým systémem, lithium-iontovými bateriemi o kapacitě 0,44 kWh, integrovaným startérem/generátorem a nízkonapěťovým měničem stejnosměrného proudu LDC. Právě takový diesel je zřejmě jediný, který má smysl do budoucna přežít - hybridní technika sníží jeho spotřebu a emise tak nízko, že s ním minimálně pravidla EU nebudou mít problém.
V této konfiguraci stál o 30 tisíc korun více než čtyřválec 2,0 CRDi bez veškerého elektrického humbuku. Podle údajů automobilky má hybrid jezdit s o 11 % nižší spotřebou, konkrétně za 5,2 až 5,4 litru paliva na sto kilometrů v případě manuálu, respektive za 5,7-5,8 l/100 km s automatem. Základní diesel si řekne o šest desetin, resp. o dvě desetiny litru více.
Až potud nelze mnoho namítnout, detailnější informace však naznačují, že s onou úsporou to v reálném světě až tak růžové být nemusí. Podle Hyundai maximální efektivita přichází hlavně ve městech, kde mild-hybridní ústrojí profituje ze schopnosti jezdit jen na elektřinu. Pohonná jednotka se vypíná při poklesu rychlosti na 30 km/h, užití 48voltového okruhu pak má udržet spalovací jednotku po delší dobu v nečinnosti, a to i za horkých letních nebo mrazivých zimních dní, kdy klimatizace jede naplno.
Pokud budete jezdit hodně ve městě, můžete ušetřit ještě více, v jiných situacích to nebude tak žhavé. Hmotnost hybridu je o jednašedesát kilogramů vyšší, je tak dost možné, že třeba při aktivnější jízdě po okreskách bude spotřeba naopak vyšší. Zajímavé také je, že diesel bez „eko-balastu“ dá s manuálem stovku za 9,9 sekundy, tedy stejně rychle jako mild-hybridní provedení.
Hybridní ústrojí přitom umí přidat až 12 kW živených z baterií usazených pod podlahou zavazadelníku. Jeho kapacita kvůli tomu poklesla z 502 na 459 litrů, respektive z 1 492 na 1 449 l. Za 30 tisíc si tedy připlácíte za zhoršení praktičnosti i zachování stejné jízdní dynamiky, což ostatně neplatí jen o sprintu na stovku (automat danou disciplínu zvládá pokaždé za 9,5 sekundy), ale rovněž o nejvyšší rychlosti 201 km/h.
I když správně bychom měli napsat, že za zhoršenou praktičnost jste připláceli 30 tisíc korun. S platností k 1. dubnu letošního roku české zastoupení inovovalo ceník a rozdíl mezi ryzím dieselem a mild-hybridní variantou snížilo na 20 000 Kč. Zatímco tedy Tucson 2,0 CRDi vás vyjde minimálně na 809 990 Kč, za provedení 2,0 CRDi MHSG dáte 829 990 Kč. Tím však inovace nekončí, nově je totiž možné volit mezi duální nabídkou také u méně výkonného 1,6litrového turbodieselu.
Než se k novince dostaneme, dodáme jen poslední zmínku k dvoulitru. Týkat se bude výkonu, který činí 185 koní, zatímco točivý moment narostl na 400 Nm. Platí to o hybridní i nehybridní verzi, přičemž zákazníci mohou v obou případech volit mezi šestistupňovým manuálem a osmistupňovou automatickou převodovkou. To neplatí v případě jedna-šestky CRDi, méně objemný dieselový agregát má k dispozici manuál a sedmistupňový dvouspojkový automat.
Konkrétní data o spotřebě mild-hybridní verze zmíněna nebyla, nicméně standardní diesel se 136 koňmi a 320 Nm jezdí v průměru za 4,7 až 5,2 litru v závislosti na zvoleném pohonu a převodovce. Stovku pak nejrychleji zdolá za 11,2 sekundy a maximálně zvládne 180 km/h. Kromě toho lze objednat i verzi se 115 koňmi a 280 Nm, ta je však pouze levnější. Nikoliv však rychlejší či úspornější. Mild-hybrid pak stejně jako u dvoulitru podražil o 20 tisíc korun.
Hyundai Tucson je k mání s mild-hybridní technikou...
...ta ale zrovna mnoho výhod vůči konvenčnímu dieselovému provedení nepřináší
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před hodinou - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 2 hodinami - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 4 hodinami - Dodnes úplně nový, totálně oholený Ford Focus první generace může být váš, při jeho jednoduchosti je to auto navěky
před 5 hodinami - Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 12:42 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz