Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes, který si koupil Hamilton, přes obrovské dotace moc nekupují ani Němci
30.7.2021 | Petr Miler
Mercedes je další z automobilek, které svou brzkou budoucnost vidí jen v elektřině. Pokud ale soudí, že o taková auta je zájem, pak nevíme z čeho. Ani klíčový model EQC spadající mezi tak populární SUV nefrčí.
Německo už o loňska dává na elektrická auta dotaci skoro čtvrt milionu korun na kus a některé vozy tak jde pořídit i zcela zdarma. V tomto kontextu není není divu, že zájem o ně roste, třebaže asi ne až tak, jak optimisté doufali. Za uplynulý půlrok se u našich západních sousedů prodalo 148 716 elektromobilů, což znamená podíl na celkových prodejích (1 390 889) ve výši 10,7 %. Uvážíme-li, že se některá auta skutečně skoro rozdávají, to není zase tolik, některým elektrickým autům se přesto daří. Tím úplně nejprodávanějším je pak VW up! s 15 471 registracemi a více jak 10procentním podílem na trhu.
Ne každý elektromobil ale má dnes v Německu na růžích ustláno a paradoxně může jít i o domácí koně. Jedním z nich je Mercedes-Benz EQC, který třícípá hvězda ve své domovině mocně propaguje už přes rok. Kromě marketingových aktivit, mezi které patřila i koupě vozu Lewisem Hamiltonem, automobilka ráda hovoří o vysokém zájmu, ten je ale všechno, jen ne takový. A tak i v době, kdy všechno elektrické zažívá v Německu boom, EQC jen paběrkuje.
V datech tamního úřadu pro motorová vozidla (KBA) informace o počtu prodejů EQC na první pohled vůbec nenajdete, neboť automobilka je samostatně neeviduje - možná raději. Musíte při pročítání tabulek chvíli přemýšlet a objevit kolonku „vozy s elektrickým pohonem” u modelu GLC. V takový moment narazíte na pouhých 168 prodaných aut za červen a 1 976 aut za celý letošní rok. To nemusí na první pohled vypadat jako úplná mizérie, je ale třeba si uvědomit, kde jsme - na největším evropském trhu s auty vůbec.
Evidovaných 168 aut za měsíc je opravdu bída s nouzí. Pro srovnání - konkurenčního Audi e-tron se v červnu prodalo 574 kusů a za letošek 4 137 exemplářů. Lépe se prodává i mnohem dražší Porsche Taycan (299/1 982 aut), nemluvě o Škodě Enyaq (1 623/4 120 aut) či třeba levnějším Hyundai Kona (3 500/15 244). A spalovací pohony v případě GLC drtí elektrickou verzi zcela - jejich prodej je i jen v Německu skoro 10krát vyšší.
Proč tomu tak je, nedokážeme jednoznačně říci. Buď se EQC lidem zkrátka nelíbí, nebo jsou klienti Mercedesu příliš konzervativní a příliš dobře situovaní na to, aby naskákali do elektrických aut jen proto, že jim někdo zaplatí pár set tisíc z jejich ceny.
Ať už je ale důvodem cokoli, je fascinující, že Mercedes před pár týdny v kontextu těchto zjištění avizoval svůj závazek směrem k úplné elektrické budoucnosti. Je skutečně smutné, když trh přestane být trhem, když automobilky přestane zajímat, co lidé chtějí a nechtějí a rozhodnou se jim vnutit auta dle svých - nebo vlastně ani ne svých - představ. Vzít to jako fakt dokážeme, smířit se s tím nikoli, s bolavou zkušeností s jinak centrálně ovládaným hospodářstvím rozhodně ne.

Lewis Hamilton si sice Mercedes EQC koupil... Foto: Mercedes-Benz
...mnoho lidí ale jeho příkladu nenásledovalo. Ani v domácím Německu není tento vůz navzdory velmi štědrým dotacím příliš úspěšný. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj dat: KBA
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
před 3 hodinamiBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejčtenější články
Žádný supersport, žádný supersedan. Majitel a šéf automobilky Pagani denně jezdí s tímto luxusním „autobusem” s motorem V6
6.6.2025Jeden z největších držáků mezi moderními auty překvapí i problematickými kusy, ty ale nakonec jen podtrhují jeho odolnost
6.6.2025Dodnes nejetou poslední Škodu nedotčenou koncernem VW nikdo nechce koupit, stále 1. majitel musel s cenou dolů
6.6.2025Prototyp elektrického BMW M3 se ukázal v akci na okruhu. Působí jako rychlá a tichá smrt, právě k té může mít nejblíž
7.6.2025BMW ukazuje Fordu, jak správně reagovat na zájem zákazníků. Je to vážně tak těžké?
7.6.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.04. 20:15 - M.Z.
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB
- VZKAZY 07.03. 16:38 - řidičBOB
- BMW Divize 07.03. 12:13 - pavproch
- Onboard videa 07.02. 22:43 - řidičBOB