Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nové SUV za 267 tisíc Kč se z Číny dostalo do Evropy. Je na pomezí Škod Karoq a Kodiaq, má 180 koní
13.12.2022 | Petr Miler
Může se zdát, že to je až příliš dobrá nabídka na to, aby byla skutečná, jenže ona je skutečná. A to je třeba dodat, že auto zdražilo poté, co z nabídky vypadl slabší motor bez turba, teď je poprvé k mání i Evropě, byť poněkud dráže.
Čína je zdrojem aut, která je těžké ignorovat, ať už se na věc podíváme jakkoli. Některá jsou pozoruhodně levná, jiná pozoruhodně „ukradená”, další pozoruhodně dobře vypadající. Nový Oshan X5 je tak trochu všechno z toho - říká si jako BMW, vypadá jako kdeco jiného a přesto působí docela přitažlivě. K tomu stojí tak málo, že by si jej majitelé skutečné X5 mohli koupit místo sady větších kol s pneumatikami.
Jméno Oshan vám asi nic neřekne, znát jej budou leda ti, kteří se velmi dobře orientují na čínském automobilovém trhu. Jde o relativně novou značku citelně známější automobilky Changan Auto, která míří se svým sportovním stylem a lákavými cenami za mladou klientelou, jak je dnes v Číně v kursu.
Vůz zvenčí skutečně nevypadá zle, originalitou ale nehýří. Je to takové mazdo-maserati-mercedeso-bmw s dobře působícím interiérem. Automobilka uvádí, že styl a barvy vozu byly inspirovány dílem Pieta Mondriaana, nizozemského malíře známého pro své geometrické barevné kompozice, nám ale něco říká, že pravda bude jiná - žádnou zřetelnou inspiraci Mondriaanovou prací tu nevidíme, inspirací prací designérů Maserati ano.
Tato X5 může působit subtilně, prcek to ale není, ani trochu. Při délce 4 490 mm jde o asi o 10 cm delší vůz, než jakým je Škoda Karoq, podobně vyznívá šířka 1 860, výška 1 560 a rozvor 2 710 mm (+ 7 cm proti Karoqu). Je to vůz na pomezí dvou větších SUV Škody a ani technicky není k zahození. Je dnes už výlučně vybaven motorem 1,5 turbo s výkonem 180 koní a točivým momentem 300 Nm, který míří na přední kola přes sedmistupňovou dvouspojku. O dynamice výrobce mluví typickým čínským způsobem - uvádí maximálku 205 km/h a dál nic. Při hmotnosti jen 1 350 kg ale čekejme i velmi slušnou akceleraci.
Tohle auto - jakkoli neuvěřitelně to může znít - se dnes v Číně prodává od 80 900 CNY, tedy asi 267 tisíc Kč. To je neskutečně nízká suma, která je přitom až od minulého týdne „tak vysoká” - to z nabídky vypadl úplná základ v podobě verze s motorem 1,6 bez turba. Nejvíc pak dnes za Oshan X5 v Číně dáte 87 900 CNY, což je asi 290 tisíc korun. Pro srovnání, ale berte to s nadsázkou - BMW X5 u nás dnes začíná na od 1 955 200 Kč.
Jak už to navíc v Číně bývá, už v základu je spousta výbavy. Mj. bezklíčový vstup a start, parkovací asistent vpředu o vzadu, automatická světla, samozřejmě věci jako ABS, ESP nebo airbagy, multimédia s dotykovým displejem, základní elektrická výbava... Není toho málo za cenu v podstatě ničeho kloudného v Evropě. Právě na starý kontinent se nyní vůz vydal, byť - nepřekvapivě - zatím jen do Ruska. Tam startuje s cenou na 1,8 milionu rublů, což je v přepočtu citelně víc (cca 656 tisíc Kč), ale kurs ruské měny je dnes i přes jistou korekci v poslední době velmi umělý.
Více tak napoví srovnání s ruskou cenou Škody Karoq - ta tam začíná na 2 716 000 RUB s podstatně horší technikou i výbavou, přeneseno do českých cen by tu Oshan X5 (byť asi nutně s jiným jménem...) mohl startovat na nějakých 423 tisících Kč. Ani to nezní špatně.











Oshan X5 nehýří kreativitou v případě jména ani designem, s cenou v Číně od 267 tisíc Kč je ale zajímavý tak nějak z podstaty. Teď je k mání i v Rusku, u nás by mohl stát okolo 423 tisíc korun. Foto: Oshan/Changan Auto
Úsměvná vzpomínka na závěr - tato X5 je pořád podstatně originálnější stroj než někdejší „čínské BMW X5” jménem Shunghuan CEO. Foto: Shunghuan
Zdroj: Oshan/Changan Auto, Gazeta.ru
Bleskovky
Němec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
včeraVW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
15.9.2025BMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025
Nejčtenější články
Dosud neznámý sporťák zajel 5 rekordů 5 okruhů během 5 dnů, navíc mezi nimi přejížděl po vlastní ose
19.8.2025Automobilka dokázala i v roce 2025 spojit 2 059 koní výkonu s ručním řazením, to zní až trochu šíleně
19.8.2025Ruská Tesla konečně dokončila své první sériové auto, od Američanů odkoukala i způsob prodeje
19.8.2025Japonci odhalili svůj chystaný nový supersport, fascinuje designem i vychytávkami typu řešení výfuků
19.8.2025Ojetý VW ID.3 láká už po pár letech na extra nízké ceny, koupě ojetého elektromobilu ale nebývá dobrý nápad
19.8.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva