Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejzajímavější nové auto letošního roku vzniklo za zády šéfů, jak tedy prošlo do výroby?
19.8.2021 | Petr Prokopec
V dnešní době se zdá být skoro nemožné, že by uvnitř automobilky někdo vyvíjel nové auto na vlastní pěst. Jenže Hiroši Tamura není jen tak někdo. A nový Nissan Z vlastně není až tak úplně nový.
Premiérou tohoto týdne, měsíce a snad i roku je Nissan Z. Že se nové sportovní kupé odhalí, jsme věděli s předstihem, přesto ani tak nemůžeme přestat s ovacemi. Dnešní doba totiž rozhodně nepřeje vozům, které disponují objemným spalovacím ústrojím, jenž navíc párují nejen s pohonem zadních kol, ale rovněž s manuální převodovkou. Je sice smutné, že tohoto vozu se kvůli přísnějším regulacím EU nedočkáme v Evropě, ovšem ve hře stále zůstává individuální dovoz z Ameriky, kde kupé startuje na neskutečně nízkých 870 tisících Kč.
Co za nízkou cenou stojí, aktuálně prozradil Hiroši Tamura, produktový šéf sportovních modelů značky. Ten na návratu vozu pracoval i ve chvílích, kdy jej automobilka považovala za pohřbený a život mu vdechl do značné míry na vlastní pěst. Trh se sportovními modely se totiž posledních pár let jenom zmenšuje, je zde stále vyšší tlak na snižování spotřeby a zavádění elektrických či alespoň elektrifikovaných pohonů. Přijít tedy v takové době a takovém světě s nápadem na nový šestiválcový sporťák by se mohlo rovnat přinejmenším pracovní sebevraždě. Tamura tak začal pracovat na autě potají a udělal vše proto, aby novinka okouzlila vedení výkonem, designem i cenou.
Vše odstartovalo před čtyřmi lety, kdy vedení automobilky rozhodlo, že model 370Z bude posledním z linie dostupných sportovních kupátek. Tamura nicméně i poté požádal šéfdesignéra Alfonsa Albaisu, aby mu připravil skice, ze kterých emoce a energie přímo potečou. Jakmile je pak měl v ruce, začal pracovat na návratu vozu. Vedení Nissanu nicméně v té chvíli skutečné nemělo tušení, že k něčemu takovému vůbec dochází. O to náročnější bylo, aby Tamura manažery přesvědčil. Dnes říká, že to nešlo bez debat a už vůbec ne hladce, ale podařilo se.
Jak? Inu, požehnání přitom vůz dostal i proto, že nejde o zcela novou generaci, ale spíše rozsáhlý facelift dosavadního modelu. Zachována tak byla platforma FM, stejně jako rozvor 2 550 milimetrů. Přepracování se ovšem dočkal podvozek, jenž musí zvládat vyšší výkon. Z toho důvodu bylo pozměněno uchycení tlumičů, které jsou samy o sobě o 20 procent měkčí. Odlišná je také charakteristika pružin a přesun k elektrickému řízení umožnil rychlejší odezvu.
Zapracováno bylo rovněž na zvýšení torzní tuhosti o 10,9 procenta, s příchodem nového zadního pomocného rámu pak došlo na nárůst pevnosti o 23,9 procenta. O karbonu a dalších exotických materiálech, jenž Nissan užívá třeba u GT-R, si ovšem nové „Zetko“ může nechat pouze zdát - vůz by totiž s nimi byl až příliš drahý. Stejně tak nakonec nemáme počítat ani s návratem roadsteru, u nějž by zvýšený výkon vedl k navýšení tuhosti a tedy k nepřijatelné hmotnosti.
Přesunout se můžeme pod kapotu, kde nově svou práci odvádí tříliitrový šestiválec převzatý z Infiniti Q60 Red Sport. Pohonná jednotka nicméně prošla drobnými změnami, aby charakterově odpovídala sporťákům. Dorazil tedy třeba zpětný ventil snižující tlak, díky kterému lze počítat s lepší odezvou plynového pedálu při řazení nebo při vyšlápnutí. Agregát přitom produkuje 406 koní, s nimiž si zvládají poradit zadní pneumatiky. Třeba tak nebyl systém 4x4.
I přes veškerou snahu o udržení hmotnosti na uzdě nicméně novinka ztěžkla, a to jen o 100 kilo v rámci motorového prostoru. Vyšší výkon a hlavně točivý moment vše kompenzuje, otázkou nicméně bude bezpečné zastavení. Nissan měl v tomto ohledu vždy problémy, brzdy totiž nedokázal dostatečně uchladit. V tomto ohledu pak u novinky kvůli udržení ceny u země příliš nepokročil, navrátivší „Zetko“ tak má naneštěstí jednu pihu na kráse.







































Nový Nissan Z původně neměl vůbec vzniknout, jeho duchovní otec Hiroshi Tamura si jej nicméně doslova vydupal. I proto, že zpočátku obcházel vedení značky. Foto: Nissan
Zdroj: Motor Authority
Bleskovky
Levné americké Ferrari poráží skutečné Ferrari takovým způsobem a o tolik levněji, že musí lákat i kupce italských skvostů
před 2 hodinami
Profík ukázal, jak bude vypadat nová Škoda Octavia Combi od Dacie, upřednostní hlavně praktičnost
včera
Cristiano Ronaldo míří do filmu, i se svou sbírkou superaut se objeví v té nejzprofanovanější sérii
21.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Triumph Tracker 400: ze světa flat-tracku včera 11:35
- Ostrá reakce Tardozziho včera 11:09
- Zralost Ogury udělala dojem včera 10:00
- Budou závody superbiků na silničních okruzích brzy zakázány? 21.12.2025
- Petr Pavel fotografuje kvůli charitativním účelům. 20.12.2025
Nejnovější články
Elektrický supersport Rimacu je takový propadák, že se nedaří vyprodat ani 40kusovou edici, musí k ní nabízet podíl na řízení firmy
před hodinou
Levné americké Ferrari poráží skutečné Ferrari takovým způsobem a o tolik levněji, že musí lákat i kupce italských skvostů
před 2 hodinami
Co se stalo s taxíky bez řidiče poté, co město zasáhl pouhý výpadek proudu, je poněkud děsivé
před 4 hodinami
Max Verstappen bude dál potají jezdit s číslem 1, použil variaci na starý trik
včera
Číňané začali v novém prodávat rodinné SUV za 275 tisíc, které sveze i 7 lidí. Ovládá se pomocí gest
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
