NanoFlowcell Quant e-Sportlimousine slibuje 11 600 Nm a maximálku 380 km/h

(+ živé foto) Sporťák z Lichtenštejnska se pyšní elektromotorem v každém kole. Na stovku to prý zvládne za 2,8 s, dojezd má činit až 600 km.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

NanoFlowcell Quant e-Sportlimousine slibuje 11 600 Nm a maximálku 380 km/h

4.3.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

NanoFlowcell Quant e-Sportlimousine slibuje 11 600 Nm a maximálku 380 km/h

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ živé foto) Sporťák z Lichtenštejnska se pyšní elektromotorem v každém kole. Na stovku to prý zvládne za 2,8 s, dojezd má činit až 600 km.

Pokud bychom v rámci letošního autosalonu v Ženevě měli vyhlásit exponát s nejdelším názvem, pak by se vítězem asi stal NanoFlowcell Quant e-Sportlimousine. Jde o elektrosporťák z Lichtenštejnska, jehož příchod byl avizován již na konci ledna. Při té příležitosti bylo také oznámeno, že pod kapotou nabídne převratný pohon, což se v rámci premiéry tak trochu potvrdilo. Obdobný systém, jaký používá Quant e-Sportlimousine , totiž u žádného jiného funkčního elektromobilu nenajdete.

Sporťák dlouhého názvu je prozatím pouze konceptem, a tak může tvrzení svých tvůrců jen stěží potvrdit. Potenciál má ovšem na základě technických parametrů značný. Čtveřice elektromotorů (každý je uložen v jednom kole) má produkovat maximální výkon 925 koní (v běžném operačním režimu bude omezen na 653 koní), jenž vychází z vysokého točivého momentu - každý z elektromotorů vyprodukuje 2 900 Nm.

Díky zmíněné porci koní tak asi nebude překvapením působivá jízdní dynamika. Stovku byste měli mít na tachometru za pouhých 2,8 sekundy, nejvyšší rychlost přesáhne 380 km/h. Dojezdu by se měl pohybovat v rozmezí 400 až 600 kilometrů, což by v kombinaci s výše zmíněnými čísly rozhodně neznělo špatně. Zvláště, když jde o relativně těžký a rozměrný vůz, neboť hmotnosti činí 2 300 kg, délka 5 257 mm, šířka 2 109 mm a rozvor 3 198 mm. Opomenout pak samozřejmě nesmíme ani dvoumetrové vzhůru výklopné dveře, které přidávají vozu na výšce (standardně činí 1 357 mm).

Jak je to ale s tou slibovanou revolucí? Ta nespočívá v elektromotorech a jejich výkonech nebo na sporťák v ne zrovna skromných rozměrech, její podstatou je systém založený na kombinaci baterií a palivových článků pracujících s tekutým, blíže nespecifikovaným elektrolytem. Ten je schraňován ve dvou nádržích a následně pumpován skrze zmíněné palivové články. V jejich srdci se nachází membrána, na které dochází k řízené výměně elektrického náboje, který je následně použit pro pohon elektromotorů.

Palivové články tohoto typu byly až dosud využívány při lokálním skladování energie z obnovitelných zdrojů. Použití v automobilovém průmyslu bránily jejich rozměry a neschopnost rychlého uvolnění energie. NanoFlowcell uvádí, že na jejich vývoji pracuje s firmou Bosch Engineering a společně se jim podařilo dosáhnout zlepšení jak u hmotnosti, tak u rychlosti.

To bylo umožněno pokrokem na poli kvantové chemie elektrolytů a zásadní přínos aplikace nových poznatků umožnil výrazné zvýšení dosahované nábojové hustoty, která je dána vysokou koncentrací iontových nosičů náboje v elektrolytu. Pokrok asi ještě nedosáhl tak vysoké úrovně, aby se systém obešel bez baterií, které pravděpodobně budou sloužit k uskladnění rekuperované energie, pro provoz palubní elektroniky a zapracují také v případě energetických špiček.

Firma bohužel neuvádí, jak je to u tohoto systému s nabíjením. Lze jen „prázdný” elektrolyt vypustit a jednoduše nahradit „nabitým”? Pokud by tomu tak opravdu bylo, půjde o sytém, který by reálně byl schopen nahradit infrastrukturu založenou na spalovacích motorech. Otázkou samozřejmě zůstává, kde brát onen nabitý elektrolyt. K tomu by ale mohly posloužit sluneční elektrárny na Sahaře, odkud by jej tankery vozily do celého světa. To už se ale pohybujeme ve sféře vyhrazené autorům sci-fi literatury.

Pokud se vrátíme ke konceptu, zajímavá je určitě také informace, že elektrolyt je tvořen netoxickými substancemi. Pokud by byl dostatečně zředěn vodou, mohl by být odbourán prostředníctvím běžných kořenových čističek na odpadní vodu.

Jak jsme zmínili, Quant e-Sportlimousine je zatím konceptem. Ještě letos by ovšem měl dorazit pojízdný prototyp, který se v roce příštím bude ucházet o evropskou homologaci. Jsme opravdu zvědavi, zda ji dostane.


