Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Koronavirus vráží novým pravidlům EU nůž do zad, říká šéf evropské Kie
18.2.2020 | Petr Prokopec
Jak epidemie koronaviru bující hlavně kdesi v nitru Číny vstupuje do plánů EU na snížení emisí CO2 u aut? Velmi, říká Emilio Herrera, velmi pravděpodobně je brzy učiní zcela nesplnitelnými.
Nejspíše není nějak zvláště připomínat, že rozvoj elektromobility stojí a padá s akumulátory a vzácnými kovy potřebnými pro jejich výrobu. Jde především o lithium a kobalt, mimo ně lze zmínit rovněž dysprosium či neodym. Jejich těžba je pak hlavně čínskou doménou, stejně jako pozdější výroba samotných akumulátorů. A to nyní paradoxně představuje problém hlavně pro Evropu a zdejší automobilky.
EU totiž od letošního roku začíná vyžadovat po výrobcích průměrné emise CO2 ve výši 95 gramů na kilometr, což odpovídá spotřebě prakticky nedosažitelné v autech se spalovacími motory. Prozatím se sice limit netýká všech aut v prodeji, nýbrž „jen“ 95 procent z nich, ovšem i tak má řada výrobců s novým limitem velký problém. A „akumulátorová závislost” na Číně jej nyní pouze umocnila.
Jak asi již velmi dobře víte, asijskou zemi momentálně zachvátil koronavirus. Ten vedl nejen k uzavření letišť, škol či obchodních domů, ale také k zavření automobilových továren. Mimo provoz jsou rovněž další dodavatelské firmy i doly. Ohrožena je tak evropská hybridizace a elektrifikace, jak říká ředitel evropské Kie Emilion Herrera. Podle něj koronavirus novým emisním pravidlům EU doslova vráží nůž do zad.
„Plány, jak splnit emisní cíle, chystáme několik let dopředu, ovšem koronavirus je problémem, se kterým nikdo nepočítal. Dnes nelze odhadnout, jaký bude mít dopad, nicméně se může stát, že celý průmysl se dostane do pozice, kdy nebude schopen dosáhnout vytyčených prodejů. Budeme tedy muset jít za EU a odvolat se na vyšší moc,“ uvedl Herrera s tím, že kvůli nedostatku vzácných kovů nebude moci být vyrobeno tolik hybridů a elektromobilů, kolik by bylo třeba k vykompenzování modelů s vyššími emisemi. Automobilky ale budou v takovém případě z obliga, neboť toto je situace, kterou nemohly ovlivnit, i kdyby se sebevíce snažily.
„Momentálně nejsme ani v bodě, kdy by naše plány doznaly trhliny, ani v bodě, kdy by nedošlo na splnění evropských emisních cílů, nicméně je třeba se připravit na nejhorší možný scénář,“ dodal dále Herrera. Ten skutečně má důvody k obavám, neboť infekční epidemie již stihla odstavit i některé montážní linky v Koreji. Takový Fiat pak již promluvil i o odstávce v Evropě, koronavirus tak začíná mít globální dopad.
S ohledem na omezení plánovaná v Číně i na duben se ale situace hned tak nezmění. Koronavirus navíc nyní začíná ohrožovat také Afriku. To problém elektrifikace ještě více umocňuje, neboť kobaltové doly se nachází především v Kongu. Vlastní je přitom hlavně čínské firmy, které takto kontrolují 80 procent celosvětové produkce akumulátorů. Asijská velmoc tedy skutečně rozhoduje o osudu elektromobility. A jak se nyní zdá, pro nejbližší dobu nás více než co jiného čeká stop-stav.

Šéf evropské Kie varuje před důsledky koronaviru...
...díky kterému zakrátko celému světu mohou dojít vzácné kovy potřebné na výrobu elektromobilů, jako je třeba e-Soul
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Němec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
včeraVW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
15.9.2025BMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025
Nejčtenější články
Končící superhit Kie už brzy koupíte jen v bazarech, novější provedení vás nezruinují ani při pořízení, ani provozem
18.8.2025Opuštěný sklad vydal poklad v podobě desítek nejetých automobilových pecek včetně zánovního BMW M5 E39 či nového Fordu GT
19.8.2025Majitelé moderních VW se děsí sahat na volanty svých aut kvůli jejich nebezpečnosti, na automobilku podávají hromadnou žalobu
19.8.2025VW odhaluje nový T-Roc, jako bychom ho dávno neviděli celý bez maskování. Viděli, navíc ani nejde o nové auto
19.8.2025Dosud neznámý sporťák zajel 5 rekordů 5 okruhů během 5 dnů, navíc mezi nimi přejížděl po vlastní ose
19.8.2025
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 09.16. 15:35 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.16. 15:06 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 09.16. 13:16 - tommas
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch
- IT poradna 09.15. 11:37 - pavproch
- Výběr navigace do auta 09.15. 09:08 - killerbring