Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Okopírovala Škoda design zádi nové Scaly u konkurence z Itálie? Skoro to tak vypadá
14.4.2019 | Petr Prokopec
Škoda se tváří, že design nového modelu Scala je ohromně svébytný, když se ale zezadu budete blížit k Fiatu Tipo, stěží české automobilce tato slova uvěříte, je téměř totožný.
Když jsme před několika málo dny s kolegou jeli po jedné české okresce, na chvíli jsme byli zaskočeni. Vozem, ke kterému jsme se blížili, se zdála být nová Škoda Scala, což bylo docela překvapivé. Jakkoliv je totiž nový český hatchback již od ledna v předprodeji, do showroomů zamíří až na konci tohoto měsíce. A první zákazníci si je budou moci převzít na počátku května. Chvíli jsme si říkali, že půjde o jeden z testovacích vozů automobilky, jak se ale za chvíli ukázalo, o Škodu nešlo.
Abychom přitom nechodili kolem horké kaše, rovnou zmíníme, že ono zmatení měly na svědomí zadní partie Fiatu Tipo zbavené označení modelu i značky. Italský hatchback totiž rovněž dostal do vínku zalomená koncová světla, stejně jako výrazný předěl mezi nimi. Navíc se chlubí i zkosenou spodní částí víka zavazadelníku či mlhovkami zasazenými do nárazníku. A jelikož na autě nebylo logo, které u Scaly nepoužívá ani Škoda, neexistovalo pomalu vodítko, jenž by Itala mohlo při pohledu zdálky odlišit.
V tu chvíli nás ovšem napadla myšlenka, zda Škoda od Fiatu opisovala, pročež jsme se rozhodli uvrhnout Tipo a „skálu“ do prvního vizuálního srovnání. Přeci jen jde o vozy, které cílí na prakticky stejného zákazníka - ačkoliv obě automobilky by nám nejspíše řekly, že každé auto je natolik jedinečné, že nemá konkurenci. Realita je však trochu jiná, což dokazují i proporce. Ital má totiž na délku 4 368 milimetrů a disponuje rozvorem 2 638 mm, zatímco českému zástupci naměříme 4 362 mm, respektive 2 650 mm.
Oba vozy jsou si blízké také po stránce motorické, byť Tipo startuje s atmosférickou jedna-čtyřkou a Scala s přeplňovaným litrovým tříválcem. Výkon 95 koní je však již shodný na obou stranách, stejně jako v obou případech objemy pohonných jednotek končí na 1,6 litrech. V případě Škody ale pod pravou nohu dostanete až 150 koní, zatímco výkon Fiatu končí o třicet koní níže. Na druhou stranu, Tipo je jako starší zástupce segmentu k mání od 311 900 Kč, zatímco Scala odstartuje na 369 900 Kč.
Vraťme se ale zpět k designu, který je při pohledu zezadu opravdu matoucí a těžko budeme designérům Škody věřit, že k téměř totožnému výsledku došli náhodou a nenechali se Italy alespoň inspirovat. Ve zbylých partiích jde ale o jiné vozy a na přídi jsou shodné leda náznaky. Třeba maska chladiče sice získala pomalu tytéž tvary, ovšem Škoda užívá příčné lamely a Fiat podélné elementy. Jeho světla pak více odpovídají době vzniku, zatímco Scala jde moderní cestou ostrých hran a úzkých lamp.
Stejné je to v interiéru, kde Škoda již preferuje co nejmenší počet fyzických tlačítek a většinu ovládání soustředí na dotykový displej. Tipo však dostalo tlačítek daleko více, a jakkoliv disponuje rovněž volně stojícím displejem, se kterým mladoboleslavská automobilka vytasila teprve loni, svůj věk zkrátka již zakrýt nedokáže. Navíc je tu řada prvků, které vám připomenou spíše Fiat 500, a to nikoliv zábavným způsobem. Spíše budete o italském vozu přemýšlet jako o mnohem levnějším, než ve skutečnosti je.
Škoda oproti tomu působí uvnitř hodnotněji a více se blíží prémiovému segmentu. Díky delšímu rozvoru a chytré práci s ním je rovněž prostornější a disponuje také větším zavazadelníkem. Zda jí ale dáte přednost před Fiatem, necháme čistě na vás. Přeci jen rozdíl v ceně není malý, navíc Itala můžete mít ihned, a to s atmosférickou jednotkou, na kterou Scala nemá a nebude mít odpověď.
Fiat Tipo připomíná Škodu Scala hlavně v zadních partiích. Ve zbytku jsou již oba vozy osobitější, Ital navíc již působí vedle moderního Čecha poněkud zastarale
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejčtenější články
- Výroba stojí, obchodování s akciemi též, jednání o miliardové investici se zhroutila. Fisker je na hranici bankrotu
26.3.2024 - Nejlevnější Mercedes-AMG GT v prodeji stojí míň než lepší škodovky, dojem s ním uděláte milionový
26.3.2024 - Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB