Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Peugeot a Citroën končí s renomovanými japonskými převodovkami. Náhrada je kontroverzní
13.5.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nebudeme si nic nalhávat, francouzská auta neplatí za nejspolehlivější, ať už právem nebo ne. Vale převodovkám Aisinu tak vyvolává rozpaky.
S ohledem na mnohaleté životní cykly automobilky nemění své klíčové dodavatele často, nicméně u jedné firmy ani v případě konkrétních komponentů obvykle nezůstávají věčně. Přesto málokterý výrobce vzbudil během podobné rošády takové pozdvižení jako nyní koncern PSA sdružující značky Peugeot, Citroën, DS a nyní i Opel. Francouzi se totiž rozhodli, že již nebudou používat automatické převodovky renomované japonské společnosti Aisin. Místo toho budou od roku 2022 výlučně spoléhat na služby a produkty značky Punch Powertrain.
Pokud vám jméno této firmy nic neříká, nemusíte se tím trápit, my jsme na tom ještě před pár dny byli stejně. Punch Powertrain skutečně nemá ve světě aut vybudovanou žádnou reputaci, ostatně před pár desítkami let šlo o přidruženou divizi nizozemské automobilky DAF. S příchodem nového milénia bylo toto oddělení separováno a zaměřilo se na dodávky převodovek Číňanům. Ti byli s jeho službami natolik spokojeni, že firmu koupili.
Punch Powertrain je tedy nyní ryze čínskou společností, přestože centrála zůstává nadále lokalizována v Belgii a vývojová centra lze nalézt také v Nizozemí či Německu. V loňském roce pak firma otevřela tři nové továrny (dvě v Číně, jednu v Íránu) a zároveň oznámila, že dosáhla dvoumilionového milníku v dodávkách automatických převodovek CVT - jen v roce 2017 jich bylo vyrobeno 750 tisíc.
Loňský rok byl ostatně pro firmu nadmíru důležitý, představena byla i nová sedmistupňová dvouspojková převodovka D1. Ta dostala soustavu planetových spojek, díky kterým jsou tři rychlostní stupně v podstatě virtuální. To umožnilo využívat pouze jednu stranu hřídele, což pro změnu vedlo ke zmenšení velikosti a hmotnosti automatu. Snad nejpodstatnější na celé věci je ovšem redukce nákladů.
Právě tato převodovka oslovila koncern PSA natolik, že byla uzavřena dohoda o spolupráci. Punch Powertrain ostatně kvůli tomu zakoupil firmu Apojee, která se specializuje na vývoj elektroniky a dodávky komponentů týmům Formule 1 a Formule E. Od roku 2022 pak bude pro Francouze montovat dvouspojkový automat.
Souvisí to s plánem PSA od roku 2025 začít náležitě „zelenat“. Kompletní portfolio koncernu mají tvořit pouze elektromobily, plug-in hybridy a mild hybridy, u nichž dojde na využití 48voltového elektrického okruhu a integrovaného startéru/generátoru. Právě ten bude součástí nového dvouspojkového automatu DT2. Kromě toho ovšem Francouzi budou mít přístup také k dalším firemním automatům, konvertorům a variátorům.
Pochopitelně, krok PSA vyvolal obavy ze spolehlivosti. Převodovky Aisinu platí za velmi spolehlivé a obvykle jsou označovány za jeden z těch lepších kusů techniky, které PSA používá. De facto čínská náhrada nezní jako krok správným směrem, proto vyvolala rozpaky, ale nepředbíhejme událostem - teprve čas ukáže, co tato změna skutečně přinese.

Čínská firma Punch Powertrain bude od roku 2022 dodávat novou dvouspojkovou převodovku pro mild hybridy koncernu PSA. Francouzi budou dále odebírat i klasické automaty, konvertory a variátory, a to na úkor japonských převodovek od Aisinu





















Nový Peugeot 508 by měl mít ještě převodovku Aisinu, u budoucích modelů Peugetou a Citroënu už to očekávat nelze. Jak se změna dotkne Opelu, teprve uvidíme
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
před 7 hodinami
Tvůrce Call of Duty zemřel při ošklivé nehodě se svým Ferrari, kolemjdoucí vše natočili na video
dnes
Levné americké Ferrari poráží skutečné Ferrari takovým způsobem a o tolik levněji, že musí lákat i kupce italských skvostů
včera
Nové na MotoForum.cz
- Test Honda GL1800 Gold Wing Tour: dárek k padesátinám 08:00
- Návrat po 78 dnech včera 10:41
- Největší talent superbiků včera 10:00
- Triumph Tracker 400: ze světa flat-tracku 22.12.2025
- Ostrá reakce Tardozziho 22.12.2025
Nejnovější články
Mazda kdysi postavila auto, které se vešlo do cestovního kufru. Vidíte ho vážně celé, na fotce nic nechybí
před 6 hodinami
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
před 7 hodinami
Nový Renault Clio v hávu legendy 90. let vypadá zatraceně dobře, takové auto by najednou chtěl každý
před 8 hodinami
Interiéry bez tlačítek jsou ta nejnebezpečnější věc v moderních autech, říká studie. Potřebovali jsme na to ale vůbec studii?
před 10 hodinami
Tvůrce Call of Duty zemřel při ošklivé nehodě se svým Ferrari, kolemjdoucí vše natočili na video
dnes
Živá témata na fóru
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 12.24. 15:58 - řidičBOB
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 12.24. 13:24 - pavproch
- Škoda Auto obecně 12.24. 12:48 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.24. 12:01 - pavproch
- BMW Divize 12.24. 11:42 - pavproch
- Rychlodotazy 12.23. 18:12 - audis
- Dálniční známka CZ (2021 až aktuálně 2026) 12.23. 16:39 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.23. 12:01 - jerry
