Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes končí se třemi velkými a silnými modely, posiluje obavy z budoucnosti
2.3.2019 | Petr Prokopec
Rozhodně nejde o prodejní hity, těmi ale podobné modely nebyly nikdy. Za čistkou stojí podobně jako u Land Roveru a Jaguaru hlavně příchod nových pravidel EU, která se s koncem roku 2019 postarají o větší paseku.
V loňském roce jsme se po letech konečně dočkali návratu BMW řady 8. Mnichovská automobilka přitom přiznává, že tento projekt odstartovala v hlavně kvůli návratu Mercedesů S-Coupe a S-Cabrio. Třícípá hvězda se po jejich představení dočkala poměrně slušných prodejů, což BMW nakonec přimělo k přiložení dalšího polene pod kotel. Tento krok byl i přes úspěch konkurence značně riskantní, přeci jen trh se sportovně laděnými dvoudvířky se spíše smrskává, než zvětšuje.
Co je ovšem ještě zajímavější než vzájemná rivalita dvou německých značek, je skutečnost, že Mercedes se rozhodl segment trhu, do kterého nepřímo uvrtal svého arci-rivala, opustit. Oznámil, že S-Coupe a S-Cabrio již v příští generaci nedostanou nástupce, navrátit se tak má pouze sedan. Jeho nabídka bude pro změnu ořezána ještě letos - verze S65 od AMG se dočkala tzv. Final Edition, která za výkonným dvanáctiválcem pod kapotou třídy S udělá po mnoha letech tlustou čáru.
A nebude to jediná konečná, dvanáctiválcový motor má z Mercedesů zmizet zcela. Dříve byl nabízen i pod kapotami třídy G a roadsteru SL, dále je k mání v luxusních variantách třídy S. Nic z toho už nebude dále v nabídce, třebaže mateřský Daimler říká, že s dvanáctiválci nekončí až tak úplně. Dle šéfa divize AMG Tobiase Moerse bude k dispozici jiným značkám, čímž velmi pravděpodobně míní Maybach a zřejmě i Pagani.
To je hodně špatných zpráv naráz. Pochopitelně, u Mercedesu nejde o modely, s nimiž by jeho nabídka stála a padala, něčím takovým ale velké, výkonné či jakkoli jinak výjimečné modely nebyly nikdy. A přesto je Mercedes nabízel. Navíc je třeba si říci, že třícípá hvězda by asi nebyla tím, čím je, kdyby svou existenci zakládala jen na třídě C dieselovým čtyřválcem, která pro změnu páteře prodejů tvoří. Automobilka se tak zbavuje svých imagemakerů, z nichž některé navíc uvedla na trh jen před pár léty a je třeba ptát se, proč.
Důvody jsou tytéž, které jsme uváděli při probírání plánovaného osekání nabídky Jaguaru a Land Roveru. Také z nabídky Britů mizí velké motory a pokud je do ní nějaký nový uveden, pak jen tak, aby z ní na přelomu let 2019 a 2010 zase zmizel. Ke stejnému momentu míří i kroky Mercedesu a je tak prakticky jasné, že skutečným lamačem vazů tu není nezájem zákazníků, ale nová pravidla Evropské unie.
Tentokrát nejde o exhalace typických škodlivin, ale emise CO2, přímý ekvivalent spotřeby paliva. Automobilky budou muset už od 1. ledna 2020 najet na „křivku limitních hodnot” vedoucí ke snížení na nový limit 95 g CO2 na kilometr, který začne naplno platit od ledna 2021. Pokud CO2 „správným směrem” nepůjdou, přijdou pokuty a těm se chtějí automobilky vyhnout stůj co stůj. Proč tedy držet v nabídce modely s motory V12 a V8, které stejně kupuje jen hrstka lidí, když by si za jejich odbyt automobilka ve výsledku musela zaplatit?
Kroky Mercedesu tedy jen potvrzují obavy z toho, že už na přelomu konce letošního roku a začátku toho příštího přijde další čistka v nabídce motorů, která pohřbí cokoli zajímavějšího, co není žádané dostatečně na to, aby si automobilka nemohla dovolit vyřadit to z nabídky. Nechceme být špatnými proroky, ale podobná situace se rýsovala s nástupem WLTP a výsledek znáte. Tak proč se nyní tvářit, že se něco takového nemůže brzy opakovat...






Mercedes-Benz S-Coupe již v příští generaci nedorazí...
Z nabídky značky navíc zmizí i dvanáctiválcový model S 65 AMG, který se čerstvě představil v tzv. Final Edition na rozloučenou. Mercedes pak nebude nabízet už žádné dvanáctiválcové modely, ukazovat při vysvětlení na Brusel není nemístné
Bleskovky
Nejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní Lamborghini Huracán k tomu, k čemu bylo stvořeno
před 10 hodinamiNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
15.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 2. den včera 19:37
- Honda WN7: elektrický motocykl včera 12:45
- Testy WSBK - Jerez 1. den 16.9.2025
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
Nejnovější články
Šéfové Bugatti, Rimacu, Koenigseggu a Singeru si navzájem půjčili svá auta a svezli jeden druhého, je z toho jedinečná podívaná
před 9 hodinamiNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní Lamborghini Huracán k tomu, k čemu bylo stvořeno
před 10 hodinamiPodívejte se, diesely nejsou mrtvé. I na IAA v Mnichově se ukázala dvě naftová auta
před 11 hodinamiVW poslal k ledu další dvě elektrické novinky včetně nového Golfu, jednoduše mu na ně došly peníze
včeraSsangYong v novém se vrací ke spalovacím motorům, jeho novinka by mohla být v Česku neopakovatelnou nabídkou
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 09.17. 23:55 - abgx1
- Fiat a vše kolem nich 09.16. 15:35 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.16. 15:06 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 09.16. 13:16 - tommas
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch
- IT poradna 09.15. 11:37 - pavproch