Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
McLaren MP4-X: formule budoucnosti má karoserii z baterií
3.12.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Britové naznačili, kam by se mohla posunout F1. MP4-X má spoustu zajímavých funkcí, napětí při závodech by ale neprospěla.
Již několikrát jsme anoncovali, že Formuli 1 čekají nemalé změny. A nikoliv jen samotný šampionát, změnit se mají i monoposty. To se stane již v nejbližších letech, McLaren ale aktuálně naznačuje, jakým směrem by se královská motoristická disciplína mohla vydat v dalších letech a kam až je možné zajít. Od firmy, která stojí za revolučními silničními i závodními stroji, to snad není příliš troufalé.
„Chtěli jsme nakouknout do budoucnosti a zároveň naznačit veškerý potenciál,“ dodává ke kreaci MP4-X šéf divize McLaren Technology Group John Allert. Podle něj se totiž kvůli stále striktnějším pravidlům nakonec nepromění jen monoposty, ale zároveň i závodní okruhy, které budou elektrifikovány.
Asi proto nepřekvapí, že studie MP4-X používá ke svému pohonu elektrickou energii. Ta ale není uskladněna v jedné velké baterii, nýbrž v řadě ultra malých, které spoluvytvářejí karoserii vozu. Tyto baterie je možné nabíjet nejen skrze solární panely, ale také energií získanou při regenerativním brzdění. A především za pomoci indukčního dobíjení, které by bylo součástí všech okruhů, na nichž by se šampionát v budoucnosti odehrával. Tím bychom možná přišli o pár legendárních závodů, neboť kupříkladu v Monaku se taková elektrifikace nedá očekávat. I když ani to není nemožné.
Předčasné obavy proto necháme plavat a budeme se zabývat pouze samotným monopostem. Ten by kromě elektromotoru měl do vínku dostat i spalovací pohonnou jednotku, nic konkrétního však McLaren nezmínil. Jelikož se ovšem na karoserii skví logo Hondy, dá se předpokládat, že spolupráce s japonskou automobilkou bude i navzdory letošní velmi nepovedené sezóně pokračovat.
Mimo to si můžeme povšimnout uzavřeného kokpitu, o jehož příchodu se v současnosti hojně diskutuje. Jenson Button přitom dodává, že ještě před pár lety nebyl jeho velkým zastáncem. „Myslím ale, že jsme takového závodění již měli dost. Nyní ovšem musíme kabinu alespoň nějakým částečným způsobem uzavřít, aby nedocházelo k incidentům, jakých jsme se v posledních pár letech dočkali. Již nejsou 70. léta.“
I sám pilot McLarenu ovšem přiznává, že nejspíše bude ještě nějaký ten pátek trvat, než se kokpity natrvalo uzavřou. Otázkou pak je, zda zároveň dojde k jistému zjednodušení techniky a tedy návratu čistokrevného řízení, nebo zda naopak budou závodníci pod ještě větším drobnohledem týmu. MP4-X počítá spíše s druhou možností, proto je kabina vybavena senzory, jenž monitorují třeba míru hydratace nebo koncentrace.
Součástí vozu by navíc měla být zcela nová kombinéza, která bude vyrobena z „chytrých“ materiálů. V případě nehody by tak měla již dopředu dát vědět lékařskému týmu, jaká možná zranění pilot utrpěl a jaké by tedy měly být následující kroky. Kromě toho ovšem budou biometrické senzory sledovat i únavu závodníků, které budou automaticky uzpůsobovat nastavení vozu, aby následně nedošlo ke zbytečným kolizím.
Aby navíc nových technologií nebylo málo, osadil McLaren prosklenou kukaň fotovoltaikou, která dokáže měnit barvu a tak zlepšovat výhled závodníků z vozu za jakéhokoliv počasí. MP4-X je navíc vybavenou sadou kamer, které přenášejí výstup do hledí helmy a tak umožňují pilotům průhled skrze některé uzavřené části karoserie. Tím by kupříkladu měly být eliminovány situace, kdy není vidět soupeř ve slepém úhlu.
Zjednodušení by se dále měl dočkat volant, který je dnes doslova posetý tlačítky. Místo nich by do budoucna mělo dorazit ovládání za pomocí gest, dost možná i pomocí myšlenek. Divize McLaren Applied Technologies se totiž mimo jiné věnuje i výzkumu nemoci ALS, pročež by v tomto ohledu přišla na řadu její expertíza vycházející z monitoringu elektrických signálů v mozku.
Závěrem pak jen dodáme, že senzory jsou vybaveny také kompletně uzavřené blatníky. Ty přitom sledují stav pneumatik a dokážou rozpoznat, kdy je čas na zajetí do boxů. Ve výsledku zde tak máme plně automatizovaný a hyperbezpečný monopost, na který na jednu stranu je radost pohledět. Jelikož však veškeré obsažené technologie vezmou ze závodů spoustu proměnných, které mají velkou souvislost s jejich napínavostí, je otázkou, jestli je zrovna tohle krok správným směrem...




















McLaren MP4-X vypadá působivě a závodění by mohl učinit více než bezpečným. Nejsme si však jisti, zda zrovna takovou budoucnost chceme
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včeraNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
15.9.2025
Nejnovější články
Jindy spořádaní Kanaďané začali ve velkém demolovat stacionární radary, sami politici už říkají, že jsou to skrytí výběrčí daní
před hodinouŠéfové Bugatti, Rimacu, Koenigseggu a Singeru si navzájem půjčili svá auta a svezli jeden druhého, je z toho jedinečná podívaná
včeraNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včeraVW poslal k ledu další dvě elektrické novinky včetně nového Golfu, jednoduše mu na ně došly peníze
včeraPodívejte se, diesely nejsou mrtvé. I na IAA v Mnichově se ukázala dvě naftová auta
včera
Živá témata na fóru
- Auto kolem 500tis.Kč 09.18. 06:59 - Darlekins
- Onboard videa 09.17. 23:55 - abgx1
- Fiat a vše kolem nich 09.16. 15:35 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.16. 15:06 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 09.16. 13:16 - tommas
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch