Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní

(+živé foto) Koncept Lamborghini Asterion má zvládnout stovku za tři sekundy či 50 km čistě na elektřinu. Je myšlen jako auto na každý den.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní

1.10.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+živé foto) Koncept Lamborghini Asterion má zvládnout stovku za tři sekundy či 50 km čistě na elektřinu. Je myšlen jako auto na každý den.

Nebýt předchozích úniků informací o Lamborghini Asterion, tato italská značka by se na letošním pařížském autosalonu postarala o docela velké překvapení. Nový koncept je celým jménem Asterion LPI910-4 a je to první hybrid, který Lamborghini postavilo. A hned má 910 koní z desetiválce a elektromotorů. Lamborghini nicméně důrazně distancuje Asterion od tria hybridních hypersportů LaFerrari - P1 - 918, jejich vůz by prý byl pohodlnější pro každodenní používání, nikoliv určený ke zdolávání rekordů na závodních okruzích.

Začněme tedy tím nejpodstatnějším, pohonným ústrojím. Jeho konvenční část je vidlicový desetiválec o objemu 5,2 litru a výkonu 610 koní, pocházející z Huracánu. Ten pohání pouze zadní kola přes sedmistupňovou dvouspojku umístěnou za motorem a spolupracuje se třemi elektromotory, z nichž jeden, ten nejslabší, je přímo v převodovce. Tento motor pohání elektřinou zadní kola spolu s V10. Další dva silnější elektromotory jsou u předních kol, čímž vzniká pohon 4x4. Elektromotory dávají dohromady tři stovky koní, výsledný výkon tak je 910 koní.

Elektřinu Asterion uchovává v lithium-ionových bateriích, které jsou umístěny mezi předními sedadly, tam, kde by u konvenční čtyřkolky Lamborghini byla převodovka. Tím podle zpráv automobilky bylo dosaženo nejlepší kombinace vyvážení vozu a bezpečnosti v případě nehody. Dobíjí se jak rekuperací při jízdě, tak i ze zásuvky a teoreticky stačí na 50 kilometrů čistě elektrické jízdy, kdy budou vůz hnát pouze přední kola. Maximálka v tomto režimu, zvaného Z (podle Zero emissions, jak jinak) na voliči uvnitř, je 126 km/h.

Další dva režimy jsou I, tedy Ibrido, kdy vůz jede v hybridním módu, a T, od slova Termico, kdy se používá „termální síla” - tedy vidlicový desetiválec. Nejrychlejší bude Asterion v režimu I, kdy na kola bude proudit všech 910 koní. Tehdy zvládne zrychlit na stovku za rovné tři vteřiny a dosáhne maximálky 320 km/h.

Udávaná spotřeba benzínu je 4,2 litru na 100 km, tedy přesněji prvních 100 km, protože půlku teoreticky ujedete na elektřinu. V reálném světě by to jistě bylo zcela jinak, počítejte tak s trojnásobkem - tolik podle eurotestů potřebuje na 100 km stejný desetiválec v Huracánu. Hybridní systém tohoto vozu je důležitý ještě z jednoho důvodu - s velkou pravděpodobností ho najdeme v SUV s názvem Urus. Možná se tam objeví s jiným spalovacím motorem, ale architektura by měla být stejná.

Asterion je, podobně jako Huracán, postaven na karbonovém monokoku a má karbonovou karoserii. Kolik vůz váží zatím Lamborghini nezveřejnilo, ale hybridní systém má sám o sobě mít 250 kg. Odhadneme-li tedy hmotnost Asterionu jako Huracán + hybridní ústrojí, dostaneme se na necelých 1,7 tuny. Jak daleko od pravdy budeme, se jistě dozvíme brzy.

Od ostatních Lamborghini se Asterion odlišuje i designem. Příď si bere inspiraci ve zcela jiném italském autě, De Tomasu Pantera, zatímco vzadu vidíme odkazy Huracánu. Panteru spíše než Huracán připomíná i silueta - kapota je nižší a plošší pro lepší výhled z kabiny, nos auta je výše než u ostatních Lamborghini pro lepší orientaci a čelní sklo je naopak vzpřímenější, aby se posádce snáze nastupovalo a aby bylo uvnitř více prostoru. Zavazadla se ukládají za sedačky; pod přední kapotou asi není mnoho místa kvůli elektromotorům. V designu také údajně jsou vidět některé prvky budoucích Lamborghini, a to včetně Urusu.

Novinkou na vnějšku Asterionu je také aktivní chladicí systém, integrovaný do přídě vozu. Mřížky předních sacích otvorů jsou tvořeny titanovými oky šestiúhelníkového tvaru, do kterých je vložena ocel ve tvaru písmene Y. Povšimněte si, že sání na bocích auta tyto "ypsilony" nemá. Také třídílný průhledný kryt motoru je svým způsobem aktivní - podle zvoleného jízdního režimu se trojice panelů různě naklápí.

Stejně jako na karoserii, i uvnitř najdeme prvky, které se dostanou do budoucích Lamborghini. Je to zejména minimalistická přístrojovka, která na první pohled vypadá čistší a jednodušší než například ta v Aventadoru. Opět očekávejme, že podobnou uvidíme i v Urusu. Také sedadla jsou oproti ostatním supersportovním Lamborghini umístěna výše, podle Filippa Periniho, designového šéfa, také napomáhají „pohodlným denním jízdám”.

