Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes odhalil tahač, který vypadá jako z minulosti, jde ale o auto budoucnosti
17.9.2020 | Petr Prokopec
Jeho jednoduchý design připomíná Mercedesy z první poloviny minulého století, jeho pohon má ale teprve excelovat. Říká si GenH2 a jak už z jeho názvu tušíte, pohání ho vodík.
Budoucnost automobilového průmyslu se zdá být svázána s elektrickou mobilitou. Je stále otázkou, zda přes všechny překážky prorazí a pokud ano, tak zda půjde o tu bateriovou či vodíkovou. Aktuální vývoj nahrává první možnosti, od té druhé se začíná stále více firem v čele s Volvem distancovat. Mercedes-Benz však mezi ně očividně nepatří, neboť přišel s konceptem nového tahače GenH2, který je určen pro dálkovou přepravu těžkých nákladů. I proto jeho nosnost činí nemalých 25 tun, samotná hmotnost vozu však vystoupala ještě výše, a to na 40 tun.
Německá automobilka se u novinky rozhodla pro využití kapalného vodíku který má vyšší měrnou hustotu. Ač tedy koncept disponuje nepříliš velkými nádržemi (2x40 kg), jeho dojezd se pohybuje až okolo tisíce kilometrů. O pohon se pak v případě předprodukční verze stará dvojice elektromotorů, z nichž o výkonu 230 kW a 1 577 Nm při stabilním zatížení. Maximálně pak ústrojí dokáže vyvinout 2 x 330 kW a 2 x 2 071 Nm.
Primárním zdrojem energie jsou palivové články o výkonu 300 kW, podporují je baterie o kapacitě 70 kWh, jež ve špičce dokáží poskytnout dalších 400 kW. Uplatnit by se měly hlavně ve chvílích nejvyšší zátěže, tedy při zrychlení nebo jízdě do kopce s plně naloženým návěsem.
Jejich hlavní úlohou ale je uložení energie získané při rekuperaci brzdné energie či uložení přebytečné energie z vodíkového ústrojí. Mercedes navíc během vývoje kladl velký důraz na chladicí a ohřívací systém, který po celou dobu udržuje alternativní ústrojí v optimální teplotě a prodlužuje tak jeho životnost. Bezpečnost pak má na starosti konstrukce nádrží počítající se dvěma propojenými tubami.
Na sériové provedení si nicméně zákazníci budou muset ještě velmi dlouho počkat. Jak naznačil již na úvod, vodíková elektromobilita momentálně nemá ve světě a obzvláště v Evropě velkou podporu. Německý ministr dopravy Andreas Scheuer v tomto ohledu ostatně již naznačil, že jakkoliv jsou tahače osazené palivovými články ideálem v rámci nákladní dopravy, jejich čas nastane nejdříve na konci nadcházející dekády.
Ve výsledku tedy není překvapivé, že Mercedes nabídne zákazníkům testovací jízdy až v roce 2023, přičemž sériovou výrobu zahájí nejdříve o dvě léta později. I přes ucházející dojezd aktuálně chybí infrastruktura. Její rozvoj samozřejmě má Scheuerovu podporu, nicméně v tomto případě se již peníze daňových poplatníků budou rozdávat v mnohem menším množství než u bateriových osobních aut.




































Mercedes s vodíkem i nadále počítá, do sériové výroby ovšem plánuje poslat koncepční tahač GenH2 až ve druhé polovině dekády. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz
Bleskovky
Nejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
před 9 hodinamiNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včeraNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025
Nejnovější články
Legendu Fordu zařízli po čtyřech generacích, o to levněji ji dnes koupíte ojetou. Za své ceny nabízí hromadu muziky
před 2 hodinamiMercedes neuhne, pořád špičkově prodávanou třídu A zařízne už příští rok bez jakéhokoli nástupce
před 3 hodinamiPotápějící se Nissan si našel novou oběť úsporných opatření, opěrky hlavy
před 5 hodinamiDacia udělala z Dusteru levné auto s obrovským prostorem pro náklad, pobere ho 1 150 litrů v základu
před 6 hodinamiMiláček Čechů od Kie je po smrti, místo něj zkusí zaskočit docela jinak pojaté auto. Aspoň pohon má „správný”
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva