Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Autopilot Tesly je podle verdiktu soudu obrovský hazard. Firma musí platit miliony, může jít i o miliardy
18.7.2022 | Petr Prokopec
Soudy ve své argumentaci obvykle nepřistupují k tak dramatickým vyjádřením, tady se to ale stalo. Verdikt navíc otevírá prostor pro tisíce dalších žalob, které mohou americkou automobilku zruinovat.
Jakkoli jsme to nečekali, pro Teslu zřejmě přestáváme být veřejným nepřítelem číslo jedna. Z tohoto postu nás vystrnadil německý právník Christoph Lindner, jehož podobiznu nejspíše Elon Musk v současné době používá při házení šipkami. V březnu totiž uspěl u soudu, jenž nakonec rozhodl, že americká automobilka musí odkoupit zpět Model 3 osazený zpackaným systémem Full Self-Driving (FSD). V červnu pak Lindner podal další žalobu na Teslu, znovu pak v souvislosti s menším sedanem, ovšem kvůli prasklinám v místech, kde dochází na uchycení heveru. Tento případ pak sice ještě nebyl rozhodnut, očekáváno je však další právníkovo vítězství.
To v souvislosti s Teslou bude již třetím v řadě, aktuálně totiž Lindner značku znovu porazil v případě selhání systému Autopilot. Toto řešení mnichovský soud dokonce nazval „obrovským hazardem“, který je velmi nespolehlivý a nezvládá detekovat mnohá riziková místa jako třeba zúžení vozovky na staveništi. Dalším problémem je náhlé brzdění, neboť systém vozu detekuje překážky, i když ve skutečnosti neexistují. V důsledku toho ale může způsobit mnohé kolize, neboť na zcela prázdné dálnici zkrátka nečekáte, že to řidič před vámi „zašlápne“ bez jakéhokoli důvodu.
Tesla dle verdiktu musí majiteli Modelu X vyplatit 112 tisíc Eur (cca 2,74 milionu Kč), přičemž nebylo upřesněno, kolik z toho připadá na odkoupení vozu a kolik na kompenzaci. V tuto chvíli to ale není podstatné, neboť se předpokládá, že automobilka se odvolá. Soud totiž prý nevzal v potaz její argumentaci, že systém Autopilot nebyl koncipován na jízdu ve městě. To působí jako opravdu hloupá výmluva, zvláště když Tesla se chlubí tím, že oproti konkurenci její technologie fungují nejen na dálnici, ale právě i ve městech. Odvolání tak pravděpodobně nic nezmění.
Automobilka nicméně daný verdikt logicky ani nemůže akceptovat, neboť by otevíral cestu k velkému množství dalších žalob. Stačí si jen uvědomit, kolik Tesel po německých silnicích jezdí. Pokud by pak mělo dojít na odkoupení každého, stejně jako na kompenzaci všech majitelů, rázem již nepůjde o miliony, nýbrž o miliardy. Problémem by navíc mohla být ztráta reputace značky, jakkoli se dosud zdá, že Tesla je něco jako Babiš - problémy a skandály odrazují jen malé procento příznivců.
Aby toho nebylo málo, Lindner již založil stránku TeslaAnwalt, ve které zákazníky varuje před defektivními vozy značky. A nezůstává jen u toho, postiženým nabízí i své služby. Při své úspěšnosti pak o klienty nemusí mít nouzi, s ohledem na proslulé nekvality Tesel tomu bude spíše naopak. Pro značku se tak opravdu stává úhlavním nepřítelem, přičemž s ohledem na jeho aktivity je nakonec otázkou, zda značka v Evropě spustí novou verzi systému FSD, jíž Musk přislíbil.
V tuto chvíli se tak ještě na moment přesuneme ke koncernu General Motors, který má zjevně na své image podobnou skvrnu. Kalifornské úřady totiž obdržely dopis od jednoho ze zaměstnanců společnosti Cruise, která pro GM vyvíjí autonomní řízení. Dotyčný přitom uvádí, že provoz robotických taxíků byl spuštěn předčasně, neboť vozy nejsou na běžný svět připravené. Místo toho u nich dochází k mnoha selháním, kvůli nimž následně zůstávají zaseknuté na silnici a blokují tak provoz.
Podle dotyčného má stejný názor na systém prakticky všichni ve firmě, nikdo to však nechce říci nahlas z obav z reakcí vedení automobilky a investorů. De facto je tak jen potvrzeno staré známé pořekadlo, že peníze jsou až na prvním místě. Tedy pro některé. Jak se totiž ukázalo v dubnu, kdy společnost Cruise udělala průzkum mezi zaměstnanci, 94 procent z více než dvou tisíc lidí uvedlo jako svou maximální prioritu bezpečnost. A jak lze soudit dle onoho dopisu, nešlo o prázdná slova.



Tesla musí dle verdiktu mnichovského soudu koupit zpět Model X osazený defektivním Autopilotem. Mnohem horší pro ni je však šrám na image a možné sekundární konsekvence. Foto: Tesla
Zdroj: Der Spiegel
Bleskovky
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
24.12.2025
Tvůrce Call of Duty zemřel při ošklivé nehodě se svým Ferrari, kolemjdoucí vše natočili na video
24.12.2025
Levné americké Ferrari poráží skutečné Ferrari takovým způsobem a o tolik levněji, že musí lákat i kupce italských skvostů
23.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Krádež dílů Ducati MotoGP a WorldSBK: zatčen bývalý zaměstnanec včera 12:00
- Test Honda GL1800 Gold Wing Tour: dárek k padesátinám 24.12.2025
- Návrat po 78 dnech 23.12.2025
- Největší talent superbiků 23.12.2025
- Triumph Tracker 400: ze světa flat-tracku 22.12.2025
Nejnovější články
Rychlostně neomezené dálnice se objeví v dalším státě, ruší limity po vzoru německých Autobahnů
před 10 hodinami
Nový Renault Clio v hávu legendy 90. let vypadá zatraceně dobře, takové auto by najednou chtěl každý
včera
Také nejnáročnější okruh světa si na Vánoce připravil dárek, oznámil nové ceny za vjezd pro rok 2026
včera
Nový Ford Mondeo dál potají žije svůj druhý život. Ukázal se v novém a vypadá ještě líp, při jeho cenách máme co závidět
včera
Nejrychlejší zahrádkářské auto světa se prodalo za 16,6 milionu Kč. Tolik se dnes platí za možnost vozit sazenice rychleji než 300 km/h
včera
Živá témata na fóru
- Mazda MX5 (Miata) 12.25. 19:41 - Brus
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 12.24. 15:58 - řidičBOB
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 12.24. 13:24 - pavproch
- Škoda Auto obecně 12.24. 12:48 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.24. 12:01 - pavproch
- BMW Divize 12.24. 11:42 - pavproch
- Rychlodotazy 12.23. 18:12 - audis
- Dálniční známka CZ (2021 až aktuálně 2026) 12.23. 16:39 - pavproch
