Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lada i v těžkých časech umí zaujmout, svou vlajkovou loď v nejlepší verzi prodává levně
27.9.2021 | Petr Prokopec
Některým automobilkám podle nás chybí smysl pro realitu, když při převisu poptávky jen kvůli dočasnému nedostatku dílů nafukují ceny, kam až trh snese. Lada se drží při zemi a i v takové chvíli chce pro své kupce být zajímavá.
Rusko minimálně z automobilového pohledu na koronavirových patáliích vydělalo. Nestalo se tak ale jen díky pandemii, Evropská unie nastalé dění bizarně využila k tomu, aby přitáhla kohoutek regulací a dál pokročila v umělém zdržování aut. Důsledek je logický - druhým největším trh s auty v Evropě už je právě Rusko, které těží nejen z o poznání volnějšího tržního prostředí, ale také z přístupu tamních automobilek, které se dál snaží zákazníkům nadbíhat. Označme obojí vzhledem ke světovému vývoji minulých dekád za mimořádně paradoxní, ale je to tak.
Patrné je to i na aktivitách Lady, která nešla cestou Škody a dalších automobilek, které se rozhodly situaci, kdy sice auta kupuje méně lidí než dříve, ale ony jich nedokáží vyrobit ani tolik, využít k razantnímu zdražení. Nejsme naivní, prodej aut je byznys jako každý jiný a v momentě, kdy k tomu kombinace nabídky a poptávky dává prostor, je samozřejmě relevantním postupem pokusit se nastolit rovnováhu vyšší cenou. Je nicméně třeba nezapomínat, že trh s auty není Wall Street.
Nebavíme se zde o situaci, kdy si více nebo méně bezcitní obchodníci kupují v podstatě anonymní statky s vidinou jejich pozdějšího výhodného prodeje. Auta si kupují emotivní lidé z masa a kostí, u nichž podstatnou roli v budoucí náklonnosti hraje loajalita ke značce, která se snadno může vytratit, když vás automobilka při první možné příležitosti „natáhne”, protože to zrovna jde. Prodej aut přece není jen „teď”, jde o dlouhodobě budovaný vztah dvou stran, který trvá roky a za dalších několik let může odstartovat nanovo. Automobilky tak podle nás velmi riskují, když se najednou nezdráhají zdražovat klidně o desítky procent a pak se v době nejnižších prodejů za poslední roky chlubí zisky na hranici rekordních hodnot.
Podle nás moudřejší značky sází spíše na dlouhodobě dobré vztahy s kupci a Lada patří mezi ně. Ta se během pandemie rozhodla nikoli omezovat nabídku dostupných variant a ty v prodeji pořádně zdražit, ale naopak trh zasypat novinkami, které lze označit za levné. Někdy to bylo na poměry ruského trhu odvážné, třeba jako když model X-Ray Cross, tedy už tak vlajkovou loď značky a její nejdražší model, uvedla v několika dražších verzích, z nichž ta vrcholná dostala přízvisko Instinct. Je dnes tím nejluxusnějším a nejdražším, co Lada nabízí, což nepůsobí jako recept na oslovení zákazníků v době, kdy budou obracet každou korunu. Jenže u Lady ani „nejdražší” neznamená „drahý”.
X-Ray Cross jako vlajková loď začíná na 858 900 rublech, tedy asi 256 tisících Kč. To je suma, za kterou u takové Škody nekoupíte vůbec nic. A vrcholný X-Ray Instinct, byť se s cenou dostal daleko za v Rusku důležitou metu 1 milionu rublů (konkrétně stojí 1 182 900 RUB), je pořád k mání v přepočtu za 352 tisíc korun. Za to už u Škody něco koupíte, ale bude to něco jako základní Fabie s lepším lakem.
Není tedy nakonec až tak překvapivé, že Lada si toto luxusní provedení chválí a říká, že po něm sahá okolo 10 procent kupců X-Ray Cross. A to není málo, špičkové verze čehokoli mají v prodejích obyčejných aut obvykle jen velmi malé zastoupení. My dodáme, že Instinct nad zbytek produkce povyšuje v rámci zevnějšku černá střecha, černá zpětná zrcátka a dvoubarevná litá kola. Dovnitř se pak nastěhovalo čalounění kombinující kůži a látku, přičemž prošívání má specifický styl. Nechybí ani nápis vozu vyražený do sedadel nebo černé dekory.
Automobilka zároveň toto provedení vybavila modernějšími multimédii, se kterým přichází 8palcový displej, hlasové ovládání a zpětná kamera. Dále dorazilo i připojení na internet s pomocí 4G. Lada X-Ray Cross Instinct tedy kráčí s dobou a zákazníci na to zjevně slyší. I když je nejdražší z řady, svými vymoženostmi potěší a jakkoli lépe situovaného člověka nezruinuje. Škoda, že se Rusové stáhli z EU zrovna v době, kdy konkurenci ulétly ceny do stratosféry, měli by větší šanci na úspěch než dříve. V případě zájmu je ale pořád možné si i toto auto nechat dovézt individuálně.
Nová luxusní Lada X-Ray Cross Instinct je překvapivě úspěšná, i když na trh přišla ve zdánlivě velmi nevhodnou dobu. Ukazuje se, že snaha automobilek v těchto časech přináší ovoce a může se vyplatit zejména z dlouhodobého hlediska. Foto: AvtoVAZ
Zdroj: AvtoVAZ
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nejnovější články
- Aston Martin otevřel svou první rezidenční budovu, úchvatná stavba je prý téměř úplně rozprodaná
před 8 hodinami - Náklady na provoz elektromobilů dramaticky převyšují ty spojené s provozem spalovacích aut, říká konečně komplexní studie
před 9 hodinami - Zapomenutá silniční stíhačka od Peugeotu se ze z nouze ctnosti stala cenností, dodnes krásné kusy stojí majlant
před 11 hodinami - Vlastnictví vzácného Mercedesu ze začátku milénia ruinuje i boháče, jen výměna brzd je stojí miliony
dnes - Američané chystají opulentní tank pro civilisty, do pancíře z kompozitu zabalí oázu luxusu
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva