Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Porsche ukázalo, jak vyvíjí doplňky pro auta, z pohledu normální značky je to jiný svět
6.5.2021 | Petr Prokopec
Skutečně propracovaný vývojový proces od skici přes hliněný model až po aerodynamické testy ve větrném tunelu a testy na okruzích si zažil jinak obyčejný praktický doplněk - střešní box. Po právu si tak říká sportovní.
Výrobci čehokoli snad odjakživa lákají zákazníky pomocí označení svých produktů, která slibují více než co skutečně dostanete. Koneckonců jen stačí vzpomenout na „sportovní koberečky“, které jste si před pár lety mohli objednat pomalu od každého výrobce. Že měly se sportem společného asi tolik jako chůze Miloše Zemana, je nad slunce jasné. Víceméně jediné, čím se lišily vůči standardu, bylo ozdobné lemování, které bylo zpravidla vyvedené v červené barvě. Interiér tím měl získat na dramatičnosti, a to i ve chvíli, kdy nad přední nápravu zamířil motor, se kterým jste měli problém dosáhnout alespoň legálních rychlostních limitů.
Existuje nicméně automobilka, které ony názvy „baštit“ musíme. Pokud v tuto chvíli míří vaše zraky směrem k Zuffenhausenu, trefili jste jackpot. Porsche totiž momentálně přichází se střešním boxem, který označuje jako Sportovní (přesněji Performance, ale Výkonný nebo Výkonnostní by v češtině moc smysl nedávalo). U této automobilky však nejde o žádné přehánění, neboť vývoji věnovala pomalu stejné úsilí, jaké jiný výrobce věnuje vývoji celého vozu. Koneckonců si stačí uvědomit, že ve hře byl nejen hliněný model, ale také větrný tunel a testy na okruzích.
Tato péče je nicméně pochopitelná. Střešní boxy totiž sice navyšují přepravní schopnosti toho kterého vozu, zároveň však také zvedají odpor vzduchu, a tady i zvyšují hladinu hluku, snižují maximální rychlost a zvyšují spotřebu. To snadno akceptují spíše zákazníci obyčejných značek, kteří daný diskomfort mění za nižší náklady pouze několikrát ročně, a to povětšinou v souvislosti s dovolenou. Na tu pak sice míří i majitelé prémiovějších vozů, ti však zejména na onen klid v kabině mají daleko vyšší nároky.
Dá se nicméně předpokládat, že u Porsche řešili hlučnost ve stejné míře jako onu spotřebu. Box je totiž prozatím určen pouze pro Taycan Cross Turismo, což je elektromobil, jenž má stejně jako další auta s alternativním pohonem potíže jak s dojezdem, tak s infrastrukturou. Instalace střešního boxu pak jeho akční rádius ještě snižuje, a právě proto značka již na počátku projektu vyrukovala s hliněným modelem v měřítku 1:1, který ji umožnil lepší optimalizaci tvarů.
Vůz následně i s boxem zamířil do větrného tunelu a na závodní okruhy, kde byl testován v rychlostech až do 200 km/h. Své označení si tedy bezesportu zaslouží, byť jeho hlavním posláním je navýšení praktičnosti. Pobrat totiž dokáže 480 litrů nákladu či 75 kilogramů, což je dle Porsche dostačující na pět párů lyží nebo tři snowboardy. Box je přitom 212 centimetrů dlouhý, 92 cm široký a 44,5 cm vysoký, přičemž otevírat se dá z obou stran.
Zákazníci pak mohou volit mezi čtyřmi barvami High-Gloss Black, Dolomite Silver Metallic, Carrara White Metallic a Volcano Grey Metallic, s nimiž mohou spojit kontrastně lakované boční lišty. Za tento doplněk ovšem musí zaplatit dodatečných 350 Eur (cca 9 tisíc Kč), zatímco samotný box včetně tří bezpečnostních popruhů a dvou párů ochranných rukavic je vyjde na 1 150 Eur (bezmála 30 tisíc Kč). Prodej pak startuje tento měsíc.






Porsche věnovalo vývoji střešního boxu pomalu stejnou péči, jakou ostatní výrobci věnují vývoji celých aut. Prozatím je určen pouze pro Taycan Cross Turismo, se sedanem se nicméně na základě jedné z fotek evidentně počítá taktéž. Foto: Porsche
Zdroj: Porsche
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nejnovější články
Ojeté hybridy trápí další dosud přehlížený problém, zajíce v pytli kupujete v podstatě s každým z nich
před 10 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 11 hodinami
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
včera
Ještě hůř: Prodeje elektrických Subaru v USA po konci dotací zhroutily o 98 procent, nechce je najednou skoro nikdo
včera
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
