Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mazda popsala, jak složité je servisovat její revoluční „diesel na benzin“
1.12.2019 | Petr Prokopec
Každá převratná technologie logicky vyvolává obavy o to, jaká bude její spolehlivost a jak složité bude její údržba. Manažer pohonných ústrojí Mazdy Eiji Nakai promluvil právě o tom.
Revoluční motor SkyActiv-X od Mazdy produkuje 180 koní výkonu a 224 Nm točivého momentu, což nejsou na dvoulitrový čtyřválec dopovaný kompresorem příliš oslňující čísla. Zvláště pokud se zadíváme na běžný benzinový dvoulitr SkyActiv-G, který sice má na kontě jen 122 koní, ovšem točivým momentem 213 Nm svého o řád složitějšího kolegu téměř dorovnává.
Nová pohonná jednotka ovšem zajišťuje výraznější nárůst jízdní dynamiky, než by rozdíl v hodnotách obou motorů napovídal. Zatímco s běžným benzinovým dvoulitrem zrychluje Mazda 3 na stovku za 10,4 sekundy, v případě „dieselu na benzin“ daná disciplína zabere jen 8,2 sekundy. To v případě hatchbacku s šestistupňovým manuálem a pohonem předních kol. Sedan je stejně rychlý, s pohonem všech kol sprint trvá 8,5 sekundy a automat situaci ve všech případech o čtyři desetiny zhorší.
S touto jízdní dynamikou by již nová Mazda 3 zaujmout mohla, byť prioritou na starém kontinentu je u tohoto motoru snížení emisí a spotřeby. V závislosti na motorizaci a velikosti kol by si tak vůz měl v průměru říci o 4,4 až 5,5 litru na sto kilometrů, jakkoliv se dá předpokládat, že realita většiny řidičů bude horší.
Žíznivost ovšem není to, co potenciální klientelu u nového motoru zajímá nejvíce. Manažer pohonných ústrojí Eiji Nakai uvedl, že zákaznická nejistota se týká hlavně spolehlivosti a servisních nároků. To není překvapivé, přeci jde o revoluční techniku kombinující dva dosud neslučitelné světy. Motor SkyActiv-X spojuje zapalování směsi bohatší na benzin klasickými svíčkami v jejich okolí a následný vznět chudé směsi nacházející se ve zbytku válce.
Mazda tento proces nazývá SPCCI (Spark Controlled Compression Ignition), kvůli němu musela zesílit veškeré vnitřní komponenty. Jakkoliv je tedy motor SkyActiv-X dvoulitr jako klasická benzinová jednotka SkyActiv-G, tyto agregáty nesdílejí jedinou součástku. Komplexnost novinky narostla na dvojnásobek, je složitější než standardní diesel SkyActiv-D. Přestože bude motor dražší na výrobu, samotná údržba již má být na standardní úrovni.
Nakai potvrdil, že kromě servisních nákladů mají být zachovány i normální servisní intervaly, žádných zvýšených výdajů se prý není třeba obávat. Otázkou však je, nakolik mu jeho slova můžeme věřit. Je třeba dodat, že zranitelnost motoru SkyActiv-X není dána ani tak samotným spalovací procesem a konstrukcí motoru, jakožto kontrolními mechanismy. Vnitřnosti „dieselu na benzin“ jsou doslova protkané senzory, které kontrolují jak tlaky, tak onen zapalovací proces. Elektronika je přitom Achillovou patou moderních aut, obavy z možného selhání jsou tedy na místě - první svolávací akce v tomto ohledu nesvědčí o ničem dobrém.
Jasnější informace ze servisů ale přijdou nejdříve příštím v roce. Doufejme přitom, že nebudou stejně negativní jako u předchozího revolučního počinu značky, jímž byla dosud poslední verze Wankelova rotačního motoru 13B-MSP Renesis.








Mazda uvedla, že revoluční motor SkyActiv-X nebude dražší na údržbu než běžný benzinový dvoulitr...
...a to i přes dvojnásobný počet vnitřních komponentů. Komplexitu přitom navyšují hlavně senzory monitorující tlaky a kontrolující zapalování
Zdroj: Cars Guide
Bleskovky
Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
včeraSrovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
5.5.2025Někdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
4.5.2025
Nejnovější články
Škoda masivně, až o 110 tisíc zdražila Octavii, měsíc lásky si představuje zvláštně. Pod psychologickou hranicí už nekoupíte nic
včeraNadšenec si koupil elektromobil od začínající automobilky a poznává, co to je. Z její „skvělé péče” má dnes noční můry
včeraKrásné BMW 3 ze zlatých časů značky nemusí stát tolik, tohle světově unikátní kupé postavili na přání prvního a jediného majitele
včeraFord dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
včeraNový Mercedes CLA nejde nabíjet u většiny veřejných dobíjecích stanic, to už se Němci dočista zbláznili?
včera
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.06. 21:29 - Vrooom
- Dacia Duster - nové vlákno 05.06. 20:02 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 05.06. 16:27 - Stepan
- Lampárna (stěžovatelna) 05.06. 16:27 - pavproch
- Rychlodotazy 05.05. 18:50 - Kavis
- BMW Divize 05.05. 14:56 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.05. 08:16 - Truck Daškam
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 05.05. 06:21 - tomkathy