Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový supersport jak z jiné planety má 24 motorů a „chobotnicový synergický systém“
28.7.2022 | Petr Prokopec
Jeho technika je vpravdě šílená, právě proto se ale zdráháme uvěřit, že bychom se někdy mohli dočkat sériové verze. Kdybychom se ale náhodou mýlili, tady je stroj, který si tak trochu mimozemsky i říká.
Před dvěma lety jsme si mohli posvítit na bulharskou automobilku Alieno. Tu v roce 2015 založil Ahmed Merchev, kterého odjakživa fascinovaly futuristické filmy jako Vetřelec. Kromě toho jde nicméně také o milovníka Lamborghini. Nebylo tedy vlastně překvapením, že prvotina firmy z malé vesničky Shashten nazvaná Arcanum připomínala svým vzhledem právě modely ze Sant'Agata Bollognese. O její pohon se nicméně nestaral atmosférický dvanácti- či desetiválec, nýbrž elektrické ústrojí.
Jakkoliv se nicméně Arcanum měl již dávno vyrábět, zatím jsme nezaznamenali ani vývojový prototyp, natož pak produkční verzi. Dosud tedy tento model existuje jen ve formě počítačových retuší. To ale Merchevovi nezabránilo přijít s další novinkou, která má být ještě extrémnější. Napěchována je totiž takovým množstvím přelomových technologií, že jiným značkám by to stačilo na modernizaci celého portfolia. I proto ale máme pocit, že jde znovu jen o páru nad hrncem.
Novinka zvaná Unum má být k dispozici hned se dvojím typem hnacího ústrojí. Provedení THF (The Heavenly Founder, což je parafráze Nebeského otce, řekněme Nebeský zakladatel) přitom stejně jako Arcanum bude disponovat pouze elektromotory. U základní verze RP2 jich najdeme dvanáct, jenž budou produkovat 2 610 koní a 4 440 Nm točivého momentu. V případě vrcholu RP5 lze nicméně počítat se 24 elektrickými jednotkami (šest na každé kolo), 5 221 koňmi, 8 880 Nm a maximálkou 584 km/h.
Ještě dále má zajít provedení TRS (The Rocket Successor - Raketový nástupce), která si ponechá výše zmíněné elektromotory, ovšem k nim přidá „chobotnicový synergický systém“ Tedy soupravu čtyřiadvaceti trysek, kterým značka říká raketové. Usazeny jsou v jednotlivých průduchách karoserie, aby nedošlo na narušení vzhledu. Systém pracující pod tlakem 700 barů přitom používá obyčejný vzduch a určuje, jakým směrem která tryska fouká, což vůz posune do ideální pozice.
Součástí této technologie je i paket Alieno Save Me, v jehož rámci mohou trysky odfukovat sníh či vodu před předními koly a navyšovat tak přilnavost. Ba co více, pokud se vám povede havarovat a následně skončit na vodní hladině, či spíše pod ní, pak systém využije stlačené lahve se vzduchem a kompresoru, aby kabinu udržoval obyvatelnou do té doby, než dorazí pomoc. Jak ale tyto věci v reálu fungují, Merchev již nezveřejnil.
Bulharská automobilka ovšem hodlá tlačit na pilu ve všech ohledech. O dojezdu se sice nezmiňuje, uvádí však, že veškeré verze budou osazeny elektrickou architekturou umožňující dobíjení baterií výkonem až 350 kW. Pokud si to ovšem zákazník bude přát, firma mu prý nainstaluje stanici vyvinutou vlastními silami, jejíž výkon má činit těžko uvěřitelných 2 700 kW. Díky tomu máte mít i největší paket baterií plný za 4 minuty. Je to absurdní z každého úhlu pohledu - baterie, která by zvládla dobíjení takovým výkonem, neexistuje.
Zajímavý je pak pohled na jednotlivé kapacity baterií. Ty mají kromě lithia používat také grafen a polymery, přičemž konfigurace Race počítá s 60 kWh, Track se 120 kWh a Street se 180 kWh. Poslední zmíněná by už na pár kilometrů mohla vydržet (jde o ekvivalent 46 litrů nafty v dieselu), nicméně při této kapacitě a v kombinaci se 24 elektromotory bude Unum neskutečně těžký. Vrcholných 5 221 koní pak pro změnu základních 60 kWh vycucne jako nic.
Lze už jen dodat, že ceny startují na neskromných 1,8 milionu Eur (cca 44,2 mil. Kč) za základní Unum THF, zatímco vrcholný Unum TRS vyjde na šílených 4,5 milionu Eur (110,5 mil. Kč). Kromě samotného vozu si pak zájemci mohou koupit i část automobilky, přičemž podíl 0,001 % je nabízen za 900 Eur (asi 22 100 Kč). Pokud vás už tedy omrzelo zapalovat si doutník bankovkami, můžete své úspory spálit někde jinde. S autem ani ziskem ale příliš nepočítejte.


















Technologie, které si Ahmed Merchev vysnil pro nový Unum, pochopitelně existují, i když často jen ve formě prototypů. Do jednoho paketu je však zatím nikdo nespojil i proto, že to technicky není reálné. Bulharská automobilka má ale trochu jiný dojem, vše navíc ještě hodlá vyšperkovat svým tryskovým pohonem. Foto: Alieno
Zdroj: Alieno
Bleskovky
Číňané po zkopírování Bugatti a Rolls-Royce měli obšlehnout také Bentley, nedivili bychom se už ničemu
před 11 hodinamiVtipálci ukázali riziko aut řízených nikým, desítky robotických taxíků zcela zablokovaly provoz a netušily, která bije
18.10.2025Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
16.10.2025
Nejčtenější články
Požár kamionu převážejícího supersporty pohřbil auta za víc jak 30 milionů, z většiny nezbylo vůbec nic
21.9.2025„Nikdy neodstoupím, nikdy!” Jeden z nejvyšších šéfů BMW říká, že se spalovacími motory nikdy neskončí
21.9.2025Jindy spořádaní Kanaďané začali ve velkém demolovat stacionární radary, sami politici už říkají, že jsou to skrytí výběrčí daní
21.9.2025Rolls-Royce ukázal nový motor V12 s výkonem 2 222 koní, který je šetrný k přírodě. A pak že to nejde
21.9.2025Úplně poslední skutečné Lambo může být vaše. Vypadá všelijak, i tak na něj potřebujete obrovské peníze
21.9.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva