Po letech první polská domácí auta míří do výroby, trápí je ale nečekaný problém

Když se poprvé ukázala světu, stalo se tak i s technickými parametry, které naznačovaly už značně pokročilou fázi vývoje, realita je ale jiná. Ač nová polská značka Izera už chystá továrnu, zatím pro své vozy nemá platformu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Po letech první polská domácí auta míří do výroby, trápí je ale nečekaný problém

15.12.2020 | Petr Prokopec

Po letech první polská domácí auta míří do výroby, trápí je ale nečekaný problém

/

Foto: Izera

Když se poprvé ukázala světu, stalo se tak i s technickými parametry, které naznačovaly už značně pokročilou fázi vývoje, realita je ale jiná. Ač nová polská značka Izera už chystá továrnu, zatím pro své vozy nemá platformu.

Svou stopu nechtějí ve světě aut zanechat pouze Turci, ale rovněž Poláci. Proto byla již v létě představena nová značka Izera, která svým názvem odkazuje na Jizerské hory a za níž stojí čtveřice firem formujících novou společnost ElectroMobility. Už z jejího jména je zjevné, že polská auta dostanou elektrický pohon. Stejným směrem ostatně míří i Turci, kteří chtějí první vozy značky TOGG dodat již v roce 2022. Poláci se ale musí obrnit větší trpělivostí.

Původní informace zmiňovaly možné zahájení výroby v roce 2023, teď do ní auta skutečně míří a se spuštěním produkce se počítá až o rok později. Firma už v tuto chvíli chystá výrobní závod, který bude postaven ve městě Jaworzno. Díky němu vzniknout zhruba 15 tisíc nových pracovních míst, z čehož 3 tisíce připadají na továrnu jako takovou, další na subdodavatele ze slezského regionu. Nečekaným problémem v tomto kontextu je, že Izera stále neví, na jakých základech auta stanou.

Poláci zatím nepřišli s detailními technickými parametry, protože je sami neznají. Dle zdrojů Deutsche Welle firma teprve vyjednává s Volkswagenem o možnosti využít platformu MEB. Kromě toho probíhají také jednání s Toyotou a Hyundai, přednost je však dávána Němcům. Stojí za tím jak jejich ochota poskytnout dané know-how ostatním značkám (Ford by mohl vyprávět), tak aktivity koncernu v Česku a na Slovensku, které usnadňují logistiku.

Pokud Izera stále nemá zajištěné klíčové komponenty, je pochopitelné, že výrobu musí odkládat - stavba továrny svědčí spíše o jejím sebevědomí. Otázkou tedy je, s čím vlastně můžeme u aut značky Izera počítat. Původní informace totiž u hatchbacku i crossoveru zmiňovaly dojezd 400 kilometrů, stovku za 8 sekund a nejvyšší rychlost 160 km/h. Stejně tak se však mluvilo i o elektromotoru vzadu a pohonu zadních kol, což je koncepce odpovídající právě platformě MEB.

Izera tedy zjevně s technikou VW Group počítala již od počátku, zajištěnou ji ale neměla. Jsme tedy zvědavi, jestli ji skutečně získají. Pokud se to stane, cestu k úspěchu budou mít o poznání jednodušší, zvláště když se jejich aut mohou pochlubit i atraktivním kabátem z pera italského studia Torino Design.


Po letech první polská domácí auta míří do výroby, trápí je ale nečekaný problém - 1 - Izera hatchback a suv 2020 koncepty prvni sada 01Po letech první polská domácí auta míří do výroby, trápí je ale nečekaný problém - 2 - Izera hatchback a suv 2020 koncepty prvni sada 02Po letech první polská domácí auta míří do výroby, trápí je ale nečekaný problém - 3 - Izera hatchback a suv 2020 koncepty prvni sada 03Po letech první polská domácí auta míří do výroby, trápí je ale nečekaný problém - 4 - Izera hatchback a suv 2020 koncepty prvni sada 04Po letech první polská domácí auta míří do výroby, trápí je ale nečekaný problém - 5 - Izera hatchback a suv 2020 koncepty prvni sada 05Po letech první polská domácí auta míří do výroby, trápí je ale nečekaný problém - 6 - Izera hatchback a suv 2020 koncepty prvni sada 06Po letech první polská domácí auta míří do výroby, trápí je ale nečekaný problém - 7 - Izera hatchback a suv 2020 koncepty prvni sada 07Po letech první polská domácí auta míří do výroby, trápí je ale nečekaný problém - 8 - Izera hatchback a suv 2020 koncepty prvni sada 08Po letech první polská domácí auta míří do výroby, trápí je ale nečekaný problém - 9 - Izera hatchback a suv 2020 koncepty prvni sada 09Po letech první polská domácí auta míří do výroby, trápí je ale nečekaný problém - 10 - Izera hatchback a suv 2020 koncepty prvni sada 10Po letech první polská domácí auta míří do výroby, trápí je ale nečekaný problém - 11 - Izera hatchback a suv 2020 koncepty prvni sada 11Po letech první polská domácí auta míří do výroby, trápí je ale nečekaný problém - 12 - Izera hatchback a suv 2020 koncepty prvni sada 12Po letech první polská domácí auta míří do výroby, trápí je ale nečekaný problém - 13 - Izera hatchback a suv 2020 koncepty prvni sada 13Po letech první polská domácí auta míří do výroby, trápí je ale nečekaný problém - 14 - Izera hatchback a suv 2020 koncepty prvni sada 14Po letech první polská domácí auta míří do výroby, trápí je ale nečekaný problém - 15 - Izera hatchback a suv 2020 koncepty prvni sada 15Po letech první polská domácí auta míří do výroby, trápí je ale nečekaný problém - 16 - Izera hatchback a suv 2020 koncepty prvni sada 16Po letech první polská domácí auta míří do výroby, trápí je ale nečekaný problém - 17 - Izera hatchback a suv 2020 koncepty prvni sada 17Po letech první polská domácí auta míří do výroby, trápí je ale nečekaný problém - 18 - Izera hatchback a suv 2020 koncepty prvni sada 18Po letech první polská domácí auta míří do výroby, trápí je ale nečekaný problém - 19 - Izera hatchback a suv 2020 koncepty prvni sada 19Po letech první polská domácí auta míří do výroby, trápí je ale nečekaný problém - 20 - Izera hatchback a suv 2020 koncepty prvni sada 20
Zatímco vzhled vozů značky Izera je již nějakou dobu profláknutý, techniku Poláci teprve shánějí. Továrnu sice už chystají, na jejich auta si stejně musíme počkat až do roku 2024. Foto: Izera

Zdroj: Deutsche Welle

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše