Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lada i v těžkých časech umí zaujmout, svou vlajkovou loď v nejlepší verzi prodává levně
27.9.2021 | Petr Prokopec
Některým automobilkám podle nás chybí smysl pro realitu, když při převisu poptávky jen kvůli dočasnému nedostatku dílů nafukují ceny, kam až trh snese. Lada se drží při zemi a i v takové chvíli chce pro své kupce být zajímavá.
Rusko minimálně z automobilového pohledu na koronavirových patáliích vydělalo. Nestalo se tak ale jen díky pandemii, Evropská unie nastalé dění bizarně využila k tomu, aby přitáhla kohoutek regulací a dál pokročila v umělém zdržování aut. Důsledek je logický - druhým největším trh s auty v Evropě už je právě Rusko, které těží nejen z o poznání volnějšího tržního prostředí, ale také z přístupu tamních automobilek, které se dál snaží zákazníkům nadbíhat. Označme obojí vzhledem ke světovému vývoji minulých dekád za mimořádně paradoxní, ale je to tak.
Patrné je to i na aktivitách Lady, která nešla cestou Škody a dalších automobilek, které se rozhodly situaci, kdy sice auta kupuje méně lidí než dříve, ale ony jich nedokáží vyrobit ani tolik, využít k razantnímu zdražení. Nejsme naivní, prodej aut je byznys jako každý jiný a v momentě, kdy k tomu kombinace nabídky a poptávky dává prostor, je samozřejmě relevantním postupem pokusit se nastolit rovnováhu vyšší cenou. Je nicméně třeba nezapomínat, že trh s auty není Wall Street.
Nebavíme se zde o situaci, kdy si více nebo méně bezcitní obchodníci kupují v podstatě anonymní statky s vidinou jejich pozdějšího výhodného prodeje. Auta si kupují emotivní lidé z masa a kostí, u nichž podstatnou roli v budoucí náklonnosti hraje loajalita ke značce, která se snadno může vytratit, když vás automobilka při první možné příležitosti „natáhne”, protože to zrovna jde. Prodej aut přece není jen „teď”, jde o dlouhodobě budovaný vztah dvou stran, který trvá roky a za dalších několik let může odstartovat nanovo. Automobilky tak podle nás velmi riskují, když se najednou nezdráhají zdražovat klidně o desítky procent a pak se v době nejnižších prodejů za poslední roky chlubí zisky na hranici rekordních hodnot.
Podle nás moudřejší značky sází spíše na dlouhodobě dobré vztahy s kupci a Lada patří mezi ně. Ta se během pandemie rozhodla nikoli omezovat nabídku dostupných variant a ty v prodeji pořádně zdražit, ale naopak trh zasypat novinkami, které lze označit za levné. Někdy to bylo na poměry ruského trhu odvážné, třeba jako když model X-Ray Cross, tedy už tak vlajkovou loď značky a její nejdražší model, uvedla v několika dražších verzích, z nichž ta vrcholná dostala přízvisko Instinct. Je dnes tím nejluxusnějším a nejdražším, co Lada nabízí, což nepůsobí jako recept na oslovení zákazníků v době, kdy budou obracet každou korunu. Jenže u Lady ani „nejdražší” neznamená „drahý”.
X-Ray Cross jako vlajková loď začíná na 858 900 rublech, tedy asi 256 tisících Kč. To je suma, za kterou u takové Škody nekoupíte vůbec nic. A vrcholný X-Ray Instinct, byť se s cenou dostal daleko za v Rusku důležitou metu 1 milionu rublů (konkrétně stojí 1 182 900 RUB), je pořád k mání v přepočtu za 352 tisíc korun. Za to už u Škody něco koupíte, ale bude to něco jako základní Fabie s lepším lakem.
Není tedy nakonec až tak překvapivé, že Lada si toto luxusní provedení chválí a říká, že po něm sahá okolo 10 procent kupců X-Ray Cross. A to není málo, špičkové verze čehokoli mají v prodejích obyčejných aut obvykle jen velmi malé zastoupení. My dodáme, že Instinct nad zbytek produkce povyšuje v rámci zevnějšku černá střecha, černá zpětná zrcátka a dvoubarevná litá kola. Dovnitř se pak nastěhovalo čalounění kombinující kůži a látku, přičemž prošívání má specifický styl. Nechybí ani nápis vozu vyražený do sedadel nebo černé dekory.
Automobilka zároveň toto provedení vybavila modernějšími multimédii, se kterým přichází 8palcový displej, hlasové ovládání a zpětná kamera. Dále dorazilo i připojení na internet s pomocí 4G. Lada X-Ray Cross Instinct tedy kráčí s dobou a zákazníci na to zjevně slyší. I když je nejdražší z řady, svými vymoženostmi potěší a jakkoli lépe situovaného člověka nezruinuje. Škoda, že se Rusové stáhli z EU zrovna v době, kdy konkurenci ulétly ceny do stratosféry, měli by větší šanci na úspěch než dříve. V případě zájmu je ale pořád možné si i toto auto nechat dovézt individuálně.
Nová luxusní Lada X-Ray Cross Instinct je překvapivě úspěšná, i když na trh přišla ve zdánlivě velmi nevhodnou dobu. Ukazuje se, že snaha automobilek v těchto časech přináší ovoce a může se vyplatit zejména z dlouhodobého hlediska. Foto: AvtoVAZ
Zdroj: AvtoVAZ
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 9 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 10 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda