Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejdrsnější autobus světa vyrábí česká firma, nová verze může posloužit i vám
15.12.2019 | Petr Prokopec
Jeho český původ má mezery, jeho faktické schopnosti ale nikoli. Dosud byl známý skutečně jen jako drsný terénní autobus, pro rok 2020 je ale nabízen i v obytném provedení.
Česko patří mezi největší automobilové velmoci světa, na starém kontinentu jsme pak absolutní jedničkou v rámci procentuálního počtu lidí, kteří se výrobě aut věnují. Stojí za tím samozřejmě v největší míře Škoda, nicméně opomíjet nesmíme ani továrnu Hyundai v Nošovicích či společný podnik Toyoty, Peugeotu a Citroënu u Kolína. To ale zdaleka není vše, činná je zde také spousta menších firem a právě na jednu z nich si posvítíme.
Hned na úvod je třeba zmínit, že značka Torsus ryze česká není. Její sídlo je v Praze, ovšem výroba probíhá na Slovensku a jde o společnost založenou a vedenou Ukrajincem Vachtangem Džukašvilim, jemuž je velkou oporou a pravou rukou Julia Komičova, taktéž z Ukrajiny. Toliko ale pro úvod, nyní již vzhůru za produktem, kterým značka Torsus oslnila celý svět. Jde o off-roadový autobus Praetorian, který nově může být i obytným vozem.
Prvotina firmy je nabízena pod názvem Praetorian Overlander, přičemž za základ posloužilo šasí automobilky MAN. Ze stejného zdroje byl převzat také šestiválcový turbodiesel, jenž produkuje 240 koní a 925 Nm. O přenos na všechna čtyři kola se stará poloautomatická převodovka ZF a ačkoli prioritou jsou výlety do nehostinných míst, maximálka vrcholí na slušných 117 km/h.
Praetorian má opravdu velkorysé nájezdové úhly vpředu (32 stupňů) i vzadu (26 stupňů). Mimo to s ním můžete i do vody, brodivost je totiž 700 mm. Světlá výška narostla na 389 mm, zatímco třísetlitrová palivová nádrž je zárukou, že se vrátíte i z hodně dlouhých štrek. Při maximální přípustné hmotnosti 13,5 tuny off-roadový bus Torsusu asi nebude patřit mezi nejúspornější vozy na trhu, ale o to tu nejde.
Jak jsme zmínili již v úvodu, nová značka umožňuje zákazníkům, aby si zvolili, po čem jejich srdce touží a co jejich peněženka zvládne zaplatit. Pokud je tedy vaší volbou onen off-roadový autobus, je možné počítat s 35 místy k sezení, jež jsou vybaveny tříbodovými pásy. Nechybí pak ani klimatizace či čtecí lampičky, zatímco o zábavu se stará DVD s reproduktory integrovanými do zavazadlového roštu nad hlavami. Za příplatek je pak střešní „zahrádka“.
Zajímavější je ovšem nová alternativa v podobě off-roadového obytného vozu, který může posloužit prakticky komukoli. Ta je sice standardně určena pouze dvojici dobrodruhů, ti však díky tomu mohou počítat s nemalým komfortem i ve zcela nehostinných podmínkách. Praetorian může být vybaven malou kuchyňkou, jejíž součástí je lednička, mikrovlnka či dřez. Pitnou vodu ze zásobníku lze ohřívat plynem či elektřinou.
V jídelně se nachází dvě sedačky, jež lze rozložit a spojit do nouzového dvoulůžka. To ovšem jen, pokud byste měli hosty, neboť v zádi vozu se nachází separátní ložnice. Veškeré stěny pak lemují závěsné skříňky, do střechy byly integrovány 150wattové solární panely. Třešinkou na dortu je pak zábavní audio- a videosystém, jakkoliv veškeré vybavení závisí hlavně na individuální volbě zákazníků.
Od toho se odvíjí také cena, která zatím ještě nebyla stanovena, neboť obytný vůz je čerstvou novinkou. V prodej se však má objevi v příštím roce s cenou startující někde okolo 5,4 milionu korun. Off-roadový bus je pak i přes svou daleko větší kapacitu citelně levnější, k mání je od asi 3,4 milionu Kč. Standardem je dvouletá záruka bez omezení počtu km.
Pokud nemáte hluboko do kapsy, můžete především obytný vůz doplnit ještě mnoha dalšími prvky, jako je třeba nosič kol, elektrická roleta na boku nebo sada venkovních světel a uzamykatelných zásuvek. Prodloužit lze i záruku, a to na šest let. Byť v takovém případě je již nájezd omezen půl milionem kilometrů.




























Torsus Praetorian Overlander je k mání jako off-roadový autobus...
...nebo nově jako off-roadový obytný vůz
Zdroj: Torsus
Bleskovky
Číňané po zkopírování Bugatti a Rolls-Royce měli obšlehnout také Bentley, nedivili bychom se už ničemu
20.10.2025Vtipálci ukázali riziko aut řízených nikým, desítky robotických taxíků zcela zablokovaly provoz a netušily, která bije
18.10.2025Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
16.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Gonzalez si udržuje těsný náskok i po titulovém souboji s Moreirou na Phillip Islandu včera 19:34
- Test Superbike - Jerez, 2. den včera 18:55
- Triumph Scrambler 900 2026: s podvozkem Showa včera 13:34
- Test Superbike - Jerez, 1. den 21.10.2025
- Kawasaki Z650 S: s vylepšenou elektronikou 21.10.2025
Nejnovější články
Dodnes nikdy nepřihlášený Mercedes z roku 1982 je dokonalý stroj času o víc jak 40 let zpět, další osud má jasný
před 10 hodinamiŠkoda jako by na chvíli zapomněla, za co dnes kope, zničehonic začala vyzdvihovat přednosti dieselového auta
před 11 hodinamiToyota okouzlila sexy drsným offroadem pro dobrodruhy toužící po svobodě, vám ho ale neprodá
včeraMercedes začal prodávat nové základní CLA. S baterií odpovídající 15litrové nádrži je to neuvěřitelně předražená absurdita
včeraFotbalové hvězdy Realu Madrid si převzaly nová BMW zdarma. Ukázaly, že vkus buď nemají, nebo ho mít ani nemohou
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 10.23. 00:34 - mafel
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 10.22. 16:31 - pavproch
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.22. 13:46 - řidičBOB
- Onboard videa 10.21. 21:10 - řidičBOB
- Škoda octavia 3 2013 1.2tsi 77kw 10.21. 19:44 - Hodir
- Řidiči, co to mají v ruce... 10.21. 19:25 - Snowman000
- BMW nebo AUDI - ojetý sporťák se zajímavou výbavou 10.21. 18:11 - vlachjir
- S větrem ve vlasech.... 10.21. 14:42 - pavproch