NanoFlowcell Quant e-Sportlimousine slibuje 11 600 Nm a maximálku 380 km/h - 1 - Quant e-Sportlimousine zive 01NanoFlowcell Quant e-Sportlimousine slibuje 11 600 Nm a maximálku 380 km/h - 2 - Quant e-Sportlimousine zive 02NanoFlowcell Quant e-Sportlimousine slibuje 11 600 Nm a maximálku 380 km/h - 3 - Quant e-Sportlimousine zive 03NanoFlowcell Quant e-Sportlimousine slibuje 11 600 Nm a maximálku 380 km/h - 4 - Quant e-Sportlimousine zive 04NanoFlowcell Quant e-Sportlimousine slibuje 11 600 Nm a maximálku 380 km/h - 5 - Quant e-Sportlimousine zive 05NanoFlowcell Quant e-Sportlimousine slibuje 11 600 Nm a maximálku 380 km/h - 6 - Quant e-Sportlimousine zive 06NanoFlowcell Quant e-Sportlimousine slibuje 11 600 Nm a maximálku 380 km/h - 7 - Quant e-Sportlimousine zive 07NanoFlowcell Quant e-Sportlimousine slibuje 11 600 Nm a maximálku 380 km/h - 8 - Quant e-Sportlimousine zive 08NanoFlowcell Quant e-Sportlimousine slibuje 11 600 Nm a maximálku 380 km/h - 9 - Quant e-Sportlimousine zive 09
Futuristická studie Quantu naživo v prostorách ženevského Palexpa

NanoFlowcell Quant e-Sportlimousine slibuje 11 600 Nm a maximálku 380 km/h - 10 - NanoFlowcell QUANT e-Sportlimousine 01NanoFlowcell Quant e-Sportlimousine slibuje 11 600 Nm a maximálku 380 km/h - 11 - NanoFlowcell QUANT e-Sportlimousine 02NanoFlowcell Quant e-Sportlimousine slibuje 11 600 Nm a maximálku 380 km/h - 12 - NanoFlowcell QUANT e-Sportlimousine 03NanoFlowcell Quant e-Sportlimousine slibuje 11 600 Nm a maximálku 380 km/h - 13 - NanoFlowcell QUANT e-Sportlimousine 04NanoFlowcell Quant e-Sportlimousine slibuje 11 600 Nm a maximálku 380 km/h - 14 - NanoFlowcell QUANT e-Sportlimousine 05NanoFlowcell Quant e-Sportlimousine slibuje 11 600 Nm a maximálku 380 km/h - 15 - NanoFlowcell QUANT e-Sportlimousine 06NanoFlowcell Quant e-Sportlimousine slibuje 11 600 Nm a maximálku 380 km/h - 16 - NanoFlowcell QUANT e-Sportlimousine 07NanoFlowcell Quant e-Sportlimousine slibuje 11 600 Nm a maximálku 380 km/h - 17 - NanoFlowcell QUANT e-Sportlimousine 08NanoFlowcell Quant e-Sportlimousine slibuje 11 600 Nm a maximálku 380 km/h - 18 - NanoFlowcell QUANT e-Sportlimousine 09NanoFlowcell Quant e-Sportlimousine slibuje 11 600 Nm a maximálku 380 km/h - 19 - NanoFlowcell QUANT e-Sportlimousine 10NanoFlowcell Quant e-Sportlimousine slibuje 11 600 Nm a maximálku 380 km/h - 20 - NanoFlowcell QUANT e-Sportlimousine 11NanoFlowcell Quant e-Sportlimousine slibuje 11 600 Nm a maximálku 380 km/h - 21 - NanoFlowcell QUANT e-Sportlimousine 12NanoFlowcell Quant e-Sportlimousine slibuje 11 600 Nm a maximálku 380 km/h - 22 - NanoFlowcell QUANT e-Sportlimousine 13NanoFlowcell Quant e-Sportlimousine slibuje 11 600 Nm a maximálku 380 km/h - 23 - NanoFlowcell QUANT e-Sportlimousine 14NanoFlowcell Quant e-Sportlimousine slibuje 11 600 Nm a maximálku 380 km/h - 24 - NanoFlowcell QUANT e-Sportlimousine 15NanoFlowcell Quant e-Sportlimousine slibuje 11 600 Nm a maximálku 380 km/h - 25 - NanoFlowcell QUANT e-Sportlimousine 16NanoFlowcell Quant e-Sportlimousine slibuje 11 600 Nm a maximálku 380 km/h - 26 - NanoFlowcell QUANT e-Sportlimousine 17NanoFlowcell Quant e-Sportlimousine slibuje 11 600 Nm a maximálku 380 km/h - 27 - NanoFlowcell QUANT e-Sportlimousine 18
NanoFlowcell QUANT e-Sportlimousine působí sportovním dojmem. V interiéru však spíše než karbon nabízí záplavu dřeva, pod kapotou pak namísto dvanáctiválce najdete čtveřici elektromotorů

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.