Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jeden z největších specialistů na spalovací motory na světě říká, že je bude vyrábět i dlouho po roce 2035
3.6.2024 | Petr Prokopec
Je to firma, která měla prsty snad ve všem, co si lze v souvislosti se spalovacími motory představit. Od rallyových speciálů přes Formuli 1 a vzácné supersporty až po motor pro chystané Bugatti. Právě Cosworth by tak měl nejlépe tušit, co tyto jednotky čeká. A s jejich pohřbem opravdu nepočítá.
Je skutečně budoucností automobilové dopravy už jen bateriový elektrický pohon? Na to by dnes vsadil asi už je ten nejoptimističtější ekologický aktivista. Zájem o elektromobilitu začíná výrazně pokulhávat za očekáváními, neboť uspokojena už byla první vlna zájemců, která neměla hluboko do kapsy a chtěla dát najevo svůj „zelený postoj”. Ten je ale spíše papírový než reálný, neboť bateriový pohon opravdu není zdaleka tak bezemisní už v případě výroby a i provozně jej může zastínit kdejaký diesel.
Je tedy na místě se připravit na to, že spalovací motory ze světa hned tak nezmizí. A nejde tu jen o to, že pohánět budou nadále nespočet starších aut, vyrábět a prodávat se budou i nová. A jak se zdá, ta nejlákavější bude mít na svědomí Cosworth. Britská společnost totiž uvedla, že výhled do budoucna nebyl nikdy lepší, a to právě díky tomu, že zájem o spalovací jednotky nikam nezmizel, z nabídek ale takto koncipovaná auta mizí, a tak jsou lidé jsou ochotni za ně platit stále víc peněz.
Klíčem k prosperitě se stala partnerství, jaká Cosworth uzavřel s Astonem Martin či automobilkou Gordona Murrayho. Oběma firmám dodává vysokootáčkové dvanáctiválce s jistou mírou elektrifikace. Ta je zde ale zastoupena v minimální míře, přičemž ústrojí má učinit skutečně a nikoli pouze papírově efektivním. Většina lidí totiž opravdu po sobě nechce nechat zdevastovanou planetu, souběžně ale chtějí fungující produkt a touží i po emocích, které v nich auta vzbuzují.
„Spalovací motor je novým luxusem. Stojí za tím emoce, vášeň, zvuk a dokonce i jeho vůně,“ říká Florian Kamelger, nedávno nově jmenovaný šéf Cosworthu. Předseda představenstva firmy Gerald Forsythe pak dodává, že nastal ideální čas pozvednout věci „na novou úroveň“, jak uvádí Autocar. K tomu nejspíš už došlo, neboť britská společnost je spojována rovněž s 8,3litrovým atmosférickým šestnáctiválcem, který zamíří pod kapotu nového Bugatti.
Další Forsythova slova to jen potvrzují: „Jsme přesvědčeni, že spalovací motory mají dlouhou budoucnost, jež ale bude spojena s luxusním sektorem - a je to právě tato oblast, kde vidíme největší příležitost pro další růst,“ říká. Do této koncepce nové ústrojí Bugatti zapadá i proto, že chystané spalovací motory Cosworthu mají být „tak udržitelné, jak jen to bude možné“. Počítat tedy lze jak se syntetickými palivy, tak s jistou elektrifikací, která se u hypersportu, jenž bude zakrátko odhalen, projevuje použitím hned několika elektromotorů.
Britové ale nesází pouze na jednu kartu, velké šance vidí právě v oněch syntetických palivech, která dovolí spalovacím jednotkám existovat i po roce 2035, i kdyby nařizování jiných řešení zašlo tak daleko, jak si dnes zastánci této strategie malují. „Otázkou není, zda palivo či spalovací motory zničí svět. Tou správnou otázkou je, zda automobil a vůbec jeho výroba a celkový životní cyklus mohou být tak udržitelné, jak jen je to možné. Na tyto věci se rozhodně podíváme,“ dodal Kamelger s tím, že vyloučen není ani návrat do Formule 1. I proto, že Cosworth je jako dodavatel motorů spojen se 167 vítězstvími a v historickém žebříčku nejúspěšnějších konstruktérů pohonných jednotek se nachází na třetí příčce za Ferrari a Mercedesem.



Britové vidí ve spalovacích motorech budoucnost, zájem o ně neutuchá, naopak. Spojován je ale stále více se sportovním a luxusním segmentem. Foto: Cosworth
Zdroje: Cosworth, Autocar
Bleskovky
Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
před 3 hodinami1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
včeraPřímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
24.6.2025
Nejnovější články
Další z majitelů supersportu za 75 milionů má tohoto auta dost, zbavuje se ho pod cenou. A to jde o mistra světa F1
před 2 hodinamiNástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
před 3 hodinamiBez elektrifikace. Automobilky začínají chápat, že prodejním argumentem je dnes pravý opak toho, co roky marně přiživují
před 4 hodinamiŠvédové přidali koně a sebrali kila svému už tak brutálnímu sporťáku, chtějí s ním sbírat rekordní časy na kolo
před 5 hodinamiUnikly nové informace o nástupci současného BMW 3 včetně nové M3, fanoušky nepotěší hned dvakrát
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 06.26. 16:17 - Kavis
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.26. 15:37 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 06.26. 14:22 - pavproch
- Kabelový svazek motoru Octavia I 1,8T 06.26. 12:55 - abernas
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.26. 12:52 - pavproch
- kola e89+Tiguan+Scout 06.26. 11:04 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 06.25. 18:25 - Truck Daškam
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.24. 14:43 - janom