Nejnovější auto Rolls-Roycu je tak tiché, že v něm výrobce musel hluk začít simulovat

Běžně dělají výrobci vše proto, aby jejich vozy byly hlučné co nejméně. Dělá to nakonec i Rolls-Royce a nedá se říci, že by nebyl úspěšný, ve svých snahách ale zkrátka zašel příliš daleko.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nejnovější auto Rolls-Roycu je tak tiché, že v něm výrobce musel hluk začít simulovat

19.8.2020 | Petr Prokopec

Nejnovější auto Rolls-Roycu je tak tiché, že v něm výrobce musel hluk začít simulovat

/

Foto: Rolls-Royce

Běžně dělají výrobci vše proto, aby jejich vozy byly hlučné co nejméně. Dělá to nakonec i Rolls-Royce a nedá se říci, že by nebyl úspěšný, ve svých snahách ale zkrátka zašel příliš daleko.

Pokud máte děti, nejspíše často toužíte po naprostém klidu, kdy nebudete dělat nic jiného než mlčky civět do zdi. A budete si připadat nejšťastnější na světě. Nicméně stačí, aby ratolesti zmizely do školy a vás rázem namísto radosti zachvátí spíše smutek. Nikoho by tedy nemělo překvapit, že si najednou prozpěvujete dětské písničky, hrajete s legem a pomalu odmítáte uklízet, jen abyste se cítili jako doma. Vaše psychika totiž již najela na jinou notu, přičemž ta předchozí je už jen součástí vzpomínek.

Proč takový úvod? Za vším stojí Rolls-Royce, který dokončuje novou generaci modelu Ghost. Ta již dávno měla být venku, neboť automobilka ukončila výrobu předchůdce v loňském roce, za zpožděním ale nestojí koronavirus. Britové totiž nejprve auto ukázali svým zákazníkům a zjistili, že dosavadním směrem vývoje nemohou pokračovat.

Novinka, která stojí na hliníkové platformě používané výše položenými a dražší modely Phantom a Cullinan, totiž přijde s dosud nepoznaným odhlučněním kabiny. Materiály pohlcující hluk se objevují i mezi dvojitými bočními okny, stejně jako v pneumatikách. Nechybí pak samozřejmě po stranách, na střeše, na podlaze či v zavazadlovém prostoru. Není tak vlastně překvapivé, že souhrnně váží přes 100 kilogramů, přestože třeba u pneumatik jde o speciální, odlehčenou akustickou pěnu.

Jakmile byla kabina pomalu hermeticky utěsněná, inženýři provedli testy, během kterých zjistili, že je třeba ještě dále zjemnit kanálky klimatizace. V té chvíli dosáhli téměř absolutního ticha, které se ale nakonec ukázalo nechtěným. Pro zákazníky bylo podle slov automobilky dezorientující, neboť lidé jsou zkrátka zvyklí vnímat věci kolem sebe i ušima. A přílišné ticho jim nebylo příjemné.

Rolls-Royce tedy musel udělat něco nepředstavitelného, a sice instalovat do kabiny či zavazadelníku speciální porty, které vytváří na palubě umělý hluk. Nečekejte žádný rachot, automobilka mu říká „šepot“ a má simulovat prostředí jedoucího automobilu. Co přesně to znamená, nedokážeme říci, Rolls-Royce pro tuto chvíli jen dodává, že nešlo o snadný úkol. Každý komponent, mezi něž patří i tlumící jednotky rámů sedadel, musel mít speciální akustickou frekvenci, jinak by nepůsobil tím správným dojmem.

Zda s tímto řešením bude spokojena širší sorta zákazníků, automobilka zjistí až příští rok. Kvůli protaženému vývoji totiž nový Ghost dorazí do prodeje až na jaře. Debut pak proběhne v následujících měsících, žádný konkrétní termín ale prozatím nepadl.


Nejnovější auto Rolls-Roycu je tak tiché, že v něm výrobce musel hluk začít simulovat - 1 - Rolls-Royce Ghost 2021 absolutni ticho 01Nejnovější auto Rolls-Roycu je tak tiché, že v něm výrobce musel hluk začít simulovat - 2 - Rolls-Royce Ghost 2021 absolutni ticho 02
U chystaného Rolls-Royce Ghost dosáhla takového ticha, že zákazníkům přestalo být příjemné. A tak jistý hluk na palubě musela začít vytvářet uměle. Foto: Rolls-Royce

Zdroj: Rolls-Royce

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.