Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Počet letos nevyrobených aut překonává nejčetnější scénáře, stojí za tím i vaše děti
30.8.2021 | Petr Prokopec
Bohužel nikdy není tak špatně, aby nemohlo být ještě hůř, a tak se i dosavadní mizerný vývoj v letošním roce stává ještě horším. „Pomohl” tomu i začátek školního roku a přidají se také Vánoce.
Nadpis tohoto článku může znít všelijak, bohužel ale není nepravdivý. Vyplývá to ze závěrů analytické společnosti Boston Consulting Group (BCG), která mapuje dosavadní a odhaduje budoucí vývoj výroby aut v letošním roce. I nadále bude trvat nedostatek polovodičů, ovšem strádání automobilek bude mnohem větší než dosud. Hrají proti nim dva faktory -zahájení nového školního roku a Vánoce.
V obou případech lze očekávat nárůst poptávky především po spotřební elektronice, tedy po tabletech, počítačích či třeba po projektorech. Výrobci čipů tak budou zásobovat především technologické giganty, dodávky pro automobilky se ještě ztenčí. Lze sice namítnout cosi o závaznosti objednávek, něco takového je ovšem již pár měsíců minulostí. Dodací lhůty dnes většinou přesahují 60 týdnů, tedy jeden rok a dva měsíce. Přičemž nikde není zaručeno, že vůbec nějaký materiál dorazí.
BCG proto předpokládá, že ve třetím a čtvrtém kvartálu by dohromady nemuselo být vyrobeno 3 až 5 milionů aut. Pokud tato čísla přičteme k 1,4 milionům za první čtvrtletí a 2,6 milionům za to druhé, rázem jsme na 7 až 9 milionech. To překonává i ty nejčernější scénáře a pro automobilky je to pochopitelně velká rána. A to je třeba dodat, že i tato čísla mohou být optimistická. Stačí jen zavzpomínat na Toyotu, která nedávno uvedla, že v rámci fiskálního roku 2021/2022 vyrobí jen 8,7 milionu aut.
Pokud daný odhad srovnáme s rokem 2019, máme tu rázem dvoumilionový propad jen u jedné jediné značky. Ten pak navíc zasahuje i do příštího kalendářního roku, situace se tedy evidentně hned tak nezlepší. Ostatně dle odhadů velké řady analytiků se krize protáhne minimálně do roku 2023. Začíná být tedy jisté, že rekordy z let 2017 a 2018, kdy bylo celosvětově vyrobeno 97 milionů aut, nebudou hned tak překonány.
Vše pochopitelně bude záviset na dalším vývoji, který zcela nepokrytě ovlivní další vlny koronavirové pandemie. Mimo to je ale třeba vzpomenout i na další faktory, jež stojí za nedostatkem letošního nejdůležitějšího komponentu. Kromě navýšení poptávky po spotřebním zboží je třeba poukázat také na sněhové bouře v Texasu, jež postihly tamní výrobce, i na požár ve stěžejní firmě Renesas.
Situace je tak značně nestabilní, přičemž v závislosti na okolních jevech zasahuje světové výrobce různorodě. Dle BCG v prvním pololetí nejvíce trpěl Ford, jehož výroba poklesla o 700 tisíc aut. Na druhém místě je pak Stellantis s takřka 600 tisíci vozy a třetí aliance Renault-Nissan, která nevyrobila přes 415 tisíc aut. Jsou to však data za období, kdy de facto ještě bylo relativně dobře. To pravé strádání dorazí až v následujících měsících.
Experti nicméně věří, že kvůli tomuto stavu se pro mnohé automobilky otevřou nové možnosti. Na trzích, jako je třeba Rusko, by se ve velkém mohly začít nabízet „vozy minulosti“. Tedy auta s převážně analogovou technikou, u nichž potřeba čipů není až tak veliká. Tyto novinky by pak stály o poznání méně než jejich sourozenci s připojením k internetu. Že ale na ně v zemích Evropské unie můžeme rovnou zapomenout, snad ani nemusíme dodávat.






Jen za první letošní pololetí Ford nevyrobil 700 tisíc aut, mezi nimi i modelu F-150 (na snímcích), která by jinak mohl prodat. Zbytek roku má být přitom dle nejnovějších odhadů expertů ještě horší. Foto: Ford
Zdroj: BCG
Bleskovky
Hackeři konečně našli smysluplné využití nabíjecích stanic elektromobilů, dokážou na nich hrát Doom
včera
Řidič natočil, jak mu cestu zkřížilo stádo tisíců kusů „vysoké”. Ani nedohlédl na konec „fronty zvířat”, která chtěla přejít silnici
23.11.2025
Číňané v Evropě bodují s levným velkým SUV. Lidé mu říkají Range Rover z Temu a není to urážka
22.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Triumph Trident 800 2026: tříválcové potěšení včera 13:55
- Ogura je sebekritický: „Musím se zlepšit ve všech oblastech“ 23.11.2025
- Marc a Alex slavili 23.11.2025
- Místo Schleizu bude v ESR North West 200 22.11.2025
- Velká japonská naděje Taiyo Furusato 22.11.2025
Nejnovější články
Nástupce u nás tak populární Kie Ceed se začal prodávat. Jinde šokuje cenami, u nás může též
před 9 hodinami
Porsche zkouší vykopat spalovací auta z hrobu, jeho nové řešení motorů má dál vyšponovat jejich efektivitu
před 11 hodinami
Hackeři konečně našli smysluplné využití nabíjecích stanic elektromobilů, dokážou na nich hrát Doom
včera
První automobilka otevřeně přiznala, že elektrické auto nabídne bez zájmu publika jen kvůli regulacím
včera
Norové našli geniální řešení jedné z největších bolístek moderních aut, měli by ho nabídnout pro všechna
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
