Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Muž chytře vyřešil největší slabinu zabezpečení moderních aut, na úspěch čeká marně
11.1.2021 | Petr Prokopec
Automobilky přichází s jejím řešením příliš pomalu, a tak už se dnes může stát, že vám kvůli ní ani pojišťovna vůz nepojistí. To dává prostor pro jiné, nápad jménem Stealth Immobilizer ale zatím neboduje.
Počet krádeží aut soustavně stoupá, a to zejména proto, že ukrást je dnes je paradoxně snazší než kdykoli dříve. Slabinou naprosté většiny z nich je systém bezklíčového vstupu a startu, který i velmi nešikovným chmatákům dovolí ukrást auto v řádu desítek sekund, aniž by si toho všiml kdokoli jiný, než majitel. za této situace není divu, že pojišťovny už někde odmítají takové vozy pojistit proti odcizení.
Co s tím? Automobilky stále častěji sahají po řešeních, která signál klíče deaktivují, když je delší čas v klidu, něco takového je ale pořád k dispozici jen pro hrstku modelů. A pro ty dříve vyrobené to obvykle není k dispozici vůbec. Se zajímavým řešením pro jakýkoli vůz nyní přichází jeden Brit, je však otázkou, jestli něco změní. Moc lidí se po něm totiž ruku zatím nenatahuje.
Řeč je o projektu zvaném Stealth Immobilizer, za kterým stojí Umer Malik. Ten s údajně nejmenším zabezpečovacím zařízením na světě zamířil na Kickstarter, kde se rozhodl vybrat nemalých 94 494 dolarů (cca 2,03 milionu korun), aby mohl rozjet výrobu. Zatím však mnoho zájemců neoslovil, přízeň a peníze mu dosud věnovali pouze dva lidé. Je tak otázkou, zda následujících devět dní, které zbývají do konce kampaně, bude úspěšnějších.
Stealth Immobilizer je navázán přímo na řídicí jednotku vozu, a tak má dokázat zabránit krádeži vozu bez ohledu na to, jakým způsobem se jej zloději pokouší zmocnit. Primárním smyslem je vyřešit slabinu bezklíčového vstupu a startu, mohou vám ale klidně ukrást klíčky nebo se vozu zmocnit jinak a stejně neodjedou. V každém případě je totiž k nastartování auta zapotřebí speciální PIN kód, stejně jako je tomu v případě vašeho mobilu či kreditní karty. A pokud ho nemáte napsaný na zadní straně klíčků, zloděj má smůlu.
„Dokonce i když si někdo udělá kopii vašich klíčků, Stealth Immobilizer chrání vaše vozidlo a zabraňuje komukoliv v jeho užívání do té doby, dokud nezadá správný PIN kód. Stealth Immobilizer navíc pracuje tiše a je neviditelný, načež zloději ani netuší, že je ve voze něco takového přítomno. A pokud s ním zajedete do servisu, můžete zařízení přepnout do servisního módu, načež se vypne a nikdo nezjistí, že je ve voze vůbec instalováno,“ popisuje Malik další přednosti.
Právě ona neviditelnost by měla na zloděje zafungovat jako ta největší překážka. Odstraňování ochrany, o jejíž přítomnosti vlastně ani nemají tušení, si totiž žádá hodně času a právě ten pracuje proti krádežím - zloději dají raději přednost jinému vozu. Z toho důvodu je ostatně zařízení ovládáno pomocí standardních tlačítek na volantu, s jejichž pomocí je zadáván i onen PIN kód. A pokud není zadán správně, motor jednoduše nenaskočí.
Lze už jen dodat, že pokud máte o Stealth Immobilizer zájem, můžete si jej za pomoci Kickstarteru pořídit s 50procentní slevou za 204 dolarů (4 390 Kč). Nicméně jen za předpokladu, že kampaň na výběr peněz bude úspěšná. Pokud se totiž nepovede nasbírat ony více než dva miliony korun, což se v tuto chvíli jeví pravděpodobným, zůstanou vaše auta chráněná pouze standardním zabezpečením automobilek. A to, jak víme, obvykle za moc nestojí.



Stealth Immobilizer byl úspěšně odzkoušen na Range Roveru Sport. Chránit ale pochopitelně zvládne i další značky, napojen je totiž na řídicí jednotku a bez správného PIN kódu neumožní start motoru. Ilustrační foto: Land Rover
Zdroj: Umar Malik@Kickstarter
Bleskovky
Nejnovější články
Italové narvali motor V6 s manuálem do dalšího lehkého kupé, s až 750 koňmi je to retro raketa k pohledání
před 10 hodinami
Prezident GM lituje brzkého konce spalovací vlajkové lodi firmy, nemá pro ni rozumnou náhradu
včera
Tesla 8 let po odhalení nového Roadsteru říká, že letos už určitě, rozhodně, stoprocentně dorazí, akorát koupit ho nepůjde
včera
Muž si koupil v roce 1975 nové Porsche 911 Turbo. Jezdí s ním dodnes, kdy může, po 50 letech má najeto už 1,33 milionu km
včera
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
