Němečtí dealeři aut už jsou unaveni z prodávání elektromobilů. „Těch věcí se nedá zbavit,” říká jeden z nich

Jestli je ochlazení zájmu o elektrická auta někde opravdu patrné, pak je to na vůbec největším evropském trhu s nimi. Nezájem a prudce klesající ceny dělají z jejich prodeje řeholi, shodují se tamní dealeři.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Němečtí dealeři aut už jsou unaveni z prodávání elektromobilů. „Těch věcí se nedá zbavit,” říká jeden z nich

22.3.2024 | Petr Miler

Němečtí dealeři aut už jsou unaveni z prodávání elektromobilů. „Těch věcí se nedá zbavit,” říká jeden z nich

/

Foto: Volkswagen

Jestli je ochlazení zájmu o elektrická auta někde opravdu patrné, pak je to na vůbec největším evropském trhu s nimi. Nezájem a prudce klesající ceny dělají z jejich prodeje řeholi, shodují se tamní dealeři.

Venku jsou čerstvá data evropské asociace výrobců aut ACEA dokumentující prodeje nových vozů na starém kontinentu za letošní únor a někteří je hodnotí slovy, že s odbytem elektromobilů to není tak zlé, jak se říká. S 12% podílem na trhu je jejich zastoupení v mixu prodávaných aut jen o 0,1 procentního bodu nižší než loni, absolutně jejich odbyt dokonce stoupl. Jsou tedy zprávy o jejich ústupu ze slávy poněkud přehnané, jak by možná řekl Mark Twain?

Ne tak docela. Uvážíme-li, kolik celoevropských i lokálních mechanismů jim pomáhá na úrovni vývoje, výroby i prodeje, kolik nových elektrických modelů přišlo v posledním roce na trh, jak moc velká je jim věnovaná marketingový pozornost (ukažte nám web značky, který nemá na prvním místě elektrická auta, i když je třeba u nás skoro nikdo nekupuje) a jak jim v souladu s výše zmíněným mizí jakákoli konkurence (ruku na srdce: Kdy naposledy jste byli svědky premiéry opravdu nového, od základu s nejnovějšími postupy vyvinutého spalovacího auta?), je zachování pouze 12procentního podílu na trhu fiaskem. A to ani nemluvíme o výrazném snížení cen, které v mezičase proběhlo a aktivity výrobců na tomto poli poslalo obvykle do ještě větších ztrát. Všechno tohle se postaralo jen o zachování statu quo.

Proto se také automobilky do nabízení elektromobilů přestaly hnát - rozšířily svou nabídku o desítky modelů, investovaly miliardy do všeho myslitelného, aby se prodávaly víc, zájem ale neroste. A když jim vezmete jen pár střípků z mozaiky umělé finanční podpory, je vývoj výrazně negativní, jak se ukazuje v Německu. Tam podle dat KBA klesly prodeje těchto aut v únoru 2024 meziročně o 15 procent a jejich podíl na trhu se během dvou měsíců zmenšil skoro na polovinu. Benziny přitom šly s prodeji meziročně nahoru o 2,3 a diesely dokonce o 9,7 procenta. Jejich podíl na trhu se tak vrátil zpět skoro k 20 procentům v době, kdy je ve spoustě aut už ani nejde koupit a v řadě ostatních jsou v nabídce upozaďovány.

Elektromobily se tak dnes v Německu prodávají těžko, jak informuje Berliner Zeitung, který vyzpovídal řadu tamních prodejců. Elektrická vozidla podle nich nejsou akceptována širokou veřejností a obchodování s nimi je pro ně únavným, nezábavným procesem.

„S elektromobily obchodujeme pouze okrajově,” řekl Berliner Zeitung jeden z dealerů z Marzahn-Hellersdorfu, který si nepřál být jmenován. Podle něj poptávka ze strany zákazníků malá a elektrické vozy firmě akorát zůstávají dlouho na skladě. Jiný prodejce z východního Berlína přitakává: „Obchodovat s elektromobily není vzrušující. Auta mají malou obrátkovost, protože nejsou přijímána širokou veřejností.”

Problémem jsou i klesající ceny, které neodměňují trpělivost obchodníků. Jeden z prodejců ojetin dokumentuje na konkrétních případech, jak je obchod s elektrickými modely složitý. Zkusmo zařadil do nabídky relativně dostupné BMW i3, které pořídil za 39 900 Eur, tedy asi 1 milion Kč. „Až po roce se mi ho konečně podařilo prodat, ale se ztrátou 5 000 Eur,” říká dnes. Něco takového pochopitelně není byznys, to je sebemrskačství.

S dražšími modely je to podle něj jen horší. Ze zájmu nedávno sledovat prodej Mercedesu EQE, který se na Mobile.de začal prodávat za 140 000 Eur. Cena od té chvíle jen klesala a o dva měsíce později se dostala na 89 000 Eur, tedy o masivních 51 000 Eur (skoro 1,3 milionu Kč). Zájem prostě není. „Těch věcí se nedá zbavit. Už nemám ambice je prodávat,” láme nad elektrickými vozy hůl.

Němečtí prodejci tak považují zamýšlený zákaz nabízení spalovacích aut od roku 2035 „katastrofický”, trh zejména s novými a zánovními vozy by to zabilo. Automobilky ovšem na věc navzdory tomu, že se pohybují v úplně stejně prostředí a dostávají z trhu úplně stejné signály, reagují jinak. Výjimkou je mezi evropskými velikány jen BMW: „Regulace, která ignoruje potřeby zákazníků a realitu trhu, nemůže být úspěšná,” říká mluvčí BMW. Pravidlo je bohužel úplně jiné.

Třeba Audi je to úplně jedno a jen na elektromobily chce přejít, i kdyby zákaz byl zrušen. „Bez ohledu na rozhodnutí EU nepovolit spalovací motory od roku 2035 budou muset výrobci automobilů u svých vozových parků dodržovat stále nižší limity CO2,” uvedl mluvčí Audi. Toho podle něj lze dosáhnout pouze se zvyšujícím se podílem elektricky poháněných modelů - co lidé chtějí nebo ne, čtyři kruhy v tuto chvíli zjevně nezajímá, rozhodně ne na prvním místě.

Prodejci pohybující se přímo na trhu vidí věc docela jinak a postojům, jaký zaujímá Audi, se zvlášť Němci diví. Lidé odmítají elektrická auta i jejich nařizování a německému průmyslu podle nich jen uškodí. „S koncem spalovacího motorů jen spláchneme do kanálu naše klíčové schopnosti,” míní jeden z citovaných Berlíňanů. Vidíme to podobně, ale s některými automobilkami se opravdu neshodneme, s Audi rozhodně ne.


Němečtí dealeři aut už jsou unaveni z prodávání elektromobilů. „Těch věcí se nedá zbavit,” říká jeden z nich - 1 - VW ID.3 2023 facelift prvni sada 09Němečtí dealeři aut už jsou unaveni z prodávání elektromobilů. „Těch věcí se nedá zbavit,” říká jeden z nich - 2 - VW ID.3 2023 facelift prvni sada 11Němečtí dealeři aut už jsou unaveni z prodávání elektromobilů. „Těch věcí se nedá zbavit,” říká jeden z nich - 3 - VW ID.3 2023 facelift prvni sada 17
Auta jako VW ID.3 se prostě neprodávají dobře, to nyní dokumentují i němečtí dealeři. Proč některé automobilky přesto vidí budoucnost jen v nich, nám uniká. Foto: Volkswagen

Zdroje: Berliner Zeitung, ACEA, KBA

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.