Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes odhalil tahač, který vypadá jako z minulosti, jde ale o auto budoucnosti
17.9.2020 | Petr Prokopec
Jeho jednoduchý design připomíná Mercedesy z první poloviny minulého století, jeho pohon má ale teprve excelovat. Říká si GenH2 a jak už z jeho názvu tušíte, pohání ho vodík.
Budoucnost automobilového průmyslu se zdá být svázána s elektrickou mobilitou. Je stále otázkou, zda přes všechny překážky prorazí a pokud ano, tak zda půjde o tu bateriovou či vodíkovou. Aktuální vývoj nahrává první možnosti, od té druhé se začíná stále více firem v čele s Volvem distancovat. Mercedes-Benz však mezi ně očividně nepatří, neboť přišel s konceptem nového tahače GenH2, který je určen pro dálkovou přepravu těžkých nákladů. I proto jeho nosnost činí nemalých 25 tun, samotná hmotnost vozu však vystoupala ještě výše, a to na 40 tun.
Německá automobilka se u novinky rozhodla pro využití kapalného vodíku který má vyšší měrnou hustotu. Ač tedy koncept disponuje nepříliš velkými nádržemi (2x40 kg), jeho dojezd se pohybuje až okolo tisíce kilometrů. O pohon se pak v případě předprodukční verze stará dvojice elektromotorů, z nichž o výkonu 230 kW a 1 577 Nm při stabilním zatížení. Maximálně pak ústrojí dokáže vyvinout 2 x 330 kW a 2 x 2 071 Nm.
Primárním zdrojem energie jsou palivové články o výkonu 300 kW, podporují je baterie o kapacitě 70 kWh, jež ve špičce dokáží poskytnout dalších 400 kW. Uplatnit by se měly hlavně ve chvílích nejvyšší zátěže, tedy při zrychlení nebo jízdě do kopce s plně naloženým návěsem.
Jejich hlavní úlohou ale je uložení energie získané při rekuperaci brzdné energie či uložení přebytečné energie z vodíkového ústrojí. Mercedes navíc během vývoje kladl velký důraz na chladicí a ohřívací systém, který po celou dobu udržuje alternativní ústrojí v optimální teplotě a prodlužuje tak jeho životnost. Bezpečnost pak má na starosti konstrukce nádrží počítající se dvěma propojenými tubami.
Na sériové provedení si nicméně zákazníci budou muset ještě velmi dlouho počkat. Jak naznačil již na úvod, vodíková elektromobilita momentálně nemá ve světě a obzvláště v Evropě velkou podporu. Německý ministr dopravy Andreas Scheuer v tomto ohledu ostatně již naznačil, že jakkoliv jsou tahače osazené palivovými články ideálem v rámci nákladní dopravy, jejich čas nastane nejdříve na konci nadcházející dekády.
Ve výsledku tedy není překvapivé, že Mercedes nabídne zákazníkům testovací jízdy až v roce 2023, přičemž sériovou výrobu zahájí nejdříve o dvě léta později. I přes ucházející dojezd aktuálně chybí infrastruktura. Její rozvoj samozřejmě má Scheuerovu podporu, nicméně v tomto případě se již peníze daňových poplatníků budou rozdávat v mnohem menším množství než u bateriových osobních aut.




































Mercedes s vodíkem i nadále počítá, do sériové výroby ovšem plánuje poslat koncepční tahač GenH2 až ve druhé polovině dekády. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz
Bleskovky
  Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
  Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
  Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nejčtenější články
 Německý gigant propustí 7 600 lidí z „elektrické divize”. Už teď ví, že je nebude potřebovat ani za 5 let
5.10.2025
 Zlatan Ibrahimovič si k narozeninám nadělil další nové Ferrari, stálo ho přes 90 milionů Kč
5.10.2025
 Dodnes sotva jetou Škodu Octavia II RS v krásné barvě nikdo nechce, její cena se blíží výhře v loterii
5.10.2025
 VW se v nouzi zbavuje zaměstnanců, jak to jen jde. Letos pro pochybení ukončil poměr 548 lidem, další tisíce jsou „v podmínce”
5.10.2025
 Za nejslavnějšími kreacemi Top Gearu stojí nenápadný manželský pár, který auta stlouká pomalu doma za stodolou
5.10.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.04. 07:07 - řidičBOB
 - Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
 - IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
 - Dříve M135i, nyní ///M2 11.03. 10:12 - M.Z.
 - Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
 - BMW Divize 11.03. 08:33 - pavproch
 - Pneu koutek 11.02. 17:48 - pavproch
 - Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 11.01. 21:57 - Truck Daškam
 
    
    
    
  
      
      
      
    