Karta se obrátila, Renault ve svých autech začal používat techniku, kterou jako první nasadila Dacia

Propojení Renaultu a Dacie není žádným tajemstvím, dosud to ale byly Dacie, které si po čase braly už ověřenou techniku ze skladů Renaultu. Nyní si Renault začíná brát to, co předtím použila Dacia.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Karta se obrátila, Renault ve svých autech začal používat techniku, kterou jako první nasadila Dacia

8.5.2025 | Petr Prokopec

Karta se obrátila, Renault ve svých autech začal používat techniku, kterou jako první nasadila Dacia

/

Foto: Renault

Propojení Renaultu a Dacie není žádným tajemstvím, dosud to ale byly Dacie, které si po čase braly už ověřenou techniku ze skladů Renaultu. Nyní si Renault začíná brát to, co předtím použila Dacia.

V roce 1992 se šéfem Renaultu stal Louis Schweitzer. Ten v následujících letech spolu s tehdejším francouzským prezidentem Jacquesem Chiracem zamířil na obchodní návštěvu Ruska, kde mu neuniklo, že Lada prodává své vozy jak housky na krámě, zatímco dealeři Renaultu spíš paběrkují. Důvod nebylo třeba dlouho hledat, byla jím dvojnásobná cena. Schweitzer tak naznačil, že technologický pokrok by rozhodně výrobcům neměl bránit v tom, aby i nadále posílali na trh jednoduché a dostupné vozy.

V té době Renault převzal churavějící Dacii, která měla být náplastí právě na tuto svízel. Rumunská automobilka tak za přispění Francouzů začala již v roce 1999 pracovat na své moderní prvotině, kterou se o pět let později stal Logan. Ten stál na prodloužené verzi platformy B, se kterou aliance Renault-Nissan vyrukovala o dvě léta dřív. Odlišné rozměry ale nebyly tím jediným, co od sebe architektury odlišovalo. Pod hlavičkou Dacie byly také ořezány veškeré zbytečnosti, které při jízdě nebyly třeba.

Logan tak vstoupil do prodeje s velmi nízkou cenou, na kterou ihned začal lákat klientelu z východní Evropy. Renault původně ani nepočítal s dostupností aut rumunské značky na západních trzích, nakonec však na nich od roku 2005 začal nabízet trochu lépe vybavené verze. Dočkal se tak dalšího úspěchu, pročež Dacia začala dle stejného receptu kuchtit i další auta. Klíčový pro ni pak byl rok 2008, kdy dorazilo nejen Sandero, ale značka sáhla také po novém logu. Ceny ale stále držela na uzdě.

Přesunout se můžeme do současnosti, kdy rumunské vozy i nadále používají techniku, která byla nejprve určena pro dražší vozy Renaultu či Nissanu. Nicméně karta se nyní začíná obracet, neboť aktuálně jsou to modely Captur a Symbioz od Renaultu, které dostanou zcela novou pohonnou jednotku, která se už objevila pod kapotou Dacie.

Jde o 1,8litrový hybridní pohon, který disponuje baterií o kapacitě 1,4 kWh, a v nabídce doplní jak mild-hybridní jedna-trojku se 140 či 160 koňmi, tak hybridní jedna-šestku naladěnou na 145 kobyl. Novou jednotku jde přitom už nějaký ten pátek objednávat do SUV Bigster od Dacie. Rumuni tedy už nenavštěvují francouzské sklady, místo toho je tomu naopak. Jakkoli je třeba dodat, že o stoprocentní novinku také nejde - 1,8litrový motor HR18 totiž vychází z jedna-šestky HR16 vyvinuté Nissanem.

Samozřejmě lze na věc hledět i tím způsobem, že motor byl tak jako tak vyvinut společně pod hlavičkou celé aliance, ale i fakt, že se Dacia dočkala jeho nasazení jako první, svědčí o její stále větší vážnosti. Pořád ale platí, že Renault je nadřazená značka, takže v jeho případě bude toto pohonné produkovat 160 koní, zatímco Dacia si musí vystačit s o pět koní menším stádem. Francouzská automobilka pak dodává, že hybridní ústrojí má po 80 procent jízdy ve městě spoléhat především na elektromotory, což povede ke snížení průměrné spotřeby na 4,3 l/100 km. Odpovídat tomu pak mají průměrné emise 98 gramů CO2 na kilometr u Symbiozu a 99 gramů u Capturu.

Objednávky na oba modely budou spouštěny tento týden, první exempláře pak zákazníkům předá v červenci. České ceny zatím známy nejsou, takový Captur ale nejspíše bude k dispozici od zhruba 700 000 Kč, zatímco za Symbioz bude o nějakých dvacet třicet tisíc korun dražší. V případě tohoto modelu pak nabídku rozšíří i mild-hybridní jedna-trojka, která pro změnu pošle ceny dolů.


Karta se obrátila, Renault ve svých autech začal používat techniku, kterou jako první nasadila Dacia - 1 - Renault Hybrid 1.8 prvni foto 01Karta se obrátila, Renault ve svých autech začal používat techniku, kterou jako první nasadila Dacia - 2 - Renault Hybrid 1.8 prvni foto 02
Renault začíná svá auta nabízet s hybridní jedna-osmou, která ale původně není tak úplně jeho, poprvé se objevila pod kapotou Dacie Bigster. Foto: Renault

Karta se obrátila, Renault ve svých autech začal používat techniku, kterou jako první nasadila Dacia - 3 - Renault Captur 2024 facelift 08Karta se obrátila, Renault ve svých autech začal používat techniku, kterou jako první nasadila Dacia - 4 - Renault Captur 2024 facelift 04Karta se obrátila, Renault ve svých autech začal používat techniku, kterou jako první nasadila Dacia - 5 - Renault Captur 2024 facelift 13
K dispozici bude mj. pro faceliftovaný Captur. Foto: Renault

Zdroj: Renault

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.