Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Někdejší bestseller Fordu je takový propadák, že jej překonává už i nepříliš žádaný novic
22.10.2021 | Petr Prokopec
Ford si v poslední době jen líže rány a ani tentokrát nemá co slavit. Pokud se někdo domníval, že alespoň oznámení ukončení výroby po léta tak oblíbeného Mondeo povede k vzedmutí poslední vlny zájmu, mýlil se.
Svého času byl Ford Mondeo ikonou, pro kterou si do showroomů chovidy statisíce motoristů každý rok. Nejlépe to dokládají prodejní statistiky, dle kterých v roce 1997, tedy krátce po představení faceliftu první generace, bylo jen v Evropě zaregistrováno 322 716 nových aut. Jednalo se o vrchol, po kterém to s Fordem Mondeo šlo jen z kopce, po více jak dekádu se ale dál držel velmi vysoko. Po odchodu druhé generace v roce 2007 ovšem přišel zlom, po němž tento model třel už jen stále větší bídu.
Ford z tohoto vývoje může vinit jen sám sebe. V případě prvních dvou generací byly karty jasně rozdány, spíše než na komfort a luxus v interiéru se Mondeo zaměřovalo na potěchu řidiče a vysokou hodnotu za peníze. Poté se ale Ford rozhodl přehodit výhybku a s příchodem třetí generace si začal hrát na jiné struny za větší peníze. Jenže to zákazníci nechtěli a výsledkem byl klesající zájem. Dokládá to i to, že vůbec naposledy bylo v Evropě prodáno přes 100 tisíc aut v roce 2009.
Pád směrem ke dnu ale přišel až v letech 2013 a 2014, kdy se ona třetí generace loučila a Evropané marně čekali na tu čtvrtou - tehdy bylo prodáno pouze 50 180, respektive 45 405 aut. Ani nová generace ale spásu nepřinesla - před sedmi léty, kdy šlo ještě o běžně neprodávanou novinku, jsme vůz v testu označili za stín své vlastní minulosti a klienti to evidentně nevnímali jinak.
Prodeje tak po příchodu nové iterace sotva vzrostly a ani minimální obrat dlouho nevydržel. Loni tak bylo prodáno pouhých 21 222 aut a není divu, že Ford tohle trápení ukončil. Vůz se bude prodávat ještě do března roku 2022 a pak scénu opustí bez jakéhokoli přímého i nepřímého nástupce - jméno Mondeo prostě zmizí z nabídky, to sám Ford už potvrdil.
Leckdo by v takové situaci mohl čekat závěrečné vzepětí, to se u končících aut ikonických jmen stává často. Lidé zkrátka chtějí ještě nějaký ten pátek „to své” Mondeo dál mít, jak se ale nyní ukazuje, za neodmyslitelný kus svého života už tohle auto nepovažuje skoro nikdo. Vůz tak letos hrdě pokračuje v krasojízdě rovnou do pekel a za prvních 9 měsíců letošního roku se může pochlubit vskutku tristní bilancí.
Ani v jediném letošním měsíci se na celém kontinentu neprodalo více než 1 620 aut za měsíc. A leckdy to nebyla ani tisícovka vozů. První tři čtvrtletí tak Mondeo uzavřelo s bilancí 10 427 prodaných kusů, což je neskutečně málo. Pro srovnání, více lidí oslovil i jinak nepříliš žádaný Mustang Mach-E, tedy elektromobil, které mají na celoevropských prodejích nadále podíl v řádu jednotek procent. Na poražení Mondea ale zájem o něj stačí bezpečně, 15 602 vozů je skoro o polovinu více.
Pikantní je, že více než Mondea (a také elektrického Mustangu) se prodává i skoro zapomenutého EcoSportu. Další SUV Kuga je s 82 780 prodeji v jiné lize a Puma jako jediný relativní hit značky září s 116 245 auty. Pro Mondeo je to smutný konec celkově smutného příběhu a jsme docela zvědavi, zda Američané dodrží slib a auto budou dále prodávat ještě příští rok na jaře, možná už to ani nemá smysl.
Ford dal Mondeu poslední ránu už loni, když s další modernizací velmi omezil jeho nabídku. Poslední jeho šancí měl být prodej do března 2022, nejsme si ale nyní jisti ani tím, zda s námi zůstane byť jen do té doby. Foto: Ford
Zdroj: Ford
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před 9 hodinami - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Babičkou do garáže schovaný nový VW z roku 1996 nikdo nechce. Stroj času s pouhými 50 km stojí pořád víc
25.3.2024 - Stellantis našel uplatnění pro svou osiřelou továrnu v Polsku, bude tam montovat levná čínská auta
25.3.2024 - Únik provalil novou vrcholnou verzi Tesly Model 3, Musk využil své vlády nad Twitterem, aby zahladil stopy
25.3.2024 - Na těchto autech spekulující sběratelé prodělali kalhoty, jejich ceny se za pár let propadly až o 3 miliony Kč
25.3.2024 - Elektromobily ovlivní i americké prezidentské volby, odpor veřejnosti donutil Bidena zmírnit jejich nařizování
25.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva