Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejnebezpečnější prvek moderních aut se vymkl kontrole, varují experti, chtějí přísné testy
6.1.2021 | Petr Prokopec
Jakkoli to může znít zvláštně, ani psaní SMS na mobilu, ani jízda pod vlivem alkoholu nevnáší do řízení auta takové riziko jako zdánlivě zcela přirozené ovládání palubních systémů.
Stále větší dotykové displeje coby klíčové rozhraní palubních systémů aut se v posledních letech staly standardem. Dle dat společnosti IHS Markit jimi bylo v roce 2019 vybaveno hned 82 procent nových vozů prodaných na americkém trhu, zatímco před pěti lety šlo pouze o 53 procent. A je více než jisté, že výsledek za loňských dvanáct měsíců bude ještě vyšší, jakkoliv jsou tu značky, které neváhají jít proti proudu. Mazda, Jaguar či Rolls-Royce tak ovšem nečiní kvůli nedostačujícímu finančnímu či technickému zázemí. Místo toho dané automobilky argumentují nebezpečností tohoto řešení.
Nepřehání, jak nebezpečné dotykové obrazovky jsou, ukázalo už několik studií. Ta loňská provedená britskou dopravně-výzkumnou laboratoří TRL zjistila, že ovládání funkcí jako Apple CarPlay či Android Auto zhoršuje reakční dobu řidiče na neočekávanou situaci daleko větší měrou, než kdyby za jízdy psal SMS či dokonce byl pod vlivem alkoholu nebo marihuany. Tedy jinými slovy, pokud užíváte zakázané substance, stále můžete být méně nebezpečným účastníkem silničního provozu než člověk, který zrovna nastavuje klimatizaci na dotykovém displeji auta nebo hledá oblíbenou skladbu.
„Výsledky jsem byl překvapen. Kupříkladu na Spotify zabral výběr požadované skladby až 20 sekund. Nemáme přitom vůbec tušení, jakou měrou to vše ovlivňuje bezpečnost v reálném světě,“ uvedl Neale Kinnear, jenž měl studii na starosti. Ten přitom již dopředu očekával, že dotykové obrazovky budou ovlivňovat pozornost řidičů, ovšem jak moc, to bylo překvapením i pro něj. Zajímavé pak je, že situaci příliš nevylepšilo ani hlasové ovládání, které motoristy pořaád rozrušuje více než jízda pod vlivem alkoholu či psaní SMS za jízdy.
Kinnear tak podotýká, že zavedeny by měly být stejné testovací protokoly a standardy, jaké používá Euro NCAP, jen tentokráte kvůli sledování pozornosti řidiče. V tomto ohledu přitom již TRL učinilo první krok a navázalo spolupráci s technologickým institutem v Massachusetts ohledně možné podoby takových testů. Věcí se navíc již začala zabývat také britská vláda, které neuniklo, že počet zraněných a mrtvých na silnici začíná narůstat, přestože současná auta jsou výrazně bezpečnější než jejich předchůdci.
Pokud vás zde napadá přímá spojnice mezi vyšším počtem fatalit a dotykovými displeji, trefili jste hřebíček přímo na hlavičku. V porovnání s klasickými tlačítky totiž kupříkladu nastavení foukání klimatizace zabere u obrazovky dvojnásobné množství času, v případě přiblížení obrazu satelitní navigace či vyhledání radiové stanice pak jde dokonce až o osminásobek. Pokud si tak uvědomíme, že jízda řady lidí zabere jen pár kilometrů, pak pozornost řízení nevěnují její opravdu podstatnou část.
Suma sumárum tedy není divu, že počet nehod navzdory vyšší bezpečnosti nových automobilů narůstá. Problém tak nechce řešit pouze britská vláda, ale i Evropská unie, jenž zvažuje povinné nasazení senzorů, jenž by sledovaly oči řidiče a v případě, že by je držel příliš dlouho mimo vozovku, dotyčného varovaly. To ale ve výsledku nemusí být dostačující krok, neboť systémy se značku od značky liší. Jedinou správnou odpovědí by tak měl být příslušný legislativní tlak.
Kinnear se nicméně obává toho, že kvůli koronavirové krizi nebudou mít politici na tento problém čas. Výrobci tedy budou nadále produkovat dotykové displeje prakticky bez kontroly, přičemž očekávat lze stále více funkcí než dosud. Velikost obrazovek se navíc začíná nebezpečně zvyšovat, což situaci též neprospívá.
Stále větší dotykové displeje palubních systémů se dnes objevují prakticky ve všech autech, Škodu Octavia nevyjímaje. Ačkoli mají své výhody, bezpečnosti provozu neprospívají a experti volají po jejich testování, aby neodváděly pozornost od říuení příliš. Ilustrační foto: Škoda Auto
Zdroj: Autocar
Bleskovky
- Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
před 7 hodinami - 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
včera - Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
27.4.2024
Nejnovější články
- Vietnamec, který i v Česku vydělal jmění na nudlích, pěchuje do své chřadnoucí automobilky další a další miliardy
před 3 hodinami - V prodeji se objevily díly na vzácnou ostrou verzi legendárního McLarenu F1, na tohle jsme všichni chudí
před 5 hodinami - Zánovní Fisker utrpěl totální škodu kvůli neviditelnému poškození dveří, na vině je hlavně výrobce
před 6 hodinami - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
před 7 hodinami - Ford lituje, že vsadil na elektromobily. S padajícími prodeji prodělává přes 3 miliony na kuse, nohama na zem se ale vrací pomalu
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 04.29. 15:50 - denis
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.29. 15:10 - mattonecz
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.29. 15:10 - Vrooom
- Policejní kontroly a měření 04.29. 14:30 - pavproch
- Politický koutek 04.29. 12:01 - mattonecz
- Onboard videa 04.28. 22:14 - Lachende Bestien
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.28. 21:54 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 04.28. 21:02 - Brus