Nový nejtočivější motor světa poprvé naplno ukázal, co umí, zní jako F1 bez turba

Hotová bouře na kolech bude zjevně nástupce legendárního McLarenu F1. Už jsme jej mohli vidět i v akci, ale s motorem točícím jen pár tisíc otáček. Teď ho můžeme slyšet rozbalit všech 12 tisíc.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nový nejtočivější motor světa poprvé naplno ukázal, co umí, zní jako F1 bez turba

1.4.2021 | Petr Miler

Nový nejtočivější motor světa poprvé naplno ukázal, co umí, zní jako F1 bez turba

/

Foto: Gordon Murray Automotive

Hotová bouře na kolech bude zjevně nástupce legendárního McLarenu F1. Už jsme jej mohli vidět i v akci, ale s motorem točícím jen pár tisíc otáček. Teď ho můžeme slyšet rozbalit všech 12 tisíc.

Geniální konstruktér nejen formulových monopostů Gordon Murray před pár lety usoudil, že ani po mnoha letech a pokusech žádná automobilka nepřišla s plnohodnotným nástupcem jeho největšího silničního díla, McLarenu F1. Důvodů je více, jeden z nich ale tkví v hmotnosti. Novinky od Porsche, Ferrari či Lamborghini považuje Murray jednoduše za příliš obézní, a proto se rozhodl, že do téže řeky vstoupí znovu, tentokrát pod hlavičkou vlastní firmy Gordon Murray Automotive.

Od té doby uběhlo hodně vody a jeho novinku zvanou T.50 jsme před dvěma týdny mohli poprvé vidět v akci na trati Top Gearu. Ze zveřejněných záběrů bylo patrné, že auto stále není hotové, i tak bylo zřejmé, že jde o relativně malý vůz. Také díky domu váží méně než tunu, což by bylo obdivuhodné i auta typu Škoda Fabia s motorem 1,0 R3. Taky se ale bavíme o voze s dvanáctiválcovým motorem, který sám Murray popisuje jako vůbec nejtočivější sériový agregát v historii. Červené pásmo začíná až na 12 100 ot./min.

Tak vysoko se prý jednotka dokáže dostat za pouhé tři desetiny sekundy, tedy prakticky během mrknutí oka. Produkovat má 672 koní, ovšem na zmíněném videu jsme jej viděli sotva v akci. Nyní jsou tu ale už závěrečné testy na motorové stolici, během nichž ze sebe agregát dostává všechno, co dokáže.

Záběry jsou o to působivější, že změny otáček reflektují pohyb o legendárním okruhu La Sarthe v Le Mans. Pozoruhodný na jeho projevu není pouze jekot, který připomíná Formuli 1 z dob atmosféricky plněných motorů, ale také zřetelná jemnost, kterou v jeho projevu doslova vycítíte. Jsme tedy vskutku zvědavi na chvíli, kdy motor v hotovém autě uvidíme na silnici nebo alespoň na okruhu.

Prozatím ale můžeme dodat už jen tolik, že Murray na pohonné jednotce spolupracuje s firmou Cosworth. Agregát přitom nedostal jen 3,9litrový objem, z nějž doluje 450 Nm točivého momentu, ale také 48voltový startér-generátor. Doplněn je pak šestistupňovou manuální převodovkou, která přenáší veškerý výkon pouze na zadní kola a jíž si bude užívat řidič sedící stejně jako v McLarenu F1 uprostřed. Fascinující dílo, ať se na něj podíváte jakkoli.


Nový nejtočivější motor světa poprvé naplno ukázal, co umí, zní jako F1 bez turba - 1 - Cosworth T50 V12 engine Le Mans 01Nový nejtočivější motor světa poprvé naplno ukázal, co umí, zní jako F1 bez turba - 2 - Cosworth T50 V12 engine Le Mans 02Nový nejtočivější motor světa poprvé naplno ukázal, co umí, zní jako F1 bez turba - 3 - Cosworth T50 V12 engine Le Mans 03Nový nejtočivější motor světa poprvé naplno ukázal, co umí, zní jako F1 bez turba - 4 - Cosworth T50 V12 engine Le Mans 04
Dnes byl poprvé ovstré akci představen motor nového supersportu Gordona Murrayho. Zvládá až 12 100 otáček, v ostré akci jej můžete slyšet níže. Foto: Gordon Murray Automotive

Zdroj: Gordon Murray Automotive

Petr Miler

Živá témata na fóru

zobrazit vše