Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
McLaren MP4-X: formule budoucnosti má karoserii z baterií
3.12.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Britové naznačili, kam by se mohla posunout F1. MP4-X má spoustu zajímavých funkcí, napětí při závodech by ale neprospěla.
Již několikrát jsme anoncovali, že Formuli 1 čekají nemalé změny. A nikoliv jen samotný šampionát, změnit se mají i monoposty. To se stane již v nejbližších letech, McLaren ale aktuálně naznačuje, jakým směrem by se královská motoristická disciplína mohla vydat v dalších letech a kam až je možné zajít. Od firmy, která stojí za revolučními silničními i závodními stroji, to snad není příliš troufalé.
„Chtěli jsme nakouknout do budoucnosti a zároveň naznačit veškerý potenciál,“ dodává ke kreaci MP4-X šéf divize McLaren Technology Group John Allert. Podle něj se totiž kvůli stále striktnějším pravidlům nakonec nepromění jen monoposty, ale zároveň i závodní okruhy, které budou elektrifikovány.
Asi proto nepřekvapí, že studie MP4-X používá ke svému pohonu elektrickou energii. Ta ale není uskladněna v jedné velké baterii, nýbrž v řadě ultra malých, které spoluvytvářejí karoserii vozu. Tyto baterie je možné nabíjet nejen skrze solární panely, ale také energií získanou při regenerativním brzdění. A především za pomoci indukčního dobíjení, které by bylo součástí všech okruhů, na nichž by se šampionát v budoucnosti odehrával. Tím bychom možná přišli o pár legendárních závodů, neboť kupříkladu v Monaku se taková elektrifikace nedá očekávat. I když ani to není nemožné.
Předčasné obavy proto necháme plavat a budeme se zabývat pouze samotným monopostem. Ten by kromě elektromotoru měl do vínku dostat i spalovací pohonnou jednotku, nic konkrétního však McLaren nezmínil. Jelikož se ovšem na karoserii skví logo Hondy, dá se předpokládat, že spolupráce s japonskou automobilkou bude i navzdory letošní velmi nepovedené sezóně pokračovat.
Mimo to si můžeme povšimnout uzavřeného kokpitu, o jehož příchodu se v současnosti hojně diskutuje. Jenson Button přitom dodává, že ještě před pár lety nebyl jeho velkým zastáncem. „Myslím ale, že jsme takového závodění již měli dost. Nyní ovšem musíme kabinu alespoň nějakým částečným způsobem uzavřít, aby nedocházelo k incidentům, jakých jsme se v posledních pár letech dočkali. Již nejsou 70. léta.“
I sám pilot McLarenu ovšem přiznává, že nejspíše bude ještě nějaký ten pátek trvat, než se kokpity natrvalo uzavřou. Otázkou pak je, zda zároveň dojde k jistému zjednodušení techniky a tedy návratu čistokrevného řízení, nebo zda naopak budou závodníci pod ještě větším drobnohledem týmu. MP4-X počítá spíše s druhou možností, proto je kabina vybavena senzory, jenž monitorují třeba míru hydratace nebo koncentrace.
Součástí vozu by navíc měla být zcela nová kombinéza, která bude vyrobena z „chytrých“ materiálů. V případě nehody by tak měla již dopředu dát vědět lékařskému týmu, jaká možná zranění pilot utrpěl a jaké by tedy měly být následující kroky. Kromě toho ovšem budou biometrické senzory sledovat i únavu závodníků, které budou automaticky uzpůsobovat nastavení vozu, aby následně nedošlo ke zbytečným kolizím.
Aby navíc nových technologií nebylo málo, osadil McLaren prosklenou kukaň fotovoltaikou, která dokáže měnit barvu a tak zlepšovat výhled závodníků z vozu za jakéhokoliv počasí. MP4-X je navíc vybavenou sadou kamer, které přenášejí výstup do hledí helmy a tak umožňují pilotům průhled skrze některé uzavřené části karoserie. Tím by kupříkladu měly být eliminovány situace, kdy není vidět soupeř ve slepém úhlu.
Zjednodušení by se dále měl dočkat volant, který je dnes doslova posetý tlačítky. Místo nich by do budoucna mělo dorazit ovládání za pomocí gest, dost možná i pomocí myšlenek. Divize McLaren Applied Technologies se totiž mimo jiné věnuje i výzkumu nemoci ALS, pročež by v tomto ohledu přišla na řadu její expertíza vycházející z monitoringu elektrických signálů v mozku.
Závěrem pak jen dodáme, že senzory jsou vybaveny také kompletně uzavřené blatníky. Ty přitom sledují stav pneumatik a dokážou rozpoznat, kdy je čas na zajetí do boxů. Ve výsledku zde tak máme plně automatizovaný a hyperbezpečný monopost, na který na jednu stranu je radost pohledět. Jelikož však veškeré obsažené technologie vezmou ze závodů spoustu proměnných, které mají velkou souvislost s jejich napínavostí, je otázkou, jestli je zrovna tohle krok správným směrem...




















McLaren MP4-X vypadá působivě a závodění by mohl učinit více než bezpečným. Nejsme si však jisti, zda zrovna takovou budoucnost chceme
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Zapomeňte na Škodu Octavia RS Combi, nejlepší rychlé auto na prázdninové výlety je teď tohle
včeraSkutečný Turek na dálnici napodobil českého Turka. Ministr se natočil při víc jak 220 km/h na dálnici, i on pro to má legrační vysvětlení
30.8.2025Špatný den v práci? Tady se někomu „podařilo” možná totálně zničit hypersport za 74 milionů ještě před dodáním zákazníkovi
29.8.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Mercedes rozprodává všechno, co může jen trochu postrádat, o situaci firmy nic nesvědčí líp
před 5 hodinamiJeden z největších průšvihů moderních se dá koupit nedaleko ČR. I nepříliš využitý stojí pakatel
před 7 hodinamiElektrický Fiat 500 nikdo nechce tak moc, že výroba zůstane minimu dalších 5 měsíců, na spalovací verzi se čeká jako na smilování
před 8 hodinamiČíňané se svým autem málem pokořili rychlost 500 km/h, jejich stroj je ale poník pro jeden trik
před 10 hodinamiMuselo to přijít: Elektrické propadáky Mercedesu po čtyřech letech končí bez nástupce, jejich náhrada šokuje jen neznalé
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 09.01. 20:14 - řidičBOB
- Sněh. řetězy Thule K-summit K23 + K45 09.01. 17:12 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 09.01. 17:07 - Eda
- Americké vozy a vše kolem nich 09.01. 12:50 - HondaMan
- Policejní kontroly a měření 08.31. 23:39 - bojler
- Řidiči, co to mají v ruce... 08.31. 18:28 - Předseda
- S větrem ve vlasech.... 08.31. 14:12 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 08.30. 17:36 - pavproch