Peugeot 208 HYbrid FE podrobněji, slibuje výkony GTi s dvoulitrovou spotřebou

Zázraky se dějí, alespoň ve Francii a ne nutně jen v Lurdech. Hybridní Peugeot 208 FE chce Mariánské zjevení zopakovat o pár set kilometrů severněji.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Peugeot 208 HYbrid FE podrobněji, slibuje výkony GTi s dvoulitrovou spotřebou

5.7.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Peugeot 208 HYbrid FE podrobněji, slibuje výkony GTi s dvoulitrovou spotřebou

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Zázraky se dějí, alespoň ve Francii a ne nutně jen v Lurdech. Hybridní Peugeot 208 FE chce Mariánské zjevení zopakovat o pár set kilometrů severněji.

Nechceme naznačit, že tohle auto je odpovědí na otázku: „Čím by jezdil Ježíš a jeho rodina?” k naznačování něčeho, co se vymyká chápaní racionálně uvažujícího člověka z masa a kostí, se ale uchyluje. Nemluvíme o něm přitom poprvé, 208 HYbrid FE představil Peugeot již letos na jaře, tehdy se ale o detailech příliš nerozpovídal. Teď můžeme přidat pár dalších podrobností a fotografií z vývoje.

Začneme-li tím, co je reálné a hodné úcty, pak jde nesporně o fakt, že se Francouzi dále pokusili co nejvíce snížit už tak nízkou hmotnost výchozí 208. Je to sice trochu ekonomická utopie, neboť automobilka sáhla po drahém karbonu a všechno z karoserie vozu od A-sloupků dále je tvořeno právě plastem vyztuženým uhlíkovými vlákny. Nezůstalo ale jen u něj - třeba části podvozku jsou tvořeny skelnými vlákny a palivová nádrž byla zmenšena na 20 litrů. Tyto změny se postaraly o snížení hmotnosti až na úroveň 775 kilogramů, a to je v dnešní době opravdu výjimečná hodnota.

Přejdeme-li k tomu, co už vidíme méně rádi, musíme zmínit použití tříválcového motoru. Ten byl oproti výchozímu litrovému objemu 1,0 litru převrtán na jedna-dvojku, navíc nyní pracuje s novou hlavu a v Atkinsonově cyklu. Jeho výsledný výkon automobilka neuvádí, malý ale zjevně nebude, neboť auto slibuje dynamiku blízkou modelu 208 GTi.

Na stovku má totiž zrychlit za méně než 8 sekund, s čímž tedy spalovacímu motoru pomáhá i elektromotor převzatý ze závodního Peugeotu 908 HYbrid4. Na rozdíl od něj ale v tomto případě generuje výkon jen 40 koní (v závoďáku je to více více než 3x tolik) a spalovací motor tak bude muset zajišťovat něco ke stovce koní, aby na dynamiku srovnatelnou s výkonnějším, ale také těžším GTi stačil. Výkon obou motorů spojuje pětistupňový robotizovaný manuál, který jej posílá na přední kola.

To všechno je tak nějak v pořádku, jakkoli dynamika spoléhající částečně na elektromotor s vyčerpatelným úložištěm energie (přesnou kapacitu Li-ion akumulátorů převzatých též z 908 Hybrid4 automobilka neudává). Zaráží nás ale pořád věc, kterou Peugeot naznačil už na jaře - zkratka FE totiž značí „Fun and Efficient”, a tak vlastně ani nepřekvapí, že vůz má spojovat dynamiku GTi se schopností jezdit za 2 litry benzinu na 100 km.

Je tedy jasné, že ne naráz, i tak přes veškerý respekt k úsilí francouzských konstruktérů a nízké hmotnosti vozu konstatujeme, že to jednoduše není možné. Ani 775 kg, vylepšená aerodynamika a 1,2litrový mini-motor nebudou stačit na to, aby vůz byl rozpohybován s tak malým množstvím vstupní energie. Hybrid to tedy bude zřejmě dobíjecí a automobilka udávané spotřeby jistě dosáhla použitím známé amperovské finty, kdy je energie uložená v akumulátorech před jízdou zcela zanedbána coby energetický zdroj a do spotřeby je započítáváno pouze benzin, který auto potřebuje na dokončení první 100 km jízdy. Toho ale může být v případě použití větších akumulátorů klidně nulové množství, přesto je jasné, že auto takhle dlouhodobě jezdit nesvede.

Přes tuto, dnes skoro tradiční přetvářku, jde ale o zajímavý počin. Ukazuje totiž, že s reálnou provozní efektivitou aut lze ještě leccos dělat, hlavně skrze použití lehčích materiálů. Teď už jenom, aby nebyly tak drahé a investice do nich se na ušetřeném palivu mohla někdy vrátit...


Peugeot 208 HYbrid FE podrobněji, slibuje výkony GTi s dvoulitrovou spotřebou - 1 - Peugeot 208 HYbrid FE nove 01Peugeot 208 HYbrid FE podrobněji, slibuje výkony GTi s dvoulitrovou spotřebou - 2 - Peugeot 208 HYbrid FE nove 02Peugeot 208 HYbrid FE podrobněji, slibuje výkony GTi s dvoulitrovou spotřebou - 3 - Peugeot 208 HYbrid FE nove 03Peugeot 208 HYbrid FE podrobněji, slibuje výkony GTi s dvoulitrovou spotřebou - 4 - Peugeot 208 HYbrid FE nove 04Peugeot 208 HYbrid FE podrobněji, slibuje výkony GTi s dvoulitrovou spotřebou - 5 - Peugeot 208 HYbrid FE nove 05Peugeot 208 HYbrid FE podrobněji, slibuje výkony GTi s dvoulitrovou spotřebou - 6 - Peugeot 208 HYbrid FE nove 06Peugeot 208 HYbrid FE podrobněji, slibuje výkony GTi s dvoulitrovou spotřebou - 7 - Peugeot 208 HYbrid FE nove 07
Lépe jsme zatím 208 Hybrid FE vidět nemohli...

Zdroj: Auto Express

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.