Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Největší britská automobilka padá ke dnu, i její největší naděje ji jen stahuje níž
19.9.2020 | Petr Miler
Chvíli se zdálo, že míří zpět na vrchol, poslední roky ale ukazují, že souzena je mu spíše cesta opačným směrem. Už jen dva modely, které se historicky k Jaguaru vůbec nehodí, drží britskou klasiku nad vodou.
Automobilový průmysl schytal v posledních letech několik těžkých ran a byť žádnou z významných značek zatím nepřivedl k vyloženě existenčním problémům, slabší kusy už začínají odpadat. První na ráně se zdají být britské automobilky, neboť k neblahým nápadům Evropské unie, propadu prodejů v Číně a letošním koronavirovým patáliím se u nich přidávají následky Brexitu. Jsme přesvědčeni, že z dlouhodobého hlediska bude mít odchod Britů z Evropské unie na tamní firmy pozitivní efekt (pokud se tedy Spojené království nerozhodne být evropštější než celá EU, což dnes tak trochu vypadá), bezprostředně ale znamená nevítanou změnu. A pro už tak komplikovaně přežívající firmy je těžkou ránou.
Na pokraj propasti už tato situace přivedla Aston Martin, který z bryndy vytáhl kanadský miliardář, jen o málo lépe je na tom Jaguar Land Rover (JLR), dnes největší britská automobilka. Ta za sebou silného majitele má, jenže nepříliš automobilového charakteru. Formálně mateřská automobilka Tata Motors Britům prakticky s ničím reálně nepomůže, spíše jinak zaměřený konglomerát Tata si pak sice může dovolit JLR držet nad vodou i ve ztrátě. Ale proč by to dělal, pakliže neuvidí alespoň světlo na konci tunelu.
Toho nyní pro Brity mnoho nesvítí - prodělávají miliardy a prodeje padají níž a níž. Jaguar se loni v Evropě propadl s prodeji asi o 10 procent na necelých 76 tisíc prodaných aut a letos je po sedmi měsících na 26 691 vozech. To zní jako dobrý důvod spustit pohřební hudbu, pořád to ale není ten největší problém. Tím je zoufalá struktura prodejů, která neskutečných 20 571 prodaných aut soustřeďuje do SUV E-Pace, F-Pace a I-Pace, ze kterého se přes obecný neúspěch stává vedle ostatních aut prodejní hit. Na veškerou ostatní produkci totiž zbývá jen něco přes 6 tisíc vozů, tak mizerně na tom Jaguar nebyl od začátku 90. let.
Odbyt čehokoli „normálního” se propadl prakticky k nule. Například velké XJ si letos v Evropě našlo 172 zákazníků (třeba v roce 1998 to bylo přes 14 tisíc lidí), propadák je i XF s letošními 1 494 prodeji (ještě v roce 2014 skoro 21 tisíc aut), F-Type s 1 449 prodanými vozy je snad ještě příjemné překvapení. Ten pravý průšvih je ale ještě o kus níž v nabídce. Zcela na okraj zájmu se dostal nejnovější sedan XE, kdysi největší naděje Jaguaru na další existenci, který si letos vybralo pouhých 2 976 lidí. To je neuvěřitelně malé číslo na vůz, který měl být nadějí značky na posun ke hvězdám a který přímo konkuruje BMW řady 3, které si v Evropě každý rok vybere až 200 tisíc lidí.
XE přitom nezačal špatně, v roce 2016 po něm sáhlo bezmála 25 tisíc lidí a byl jasně na vzestupné tendenci. Další rok s odbytem blížícím se 20 tisícům vozů šlo ještě označit za ucházející, pak ale přišla bída s nouzí vrcholící letošním výsledkem. Jaguar bude říkat něco o přesunu zákazníků k SUV, ten ale není tak masivní. Jsme přesvědčeni, že Britové udělali fatální chybu, když XE zbavili jakýchkoli zajímavějších motorů a verzí. Dnes můžete mít dvoulitrový diesel a dvoulitrový benzin a... to je všechno. Automobilka si jistě spočítala, že těžiště prodejů je beztak tady, ale nebere se z ničeho. Bere se z image prémiového auta, kterou nevytvoří motorizace dostupné i pro Škodu Superb. Prostě ne.
Šéfové firmy přes veškeré své zkušenosti podcenili marketingový efekt zajímavých modelů, které dodávají vozu auru výjimečnosti a pro zákazníky jsou důležité, i když je nekupují a nakonec si stejně pořídí onen čtyřválcový diesel. Možná si u dealera sjedou kompresorem přeplňovaným V6, možná ani to ne a přesto bez něj onen diesel nepořídí. Tak se stalo, že XE jako největší naděje značky tře bídu s nouzí a nejzásadnějším způsobem táhne Jaguar ještě víc ke dnu.
Bohužel pro Jaguar se obáváme, že s těmito důsledky bude pro firmu těžké se za současné situace na trhu jakkoli konstruktivně potýkat. Vypadá to, ze přinejmenším samotný Jaguar se v portfoliu Taty brzy stane přítěží, se kterým se bude muset nějak vypořádat. Pokud tedy nebude mít boží trpělivost a ztráty generované především dřívějšími přešlapy nebude ochotna trpět několik let.












Jaguar XE SV Project 8 s osmiválcem byl v nabídce modelu XE světlou výjimkou, sám ale nestačil odvrátit negativní dopady oholení nabídky motorů pro menší sedan jen na čtyřválce. Právě rychlý ústup XE ze slávy je dnes pro Jaguar největší přítěží, neprodává se skoro vůbec, i když jde v prémiovém segmentu o jeden z nejoblíbenějších typů aut. Foto: Jaguar
Zdroje: JATO Dynamics, Jaguar
Bleskovky
Nepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
13.5.2025Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Autodrom Most bude hostit WorldSBK dalších pět let až do roku 2030 včera 14:00
- Yamaha Tracer 7 a Tracer 7 GT 2026: zážitkové cestování včera 13:22
- Stav šampionátu Superbike před Mostem včera 10:00
- Testy Moto3 a Moto2 v Le Mans 13.5.2025
- Honda CB125F 2026: s novým displejem 13.5.2025
Nejnovější články
Ford zkouší zachránit svůj elektrický propadák s pomocí kdysi slavného fotbalisty. Ví ale ještě někdo, kdo to vůbec je?
včeraJakou ojetou Škodu Octavia zvolit? Podle detailních dat TÜV se ta vůbec nejlepší už pár let nedělá
včeraItalové odhalili protijed na moderní auta. Má motor V8 bez turba, manuál a dokonce zapalovač s popelníkem
včeraElektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
včeraNissan je na tom skutečně zle. Po rekordní ztrátě vyhodí 20 tisíc lidí, zavře 10 továren, zastavil téměř veškerý vývoj
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.14. 21:10 - northwind
- Detektory policejních radarů 05.14. 18:23 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 05.13. 20:35 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.13. 12:10 - H357
- Cyklistické vlákno 05.12. 18:45 - Brus
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan