Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Iluze o další velké výhodě elektromobilů padla, ve skutečnosti platí pravý opak
3.3.2022 | Petr Prokopec
S elektrickými auty je spojována spousta teoretických výhod, které praxe jejich pravidelného používání nepotvrzuje. Mezi takové zjevně patří i představa o jejich servisní nenáročnosti a spolehlivosti, ve skutečnosti jsou horší než benzinové i dieselové vozy.
Když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají, říká se. V automobilové branži to v posledních letech platí především o elektromobilech, které jsou lidem pravidelně předkládány jako pokrok ve všech možných ohledech. Platí to i o spolehlivosti a servisní náročnosti, která by měla být citelně nižší s ohledem na méně komplexní techniku. Na papíře to dává smysl, jenže jedna věc je teorie a jiná realita.
Do hry totiž vstupuje několik dalších faktorů, které elektromobilům nesvědčí. Jednak jsou elektrická auta relativní novum, se kterými nikdo nemůže mít dekády zkušeností daných provozováním miliard aut po celém světě. A pak jsou tu baterie, které tvoří nějakých 40 procent ceny. Samy o sobě problematické nejsou, jenže jsou tak drahé, že výrobci musí šetřit, kde mohou, aby i přes vysoké ceny dosáhli kladné marže. Právě kvůli tomu ovšem spoustu věcí „šidí”, a tak je v praxi s elektromobily spojována kvalita nikoli vyšší, ale ve srovnání se spalovacími vozy nižší.
Tento problém naplno odhalila studie britského magazínu Which?, v jehož rámci bylo osloveno přes 48 tisíc lidí vlastnících takřka 57 tisíc aut. Podstatné navíc je, že s nimi pravidelně jezdí. Stěžejním se pak stalo zjištění, že během prvních čtyř let vlastnictví mělo problém s benzinovými vozy jen 19 procent jejich majitelů. U dieselů pak daný poměr vystoupal na 29 procent, u elektromobilů nicméně až na 31 procent. Jde tedy v praxi o nejproblematičtější typ aut, nikoli naopak.
Jedná se navíc jen o část problému, tou druhou je délka oprav. Na elektromobilech totiž technici musí v průměru pracovat pět dní, zatímco na benzinových jen tři dny a na dieselových čtyři dny. S ohledem na menší počet pohyblivých částí u bateriových vozů je to překvapivé, stejně jako nejčastější závady. Mezi těmi vedou softwarové potíže, které navíc nejde řešit online. Problémy jsou tedy buď komplexnějšího rázu a vyžadují osobní přístup, nebo do této škatulky zapadly i hardwarové potíže, které ale majitel pocítil jen skrze palubní systém vozu a následná omezení, proto byly kvalifikovány jako softwarové. Tomu by odpovídala i délka pobytů v servisech.
„Zejména v případě elektromobilů náš průzkum ukazuje, že za vyšší cenu nemusíte nezbytně koupit spolehlivější vůz. Proto vždy vybízíme řidiče, aby si před uzavřením smlouvy zjistili, kterým vozům a značkám mohou věřit,“ dodávají k celé záležitosti Britové. Přitom ještě zmiňují, že nejkvalitnějšími vozy bez ohledu na palivo jsou hybridy. Nikoliv však ty dobíjecí, nýbrž klasické, u kterých kapacitu baterií doplňuje spalovací jednotka. Tedy třeba Toyota Prius.
Pokud přitom vezmeme v potaz řadu dalších studií, které taktéž japonský hybrid v rámci kvality staví na první příčky, lze předpokládat, že u tohoto průzkumu nedošlo na žádné zkreslení. Výrobci elektrických aut by tedy logicky měli zapracovat na zlepšení spolehlivosti. Jenže to by znamenalo, že poženou ceny ještě výše, a to je dnes jednoduše nereálné.



Elektromobily jsou dle britského průzkumu mnohem problematičtější než spalovací auta, v servisech navíc tráví nejvíce času. Ilustrační foto: Tesla
Zdroj: Which?
Bleskovky
Nejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní Lamborghini Huracán k tomu, k čemu bylo stvořeno
před 9 hodinamiNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
15.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 2. den včera 19:37
- Honda WN7: elektrický motocykl včera 12:45
- Testy WSBK - Jerez 1. den 16.9.2025
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
Nejčtenější články
Končící superhit Kie už brzy koupíte jen v bazarech, novější provedení vás nezruinují ani při pořízení, ani provozem
18.8.2025Opuštěný sklad vydal poklad v podobě desítek nejetých automobilových pecek včetně zánovního BMW M5 E39 či nového Fordu GT
19.8.2025Majitelé moderních VW se děsí sahat na volanty svých aut kvůli jejich nebezpečnosti, na automobilku podávají hromadnou žalobu
19.8.2025VW odhaluje nový T-Roc, jako bychom ho dávno neviděli celý bez maskování. Viděli, navíc ani nejde o nové auto
19.8.2025Dosud neznámý sporťák zajel 5 rekordů 5 okruhů během 5 dnů, navíc mezi nimi přejížděl po vlastní ose
19.8.2025
Živá témata na fóru
- Onboard videa 09.17. 23:55 - abgx1
- Fiat a vše kolem nich 09.16. 15:35 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.16. 15:06 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 09.16. 13:16 - tommas
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch
- IT poradna 09.15. 11:37 - pavproch