Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Po letech první polská domácí auta míří do výroby, trápí je ale nečekaný problém
15.12.2020 | Petr Prokopec
Když se poprvé ukázala světu, stalo se tak i s technickými parametry, které naznačovaly už značně pokročilou fázi vývoje, realita je ale jiná. Ač nová polská značka Izera už chystá továrnu, zatím pro své vozy nemá platformu.
Svou stopu nechtějí ve světě aut zanechat pouze Turci, ale rovněž Poláci. Proto byla již v létě představena nová značka Izera, která svým názvem odkazuje na Jizerské hory a za níž stojí čtveřice firem formujících novou společnost ElectroMobility. Už z jejího jména je zjevné, že polská auta dostanou elektrický pohon. Stejným směrem ostatně míří i Turci, kteří chtějí první vozy značky TOGG dodat již v roce 2022. Poláci se ale musí obrnit větší trpělivostí.
Původní informace zmiňovaly možné zahájení výroby v roce 2023, teď do ní auta skutečně míří a se spuštěním produkce se počítá až o rok později. Firma už v tuto chvíli chystá výrobní závod, který bude postaven ve městě Jaworzno. Díky němu vzniknout zhruba 15 tisíc nových pracovních míst, z čehož 3 tisíce připadají na továrnu jako takovou, další na subdodavatele ze slezského regionu. Nečekaným problémem v tomto kontextu je, že Izera stále neví, na jakých základech auta stanou.
Poláci zatím nepřišli s detailními technickými parametry, protože je sami neznají. Dle zdrojů Deutsche Welle firma teprve vyjednává s Volkswagenem o možnosti využít platformu MEB. Kromě toho probíhají také jednání s Toyotou a Hyundai, přednost je však dávána Němcům. Stojí za tím jak jejich ochota poskytnout dané know-how ostatním značkám (Ford by mohl vyprávět), tak aktivity koncernu v Česku a na Slovensku, které usnadňují logistiku.
Pokud Izera stále nemá zajištěné klíčové komponenty, je pochopitelné, že výrobu musí odkládat - stavba továrny svědčí spíše o jejím sebevědomí. Otázkou tedy je, s čím vlastně můžeme u aut značky Izera počítat. Původní informace totiž u hatchbacku i crossoveru zmiňovaly dojezd 400 kilometrů, stovku za 8 sekund a nejvyšší rychlost 160 km/h. Stejně tak se však mluvilo i o elektromotoru vzadu a pohonu zadních kol, což je koncepce odpovídající právě platformě MEB.
Izera tedy zjevně s technikou VW Group počítala již od počátku, zajištěnou ji ale neměla. Jsme tedy zvědavi, jestli ji skutečně získají. Pokud se to stane, cestu k úspěchu budou mít o poznání jednodušší, zvláště když se jejich aut mohou pochlubit i atraktivním kabátem z pera italského studia Torino Design.




















Zatímco vzhled vozů značky Izera je již nějakou dobu profláknutý, techniku Poláci teprve shánějí. Továrnu sice už chystají, na jejich auta si stejně musíme počkat až do roku 2024. Foto: Izera
Zdroj: Deutsche Welle
Bleskovky
- Majitel dál upravil auto s lakem, který z něj dělá dvojrozměrný objekt, teď mate ještě víc
včera - Jízda s šestiválcovým Golfem ve specifikaci pro důchodce připomíná, co jsme měli a nemáme
včera - Válečný veterán si k 90. narozeninám koupil nové auto, k Fabii Junior má vážně daleko
14.1.2021 - Někdo osadil Škodu Rapid samotažným zařízením, nabourané auto odveze „po svých”
12.1.2021 - Němec zkusil rozjet na dálnici na maximálku auto z dob, kdy u nás Škoda 130 byla luxus
10.1.2021
Nejnovější články
- Pokus Alfy Romeo o návrat je takový průšvih, že ji překonává i 6 let pohřbená značka
před 11 hodinami - Nejluxusnější SUV Kie vypadá tak málo jako Kia, že ani nenese její logo
včera - Druhé nejvzácnější BMW M udělalo za pár let z obyčejných lidí bohaté, jedno je teď k mání
včera - Pohaslá hvězda Fordu chytila druhý dech, i v těžkých časech drží prapor značky
včera - Majitel dál upravil auto s lakem, který z něj dělá dvojrozměrný objekt, teď mate ještě víc
včera - Asi nejpodivnější náklaďák dějin je z SSSR. Bral „sto na sto” a uměl kouzelné věci
včera - Jízda s šestiválcovým Golfem ve specifikaci pro důchodce připomíná, co jsme měli a nemáme
včera - Lada výrazně zlevnila svou vlajkovou loď, i tu lze nyní koupit skoro za hubičku
včera - K mání je dodnes nejeté, historicky první auto s revolučními brzdami. Je to stroj času
včera - Proč downsizing motorů nepřináší kýženou úsporu paliva? Zůstalo jen u dobré myšlenky
15.1.2021
Živá témata na fóru
- Koronavirus 20:38 - Zajda
- BMW Divize 19:44 - Vrooom
- Politický koutek 19:13 - Stepan
- Dálniční známka 2021 15:37 - Zajda
- Elektromobily a vse kolem nich 15:17 - ctrl_j
- Za kolik jezdíte s benzínem? 13:33 - řidičBOB
- Chlubítko univerzální 13:14 - Arnie J
- Fabia 1.9 SDI 47kw r.v 12/2001 jakou rozvodovou sadu 10:42 - Zajda
- Zabavne kabrio kolem 300tis 01:13 - BillyRay
- Co právě teď posloucháte? 15.1.2021 - 970ka