A konečně, co je u Asterionu stejné jako u ostatních vozů této značky, je původ jména. Asterion byl mýtický minotaur, napůl býk, napůl člověk - Lamborghini tedy přiznává, že novinka je čistokrevný býk jen napůl právě kvůli hybridnímu pohonnému ústrojí. Označení LPI910-4 zase znamená Longitudinal Posterior, tedy umístění motoru podélně za řidičem, a I znamená Ibrido. 910 je počet koní a 4 počet poháněných kol, zde se žádné překvapení nekoná.

Lamborghini o Asterionu mluví jako o konceptu či o „demonstraci technologií” - má zejména ukázat hybridní systém, kompletně vyvinutý u Lamborghini. Je tedy nepravděpodobné, že by takovéto auto skutečně vzniklo pro sériovou výrobu. Ale samozřejmě, nic není nemožné; zejména idea takto navrženého Lamborghini, myšleného spíše jako sportovní vůz na každý den, není bez zajímavosti a jistě by si takový vůz našel spoustu zájemců.

Tip: Projděte si všechny novinky pařížského autosalonu 2014, máme pro vás i galerii živých fotografií přímo z Paříže.


Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 1 - Lamborghini Asterion LPI910-4 zive dalsi 01Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 2 - Lamborghini Asterion LPI910-4 zive dalsi 02Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 3 - Lamborghini Asterion LPI910-4 zive dalsi 03Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 4 - Lamborghini Asterion LPI910-4 zive dalsi 04Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 5 - Lamborghini Asterion LPI910-4 zive dalsi 05Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 6 - Lamborghini Asterion LPI910-4 zive dalsi 06Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 7 - Lamborghini Asterion LPI910-4 zive dalsi 07Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 8 - Lamborghini Asterion LPI910-4 zive dalsi 08Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 9 - Lamborghini Asterion LPI910-4 zive dalsi 09Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 10 - Lamborghini Asterion LPI910-4 zive dalsi 10Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 11 - Lamborghini Asterion LPI910-4 zive dalsi 11Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 12 - Lamborghini Asterion LPI910-4 zive dalsi 12Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 13 - Lamborghini Asterion LPI910-4 zive dalsi 13Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 14 - Lamborghini Asterion LPI910-4 zive dalsi 14Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 15 - Lamborghini Asterion LPI910-4 zive dalsi 15Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 16 - Lamborghini Asterion LPI910-4 zive dalsi 16Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 17 - Lamborghini Asterion LPI910-4 zive dalsi 17Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 18 - Lamborghini Asterion LPI910-4 zive dalsi 18Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 19 - Lamborghini Asterion LPI910-4 zive dalsi 19

Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 20 - Lamborghini VW Night Pariz 2014 01Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 21 - Lamborghini VW Night Pariz 2014 02Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 22 - Lamborghini VW Night Pariz 2014 03Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 23 - Lamborghini VW Night Pariz 2014 04Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 24 - Lamborghini VW Night Pariz 2014 05Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 25 - Lamborghini VW Night Pariz 2014 06Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 26 - Lamborghini VW Night Pariz 2014 07Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 27 - Lamborghini VW Night Pariz 2014 08Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 28 - Lamborghini VW Night Pariz 2014 09Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 29 - Lamborghini VW Night Pariz 2014 10Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 30 - Lamborghini VW Night Pariz 2014 11Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 31 - Lamborghini VW Night Pariz 2014 12Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 32 - Lamborghini VW Night Pariz 2014 13Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 33 - Lamborghini VW Night Pariz 2014 14Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 34 - Lamborghini VW Night Pariz 2014 15Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 35 - Lamborghini VW Night Pariz 2014 16Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 36 - Lamborghini VW Night Pariz 2014 17Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 37 - Lamborghini VW Night Pariz 2014 18Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 38 - Lamborghini VW Night Pariz 2014 19Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 39 - Lamborghini VW Night Pariz 2014 20Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 40 - Lamborghini VW Night Pariz 2014 21Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 41 - Lamborghini VW Night Pariz 2014 22Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 42 - Lamborghini VW Night Pariz 2014 23Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 43 - Lamborghini VW Night Pariz 2014 24Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 44 - Lamborghini VW Night Pariz 2014 25Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 45 - Lamborghini VW Night Pariz 2014 26Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 46 - Lamborghini VW Night Pariz 2014 27Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 47 - Lamborghini VW Night Pariz 2014 28Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 48 - Lamborghini VW Night Pariz 2014 29Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 49 - Lamborghini VW Night Pariz 2014 30Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 50 - Lamborghini VW Night Pariz 2014 31Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 51 - Lamborghini VW Night Pariz 2014 32Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 52 - Lamborghini VW Night Pariz 2014 33Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 53 - Lamborghini VW Night Pariz 2014 34Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 54 - Lamborghini VW Night Pariz 2014 35Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 55 - Lamborghini VW Night Pariz 2014 36Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 56 - Lamborghini VW Night Pariz 2014 37Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 57 - Lamborghini VW Night Pariz 2014 38Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 58 - Lamborghini VW Night Pariz 2014 39Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 59 - Lamborghini VW Night Pariz 2014 40Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 60 - Lamborghini VW Night Pariz 2014 41Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 61 - Lamborghini VW Night Pariz 2014 42Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 62 - Lamborghini VW Night Pariz 2014 43Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 63 - Lamborghini VW Night Pariz 2014 44
První hybridní Lambo naživo v Paříži

Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 64 - lamborghini asterion prvni ofic foto 01Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 65 - lamborghini asterion prvni ofic foto 02Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 66 - lamborghini asterion prvni ofic foto 03Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 67 - lamborghini asterion prvni ofic foto 04Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 68 - lamborghini asterion prvni ofic foto 05Lamborghini Asterion LPI910-4: první býčí hybrid má 910 koní - 69 - lamborghini asterion prvni ofic foto 06
Lamborghini Asterion LPI910-4 se nechává designově inspirovat nejen Huracánem, ale také De Tomasem Pantera

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.