Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jeep Grand Cherokee SRT8 2012: nejrychlejší Jeep všech dob
22.4.2011 | Petr Miler | 2 příspěvky
Co byste řekli na vůz schopný v jednu chvíli zrychlit na stovku za 4,8 sekundy a v druhou nahánět gazely brodem? Že takový není? Ale je.
Přiznejme si, že spojení vozu s dynamikou supersportu a schopnostmi off-roadu je poněkud bizarní, i z pohledu příznivce jiného druhu aut ale nepostrádá jistou atraktivitu. Však nahánět na méně technické silnici kdejaké Porsche s autem vyhlížejícím jako vrchol nemotornosti je zajímavé už jistou zlomyslností podobného jednání.
Na první pohled by se mohlo zdát, že takových aut je na trhu celá řada, jde nakonec ale jen o pár jednotek modelů. Vyřadit totiž rovnou můžeme všemožná rychlá silniční SUV jako BMW X6 M, která v terénu nesvedou zhola nic a jejich velikost je pouze omezující pro jejich pohyb po pevných cestách. Mluvíme tu o autech jako Ranger Rover Sport Supercharged, Porsche Cayenne Turbo nebo VW Touareg W12, která vycházejí z modelů schopných alespoň trochu tvrdšího terénního zacházení, přitom jsou vybaveny motory o výkonu i vyšším než 500 koní. Do této partičky již nějaký ten pátek patří i Jeep Grand Cherokee SRT8, který pro modelový rok dále posílil a je nyní suverénně nejrychlejším Jeepem všech dob. A jak za chvíli poznáte, konkurence se v jeho případě má čeho obávat.



Nový Grand Cherokee, který se nyní konečně prodává i u nás, jsme pro vás nedávno letmo otestovali ve verzi s motorem 3,6 V6. STR8 je ale z docela jiného těsta a to doslova. Od pohledu totiž působí dojmem nadopovaného pitbulla - má o 2,5 centimetru snížený podvozek a kompletní bodykit sestávající z rozšířených blatníků, nástavců prahů a nových nárazníků. Přední nárazník je navíc doplněn LED světly pro denní svícení a velkým nasávacím otvorem ve spodní části, ten zadní pak difuzorem a dvěma výraznými koncovkami výfuků. Vizuální dojem dotváří maska chladiče s černým pozadím a chromovaným lemováním jednotlivých žeber, kapota motoru s dvojicí mohutných výdechů vzduchu pro zlepšení chlazení motoru, střešní spojler pátých dveří a 20" kovaná kola s Pirelli PZero. Troufnu si čistě za sebe říci, že takto vyladěnému „Čerokýmu” to neobyčejně sekne.
Odlišnosti najdeme i uvnitř. Specifický je vyhřívaný tříramenný volant, přístrojová deska, sedadla s čalouněním v kombinaci kůže-alcantara a karbonové obložení palubní desky. Na řadě míst také najdeme označení verze SRT, to abyste i uvnitř věděli, s kým nebo spíše s čím máte tu čest.
To nejzajímavější z techniky vozu samozřejmě představuje nově vyvinutý motor divizí Street and Racing Technology koncernu Chrysler (odtud ona písmena SRT). Jde o nový osmiválec HEMI s objemem 6,4 litru, který dává až 465 koní výkonu a 630 Nm točivého momentu. Ve srovnání s dosavadním motorem 6,1 V8 je to o plných 45 koní a 61 Nm více. Celých 90 % točivého momentu je navíc k dispozici v rozmezí od 2 800 do 6 000 otáček, a tak se můžete spolehnout na masivní zátah kdykoli si usmyslíte.
Tomu odpovídá i famózní dynamika vozu reprezentovaná akcelerací z 0 na 100 km/h za pouhé 4,8 sekundy (Porsche Cayenne Turbo s 540 koňmi je jen o 0,2 sekundy lepší), absolvování čtvrtmíle s pevným startem pod 13 sekund a zrychlení z 0 na 160 km/h s následným zabrzděním zpátky do klidu za méně než 16 sekund. Ani maximální rychlost 250 km/h pak není k zahození.
Motor navíc není jen silný, chce být i úsporný. V novém provedení dokáže v blíže nespecifikovaném širším spektru otáček fungovat jen na čtyři válce, díky čemuž nabízí i přes větší objem a výkon o 13 % nižší průměrnou spotřebu paliva než dosavadní verze. V dálničním provozu by tedy měl spotřebovat okolo 14,6 litru benzinu na 100 km, teoretický dojezd na plnou nádrž pak činí až 724 km.
Na motor navazuje automatická převodovka s šesti stupni, jejímuž řazení lze pomoci páčkami pod volantem. S výkonem dále pracuje pohon všech kol Quadra-Trac, který dokáže poslat až 100 procent efektivního výkonu na zadní kola. Podvozek dále využívá adaptivního odpružení Selec-Track a neupřesněné sady brzd od Bremba. To všechno dohromady dodává novému SRT8 vcelku působivé jízdní vlastnosti - dokáže odolávat bočnímu přetížení až 0,9 g a z 96 km/h do klidu zabrzdí během 35,3 metru.
Jak již označení modelu naznačuje, jde o vůz modelového roku 2012 a do prodejů se v Americe dostane během letošního třetího čtvrtletí. Jak to bude s jeho evropskou dostupností si zatím netroufáme říci, ale vsadili bychom na to, že vzhledem k aktuálnímu boji proti CO2 v Evropě k mání vůbec nebude. I v Americe sice začnou bojovat s větrnými mlýny podobnými prostředky, ale ne tak brzy a ne tak intenzivně jako zde.
Jeep Grand Cherokee SRT8 pro rok 2012
Diskuze 2 příspěvky
Bleskovky
V USA si po čase opět všímají Česka v souvislosti s auty, chtělo to další kontroverzní událost
před 4 hodinamiPár dostal od automobilky vůz zdarma, i když jej normálně koupil, zaplatil, o nic nežádal a ani nesoutěžil
včeraSouboj vzácných sporťáků s motory V10 bez turba fascinuje zvukovou kulisou, o výhru tu snad ani nejde
24.5.2022
Nejnovější články
Němci představili dieselový kombík schopný uhánět až 273 km/h, to by dnes čekal málokdo
před 2 hodinamiŠéf VW a Škody v Rusku informoval dealery o tom, co bude. Octavia stop, Karoq stop, Kodiaq stop
před 3 hodinamiV USA si po čase opět všímají Česka v souvislosti s auty, chtělo to další kontroverzní událost
před 4 hodinamiK mání je nový král ztráty hodnoty, pár let neježdění přišlo majitele na 4,7 milionu korun
včeraJaponská ikona se ojetá prodává o statisíce dráž než nové auto. Majitelé si mnou ruce, vy můžete též
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva - Získejte unikátní hodinky STI ve sbírce na pomoc dětským domovům
tisková zpráva - Nová autokamera Mio MiVue 846 WIFI 60fps nabízí zdaleka nejlepší záběry nejen v noci
tisková zpráva - Autokamery Mio jsou oficiálně nejprodávanější značkou v ČR!
tisková zpráva - Seat Service nabízí cestu k zážitkům bez starostí
tisková zpráva