Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Odvěký konkurent Škody si mne ruce, krizi s nedostatkem čipů se chytře vyhnul
28.9.2021 | Petr Prokopec
Zatímco Škoda i kvůli nemožnosti vyrábět dostatek aut zachází na úbytě a je ráda, když vyrovnává alespoň loňské výsledky, Hyundai míří nahoru. Problém s nedostatkem čipů se jej podle evropského šéfa téměř netýká.
Současná krize automobilového průmyslu je opravdu nepříjemná, nedostatek polovodičů a dalších komponentů trápí automobilky více než svého času koronavirové uzavírky. Nových aut se tak přes nižší poptávku nevyrábí dost a čeká se na ně neúměrně dlouho. Pokud byste si nyní objednali třeba novou Toyotu Land Cruiser, dříve než za čtyři roky ji nedostanete. Chování zákazníků tak doznalo mnohých změn - někteří raději zcela zaklapli šrajtofle, další mění oblíbené značky za jiné, které jim dokáží vyjít více vstříc.
I když se totiž může zdát, že problémy dopadly na všechny stejně, není tomu tak. Některé automobilky mají komponentů více než jiné a jednou z těch šťastnějších je Hyundai, které chytrým rozhodnutím z loňska zabránilo nejhoršímu. I z letních prodejních statistik se zdálo, že potíže se Korejců téměř netýkají a přesně to nyní potvrdil Michael Cole, evropský šéf značky Hyundai.
Podle něj korejská automobilka nebyla nedostatkem čipů „dramaticky zasažena“. „Samozřejmě máme nějaké dodací lhůty, ale zákazníci zatím nezaznamenali výraznější zdržení,“ řekl doslova Cole. Jeho slova pak dokládá nejen pohled na celoevropské prodeje, kdy takový červen byl pro značku vůbec nejlepší v historii. Ale třeba i na ty české, kde Hyundai dlouhodobě válčí se Škodou - ta letos roste meziročně jen o 2 %, Hyundai o více jak 28.
Situace svědčí i sesterské Kie, pro kterou byl červen rovněž rekordní a jež v květnu a červenci dosáhla druhých nejlepších výsledků. Situace navíc pro Korejce není tak příznivá pouze v Evropě, ale i ve Spojených státech. Takové Hyundai totiž jen za květen dosáhlo pomalu stejných registrací jako za celý rok 1995 či 1996. Ne náhodou tak jde o vůbec nejlepší měsíc značky vůbec.
Ne všude je ale situace růžová. V takové Austrálii se třeba u hatchbacku i30 prodloužily čekací lhůty ze dvou až čtyř na čtyři až pět měsíců. To pořád není až tak dramatická změna, u sedanu ale již jde o nárůst ze dvou na osm až devět měsíců. Na SUV Kona a Tucson se pak čeká až pět měsíců, v případě verze N-Line pak dokonce až 11 měsíců. Podobně je na tom také Indie, kde je sice většina vozů spojena s 1,5měsíční čekací lhůtou, ovšem na Cretu s čeká šest až osm měsíců.
V Evropě ale ničeho takového svědky nejsme a problémy korejskou automobilku skutečně téměř nezasáhly, alespoň prozatím. I proto ostatně Korejci stále znají pojmy jako „skladové vozy“.














Nové Hyundai Tucson N-Line představili Korejci na počátku roku. S ním i dalšími modely jsou zejména v Evropě spojené mnohem kratší čekací doby než u konkurence, vyloženým nedostatkem čipů Korejci zatím netrpí. Foto: Hyundai
Zdroje: Autocar, Hyundai
Bleskovky
Range Rover si utahuje z pokusu Číňanů napodobit jeho slavnou reklamu, při kterém tak katastrofálně selhali
včera
„Bugatti pro chudé“ je vážně laciný zabiják, až násobně dražší soupeře v bezprecedentním testu rozcupovalo rozdílem třídy
18.11.2025
Lamborghini konečně začalo vyrábět svůj „levný” hybridní sporťák, podívejte se na něj na montážní lince
17.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Nová kubatura Sportbike, která nahradí MS-SSP300 včera 11:05
- Jezdec Moto2 Izan Guevara bude testovat bike MotoGP 19.11.2025
- Jeffrey Buis se Suzuki v MS-Sportbike 19.11.2025
- Aprilia SR GT 400: sportovní skútr s dobrodružnými vlastnostmi 19.11.2025
- Test Valencia: Aprilia 1. – Toprak před Rinsem & Millerem 18.11.2025
Nejnovější články
Německý dálniční superexpres je levně k mání málo jetý, za cenu obyčejné Octavie vás v bavlnce sveze 300 km/h
před 8 hodinami
Víc a víc řidičů elektromobilů se vyhýbá ježdění s nimi na dovolenou. Buď nejedou vůbec, nebo si půjčí jiné auto
před 9 hodinami
Dealeři aut se znovu vrací k taktice z 90. let, aby prodali víc aut. Je to úplný opak toho, co dosud chtěly automobilky
před 11 hodinami
První sériové auto s údajnými revolučními bateriemi je po tolika letech čekání obrovské zklamání
včera
Čínská novinka má tak obrovské logo, že máte pocit, že vás sežere. Šokuje i pohonem a celkovým pojetím
včera
Živá témata na fóru
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 11.20. 21:17 - M.Z.
- Další zajímavá autovidea 11.20. 09:42 - Vrooom
- Rychlodotazy 11.19. 20:51 - HOUZJ5AJ
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 11.19. 20:37 - M.Z.
- Elektromobily a vse kolem nich 11.19. 20:14 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.19. 18:42 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 11.19. 10:17 - řidičBOB
- Motor 1,6 55kw nestartujez za vlhka Felicia Octavia 11.18. 18:51 - Vašek76
