Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nová Mazda MX-5 bude výkonnější a mnohem lehčí
8.7.2011 | Petr Štefek | Přidat příspěvek
Mazda připravuje novou MX-5 a má přes sebou velké úkoly. Jedním z nich je rapidní snižování hmotnosti až pod úroveň první generace tohoto roadsteru.
Mazda MX-5 je již mnoho let etalonem v oblasti lehkých roadsterů, které si může koupit i obyčejný člověk bez konta se sedmimístnými zůstatky. Mazda připravuje novou MX-5, která by podle slov automobilky měla být lehčí než předchozí model a v tomto směru dokonce překonat i úplně první generaci tohoto modelu. Vydat se cestou snižování hmotnosti je v případě menších zábavných automobilů skutečnou nezbytností a Mazda si sama nastavila velmi ambiciózní cíl v podobě 800 kg bez provozních kapalin a řidiče. To je vskutku heroický úkol, neboť současná generace je na hmotnosti 1 075 kg, tedy o téměř 300 kg výše.
Nová MX-5 bude kompaktnější než současný model, což v tomto případě znamená, že bude užší a zmenšení dozná také část vozidla. Z hlediska designu bude odpovídat spíše dalšímu evolučnímu kroku, jako tomu ostatně bylo i v případě posledních třech generací. Celkově bude vyznění podobné designu představeného konceptu Shinari minulý rok na pařížském autosalonu.



Loňský koncept Shinari by měl být pro novou MX-5 velkou inspirací
Šasí nové Mazdy MX-5 bude kvůli nákladům velmi pravděpodobně vyrobeno z vysoko pevnostní ocele, ale využity budou některé speciality ve struktuře jako je dvojitá páteř rámu. Ta by měla zabránit většímu kroucení šasi, které je pro otevřené vozy kvůli absenci střechy typické. Některé z inovací budou natolik významné, že si je Mazda nechává patentovat.
Nový dvoumístný roadster Mazdy bude využívat pravděpodobně přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,5 litru, který nahradí současné atmosférické motory s objemem 1,8 a 2,0 litru. Zde spatřuji jediný omyl Mazdy, která chce turbodmychadlem zbytečně zabíjet odezvu na plyn, ale přeregulovaný trh si žádá své. Nový agregát by měl být velmi nejen úsporný, ale také výkonnější. Disponovat má novými technologiemi jako je variabilní fázování vačky nebo novým zpracováním mechanických dílů (písty apod.), které povede ke snížení tření. Uvedené technologie jsou zatím jen marketingovými proklamacemi, takže si zatím nelze dost dobře představit, jak celý tento kolotoč vylepšení bude ve výsledku fungovat, ale časem se jistě dozvíme více.
Také interiér Shinari má o nové MX-5 leccos napovídat
Velkým problémem k řešení je u tohoto malého vozidla nejen ochrana posádky v případě bočních a čelních nárazů, ale také ochrana chodců. Zde by měla pomoci pyrotechnická kapota, které se v případě čelního střetu okamžitě vystřelí svou horní část o několik centimetrů výše, aby zabránila kontaktu chodcovy hlavy s tvrdými součástmi automobilu. Tento princip není žádnou novinkou, ale u tak malého automobilu bude mít zřejmě premiéru.
Nová Mazda MX-5 bude souhrnem malých i velkých vylepšení, což dokladují také změny kosmetického charakteru, jako odstranění přihrádky před spolujezdcem ve prospěch jiných odkládacích prostor nebo uživatelský manuál na USB. Mazda šetří hmotnost také na magentech reproduktorů audio soustavy, kde hodlá nahradit těžké neodymiové magnety lehčími keramicko-feritovými jednotkami.
Jestli se Mazda u nové MX-5 zabývá takovými detaily, tak bere svůj úkol ohledně snižování hmotnosti opravdu vážně a my se můžeme dočkat opravdu zajímavého automobilu. Kdy? Prý na přelomu let 2012 a 2013.
Současná generace Mazdy MX-5 v části z mnoha svých speciálních edicí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
včeraČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Číňané mají převzít zavírané továrny VW a rozjet v nich vlastní výrobu, nic jiného o úpadku Evropy neříká víc
před 2 hodinamiVýkonná elektrická Kia nepřestává ruinovat majitele, za roční auto se zanedbatelným nájezdem v aukci nikdo nedal ani polovinu původní ceny
před 3 hodinamiČíňané ukazují, že pořád dělají obchod, ne jen politiku. Dřív jen elektrická značka nabídne Evropanům spalovací auta, protože je chtějí
před 5 hodinamiVW říká, že jeho spolupráce s Fordem je „velmi, velmi, velmi úspěšná”. Myslí těch 20 prodaných Capri v Česku za první kvartál?
před 6 hodinamiNová verze nejlevnějšího MG srazila jeho cenu v zahraničí o desítky tisíc níž. Pokud dorazí k nám, bude to jedno z nejlevnějších aut na trhu
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 05.03. 16:38 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 05.03. 13:40 - pavproch
- VZKAZY 05.02. 14:28 - pavproch
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 05.02. 12:09 - M.Z.
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.02. 08:53 - řidičBOB
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB