Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Peugeot a Citroën končí s renomovanými japonskými převodovkami. Náhrada je kontroverzní
13.5.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nebudeme si nic nalhávat, francouzská auta neplatí za nejspolehlivější, ať už právem nebo ne. Vale převodovkám Aisinu tak vyvolává rozpaky.
S ohledem na mnohaleté životní cykly automobilky nemění své klíčové dodavatele často, nicméně u jedné firmy ani v případě konkrétních komponentů obvykle nezůstávají věčně. Přesto málokterý výrobce vzbudil během podobné rošády takové pozdvižení jako nyní koncern PSA sdružující značky Peugeot, Citroën, DS a nyní i Opel. Francouzi se totiž rozhodli, že již nebudou používat automatické převodovky renomované japonské společnosti Aisin. Místo toho budou od roku 2022 výlučně spoléhat na služby a produkty značky Punch Powertrain.
Pokud vám jméno této firmy nic neříká, nemusíte se tím trápit, my jsme na tom ještě před pár dny byli stejně. Punch Powertrain skutečně nemá ve světě aut vybudovanou žádnou reputaci, ostatně před pár desítkami let šlo o přidruženou divizi nizozemské automobilky DAF. S příchodem nového milénia bylo toto oddělení separováno a zaměřilo se na dodávky převodovek Číňanům. Ti byli s jeho službami natolik spokojeni, že firmu koupili.
Punch Powertrain je tedy nyní ryze čínskou společností, přestože centrála zůstává nadále lokalizována v Belgii a vývojová centra lze nalézt také v Nizozemí či Německu. V loňském roce pak firma otevřela tři nové továrny (dvě v Číně, jednu v Íránu) a zároveň oznámila, že dosáhla dvoumilionového milníku v dodávkách automatických převodovek CVT - jen v roce 2017 jich bylo vyrobeno 750 tisíc.
Loňský rok byl ostatně pro firmu nadmíru důležitý, představena byla i nová sedmistupňová dvouspojková převodovka D1. Ta dostala soustavu planetových spojek, díky kterým jsou tři rychlostní stupně v podstatě virtuální. To umožnilo využívat pouze jednu stranu hřídele, což pro změnu vedlo ke zmenšení velikosti a hmotnosti automatu. Snad nejpodstatnější na celé věci je ovšem redukce nákladů.
Právě tato převodovka oslovila koncern PSA natolik, že byla uzavřena dohoda o spolupráci. Punch Powertrain ostatně kvůli tomu zakoupil firmu Apojee, která se specializuje na vývoj elektroniky a dodávky komponentů týmům Formule 1 a Formule E. Od roku 2022 pak bude pro Francouze montovat dvouspojkový automat.
Souvisí to s plánem PSA od roku 2025 začít náležitě „zelenat“. Kompletní portfolio koncernu mají tvořit pouze elektromobily, plug-in hybridy a mild hybridy, u nichž dojde na využití 48voltového elektrického okruhu a integrovaného startéru/generátoru. Právě ten bude součástí nového dvouspojkového automatu DT2. Kromě toho ovšem Francouzi budou mít přístup také k dalším firemním automatům, konvertorům a variátorům.
Pochopitelně, krok PSA vyvolal obavy ze spolehlivosti. Převodovky Aisinu platí za velmi spolehlivé a obvykle jsou označovány za jeden z těch lepších kusů techniky, které PSA používá. De facto čínská náhrada nezní jako krok správným směrem, proto vyvolala rozpaky, ale nepředbíhejme událostem - teprve čas ukáže, co tato změna skutečně přinese.


Čínská firma Punch Powertrain bude od roku 2022 dodávat novou dvouspojkovou převodovku pro mild hybridy koncernu PSA. Francouzi budou dále odebírat i klasické automaty, konvertory a variátory, a to na úkor japonských převodovek od Aisinu
Nový Peugeot 508 by měl mít ještě převodovku Aisinu, u budoucích modelů Peugetou a Citroënu už to očekávat nelze. Jak se změna dotkne Opelu, teprve uvidíme
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní Lamborghini Huracán k tomu, k čemu bylo stvořeno
před 10 hodinamiNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
15.9.2025
Nejnovější články
Šéfové Bugatti, Rimacu, Koenigseggu a Singeru si navzájem půjčili svá auta a svezli jeden druhého, je z toho jedinečná podívaná
před 9 hodinamiNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní Lamborghini Huracán k tomu, k čemu bylo stvořeno
před 10 hodinamiPodívejte se, diesely nejsou mrtvé. I na IAA v Mnichově se ukázala dvě naftová auta
před 11 hodinamiVW poslal k ledu další dvě elektrické novinky včetně nového Golfu, jednoduše mu na ně došly peníze
včeraSsangYong v novém se vrací ke spalovacím motorům, jeho novinka by mohla být v Česku neopakovatelnou nabídkou
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 09.17. 23:55 - abgx1
- Fiat a vše kolem nich 09.16. 15:35 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.16. 15:06 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 09.16. 13:16 - tommas
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch
- IT poradna 09.15. 11:37 - pavproch