Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejlepší motory roku ztratily lesk, úprava pravidel zametla cestu dřív nevolitelným řešením
1.10.2022 | Petr Prokopec
Nic proti evoluci, pokud ale nějaká anketa dekády stojí na tom, že volí nejlepší motory aut do určité cenové hranice, aby každý rok nevyhrával šestnáctiválec Bugatti, a najednou cenová hranice padne, aby mohly být voleny pohony elektrických aut, není to vývoj, je to pokřivení.
Elektromobilům je zjevně třeba zamést cestičku ve všech možných ohledech. Nejde tedy jen o neustálé projevy podpory ze strany politiků, ústupky začínají dělat i pořadatelé mnoha anket. Jednu z těch nejprestižnějších odstartoval v roce 1994 americký magazín Ward's AutoWorld. Ten se rozhodl, že bude každoročně vyhlašovat desítku nejlepších motorů. V potaz byl přitom brán nejen výkon, ale také třeba hluk či vibrace, stejně jako úroveň technické pokročilosti. Každá jednotka pak byla v příslušných vozech testována minimálně po dobu dvou měsíců.
Aby motory mohly být nominovány, musely jimi osazené vozy plnit i cenový strop. Ten se postupně vyšplhal na 65 tisíc dolarů (dnes cca 1,66 milionu Kč), načež nebylo překvapivé, že se mezi vítězi začaly objevovat značky jako BMW či Porsche. Loňský ročník byl nicméně prvním, kde již cena nehrála žádnou roli. Kromě toho pak došlo i ke změně názvu ankety, kdy původní označení World's 10 Best Engines nahradilo spojení World's 10 Best Engines and Propulsion Systems. A jak asi již tušíte, důvodem pro obě změny jsou právě elektrické jednotky.
Tyto změny se stejně jako loni nemalou měrou podepsaly i na letošních výsledcích. Z deseti nejlepších ústrojí roku totiž pouze tři agregáty spalují benzin. Vedle toho tu pak máme jednu hybridní jednotku, jednu plug-in hybridní a pět ryze elektrických. Jde přitom o systémy, které používají Ford F-150 Lightning, GMC Hummer EV, Hyundai Ioniq 5, Lucid Air a Mercedes-Benz EQS. A jakkoli těmto jednotkám nechceme upřít jisté kvality, za přelomové je opravdu považovat nemůžeme.
V minulosti jsme již mnohokrát zmínili, že s elektrickou revolucí dojde na smazání rozdílů mezi mnohými značkami. To se koneckonců potvrzuje třeba při pohledu na koncernové vozy, kdy taková Škoda Enyaq disponuje naprosto shodnou technikou jako Audi Q4 e-tron. Oba vozy se navíc prodávají za stejné peníze, ani jeden bychom ale za vrchol evoluce rozhodně nepovažovali. Zvláště když na rozdíl od spalovacích aut hrají pohonné jednotky u elektromobilů až druhé housle.
Pokud by tedy u elektrických aut něco mělo být hodnoceno, pak jsou to především jejich baterie. I když by totiž na poli motorovém došlo k mnoha pokrokům, veškerou využitelnost budou limitovat právě pakety zasazené momentálně již většinou do podlahy. Bez nich si ani neškrtnete, stejně jako u benzinových a dieselových aut nelze počítat s čímkoli, pokud stávkuje právě pohonná jednotka. Američané tak de facto porovnávají jablka s hruškami.
Automobilový svět ale dnes z velké části hledí jen jedním směrem a asi se s tím nedá nic dělat. Bude tedy třeba číst takříkajíc mezi řádky, a to více než kdy dříve. Navíc je zjevně třeba počítat s tím, že velkoobjemové jednotky postupně z ankety vypadnou. Letos se totiž mezi oceněné dostal už jen jeden řadový a jeden vidlicový šestiválec. Ještě v roce 2020 nicméně do nejlepší desítky spadaly tři jednotky R6, jedna V6 a co více, dokonce i 6,2litrový osmiválec. To ještě cena byla faktorem...
10 nejlepších motorů a hnacích ústrojí dle magazínu Wards pro rok 2022
Acura Integra A-Spec - 1,5litrový benzinový čtyřválec
Ford F-150 Lightning - elektrické ústrojí
GMC Hummer EV - elektrické ústrojí
Hyundai Ioniq 5 - elektrické ústrojí
Lucid Air - elektrické ústrojí
Mercedes-Benz EQS - elektrické ústrojí
Nissan X-Trail - 1,5litrový benzinový tříválec VC-Turbo
Jeep Grand Cherokee 4xe - dvoulitrový benzinový čtyřválec PHEV
Jeep Grand Wagoneer - třílitrový benzinový řadový šestiválec
Toyota Tundra i-Force Max - 3,5litrový benzinový vidlicový šestiválec HEV


Pohonná jednotka Hurricane koncernu Stellantis patří mezi deset nejlepších motorů pro letošní rok. Jde o jeden ze tří ryze spalovacích agregátů, jenž počítá se šesti válci a třemi litry objemu. To je druhá nejvyšší hodnota v tomto kole, do budoucna lze navíc očekávat jen další tlak na downsizing a elektrifikaci. Foto: Stellantis
Zdroj: Ward's AutoWorld
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
před 2 hodinamiAž budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
včeraMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nejnovější články
Odtajněná sbírka aut zesnulého arabského byznysmena bere dech, je to nejúchvatnější kolekce McLarenů na světě
před hodinouČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
před 2 hodinamiToto není nová Toyota, ale bizarně modernizované Ferrari. Ze všeho nejvíc se na něm změnilo jméno
před 3 hodinami„Teď děláme do uhlí.” Trumpův „Velký krásný zákon” ruší dotace na elektromobily i pokuty za „nadměrnou spotřebu”, může být zlomový
před 5 hodinamiAudi zažívá tvrdý vnitřní rozkol. Sázka na elektromobily byla „nešťastná”, teď jsme „ztratili flexibilitu”, říká místopředseda dozorčí rady
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva