Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový Fiat 500 je zatím propadák, Italové si ale nechali otevřená zadní vrátka
24.11.2020 | Petr Prokopec
Bylo velmi odvážné vsadit u takto malého auta jen na elektrický pohon a soudě podle dosavadního zájmu o něj je reakce trhu bez překvapení vlažná. Záložní plán ale existuje.
Pohled na letošní výsledky Fiatu musí fanouškům značky trhat srdce. Italská automobilka v Evropě prodala od začátku ledna do konce října 373 438 auto, což je oproti stejnému období loňského roku propad o 29 procent. Před Fiat se tak v prodejních statistikách dostaly i Audi, BMW či Mercedes, které sice vinou koronaviru také strádají, nicméně před příchodem pandemie byly v lepší formě. Problémy Fiatu totiž nestartují v letošním roce, nýbrž protínají celou uplynulou dekádu.
V roce 2009 Fiat stanovil svůj poslední rekord, kdy dosáhl na 2,2 milionu globálních prodejů. To byl zřejmě pro Italy signál, že mohou složit ruce do klína, jinak si následný úpadek nedovedeme vysvětlit. Automobilka totiž zcela rezignovala na stávající trendy a i v dnešní době má v nabídce pouze jedno jediné SUV. Konkurence je na tom přitom výrazně lépe, a to nemluvíme pouze o takovém Volkswagenu. Ostatně i dealeři Škody jsou aktuálně schopni vám nabídnout Kamiq, Karoq nebo Kodiaq.
Fiat se bůhvíproč pořádně nesoustředil ani na svá tradičně úspěšná mini. Punto postupně odpískal a z popularity pětistovky, kterou vrátil na světové trhy v roce 2007, žije bez velké modernizace už 13 let. Není tedy divu, že i její prodeje začaly povážlivě klesat. Fanoušci se dočkali až letos, dlouho očekávaný bonbonek jim však v ústech řádně zhořknul. Fiat totiž přišel pouze s elektrickou verzí, která se na trhu nemohla potkat s velkým úspěchem. Zájem dosavadní klientely o ni je tak téměř nulový.
Automobilka mohla s něčím podobným počítat, ovšem asi jí nedošlo, že mezi její stěžejní trhy patří také země jako Brazílie, kde elektrický pohon nebude nikoho zajímat ještě dlouho, pokud vůbec někdy. Rýsuje se tedy dokonalé fiasko? Ne nutně, Fiat si nechal otevřená jakási zadní vrátka.
Šéf automobilky Olivier Francois totiž naznačil, že novinka by se nakonec mohla dočkat i spalovacího motoru. Ačkoli něco takového Fiat zprvu zcela odmítal, podle Francoise je i nová pětistovka postavena na platformě, která umožňuje i zástavbu hybridního či benzinového nebo dokonce dieselového ústrojí, pokud to bude třeba. Francois opakuje, že Fiat s takovým aktuálně nepočítá, ovšem nemůže vyloučit, že by své rozhodnutí do budoucna nezměnil.
Jsme tedy zvědavi, jak to nakonec s novou pětistovkou dopadne. S ohledem na současné tendence nemusí sázka na elektrický pohon působit marně, v třídě nejmenšího Fiatu je ale obtížně ekonomicky ospravedlnitelný, cenu žene příliš vysoko. Přepřažení zpět na konvenční pohon by tak dávalo smysl, ať už se to příznivcům elektrické revoluce líbí, nebo ne. A to obzvláště na trzích, kde elektromobilita není a stěží v dohledné době bude bohatě subvencována.
Nový Fiat 500 by nakonec mohl dostat spalovací motory, platforma vozu to pro případ nezájmu o elektrický pohon kupodivu umožňuje. Foto: Fiat
Zdroje: Autocar
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před hodinou - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 2 hodinami - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera
Živá témata na fóru
- Výběr Hybrid auta 04.26. 08:07 - nostromo23
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23
- Onboard videa 04.26. 07:47 - Truck Daškam
- Jak odstranit zaschlý vosk z kapoty auta? Prosím o radu 04.26. 07:46 - nostromo23
- Jak snižovat spotřebu 04.26. 07:41 - nostromo23
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.