Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Pokus Američanů postavit první silniční auto schopné jet rychlostí přes 500 km/h skončil fiaskem
26.5.2022 | Petr Prokopec
Od chvil, kdy se Bugatti Veyron dostalo s rychlostí přes 400 km/h, je to další bájná meta, která čeká na překonání. V posledních letech se o to začalo pokoušet hned několik výrobců, žádný ale zatím neuspěl. A SSC už to ani nebude zkoušet.
Malá americká automobilka SSC už hezky dlouho víří vody snahou o vytvoření nového světového rychlostního rekordu. Společnost založená Jerodem Shelbym v říjnu 2020 oznámila, že její model Tuatara dosáhl průměrné rychlosti 508,73 km/h. Kromě toho se na dočasně uzavřené silnici poblíž Las Vegas dostal dokonce až na 532,93 km/h. Vše přitom mělo podpořit video, které SSC dalo k dispozici. Ovšem právě to nakonec stálo za mediálním pádem značky, neboť dokazovalo spíše to, že auto tak rychle zdaleka nejelo.
SSC pak po několik měsíců mlžilo a uvádělo, že rekordu Tuatara dosáhla, ovšem při jiném pokusu, než jaký se objevil na videu. Jelikož záběry z něj nebyly prvotřídní, mělo dojít na spojení různých výstupů. Ovšem ani tím se kritici nenechali uchlácholit a místo toho značku dále rožnili na pořádně rozpáleném ohni. Později tak SSC muselo přiznat, že nedokázalo nic a překonána nebyla ani meta 300 mil v hodině, tedy rychlost 483 km/h.
Následně automobilka rozjela další pokusy o rekord. V lednu 2021 se americký zubař Larry Caplin, jemuž černá Tuatara s červenými prvky patří, rozjel na přistávací dráze raketoplánů na Floridě na průměrných 455,3 km/h, v jednom směru pak dokonce dosáhl 460,4 km/h. To rozhodně není málo, přičemž rychlost byla potvrzena i nezávislými odborníky. Nicméně ani tak nebyl potlesk úplně na místě, neboť cíle značky dosaženy nebyly. A splněny nebyly dodnes.
SSC se totiž na stejnou ranvej na Floridě vydalo znovu, přičemž i tentokrát u toho byl Caplin a jeho Tuatara. S tou dentista dosáhl 474,8 km/h, ovšem pouze v jednom směru. Vůz tak nemůže být zapsán do Guinnessovy knihy rekordů, neboť v takovém případě by muselo dojít i na jízdu v opačném gardu a počítal by se průměr. Caplin pak sice absolvoval i druhý pokus, ovšem znovu ve stejném směru, jako tomu bylo u prvního. Na překonání oněch 474,8 km/h nicméně již nedošlo, neboť Caplin v obavách, že nebude mít dostatek prostoru na brzdění, nakonec sundal nohu z plynu dříve, než bylo nutné.
Znovu se tak nekoná nic - ani 300 mph, ani 500 km/h, navíc ani oněch necelých 475 km/h nemůže být zapsáno do patřičných análů. Léta trvající snahy tak končí fiaskem, třebaže pro Shelbyho prý pohled na video, jež potvrzuje působivé zrychlení i po překonání čtyřstovky, dostatečným důkazem, že Tuatara je nejrychlejším vozem na světě. Jak snadno se lze s celou věcí vypořádat...
Nechceme působit jako věční remcalové, ostatně 474,8 km/h je rychlost, jakou vám nenabídne ani Bugatti Chiron 300+, neboť u něj omezovač zasahuje již při 440 km/h. Ovšem na druhou stranu se supersportem z Molsheimu můžete klidně na veřejné silnice. SSC pak sice svůj supersport rovněž nazývá produkčním a legálním, ovšem dosud nemělo dojít na jeho homologaci. Tím se jen vysvětluje, proč na voze chybí registrační značky.
Šéf americké automobilky je nicméně spokojen a dodává, že nyní se zákazníkům může konečně podívat do očí. Z toho důvodu jsou prý pokusy SSC o rekord u konce, třebaže „nevyřešily” nic. Zda to klientele bude stačit, je pochopitelně otázkou. Do jisté míry ale doufáme, že nikoli - nejen SSC, ale také Koenigsegg, Hennessey a nakonec i Bugatti mají k celé věci co říci. Nakonec Shelby říká, že je ochoten s nimi svůj vůz srovnat tváří v tvář.
























Tuatara se tento měsíc rozjela na floridské ranveji na 474,8 km/h. Je to sice vysoká rychlost, ovšem za předchozími oznámeními značky tento rekord stále zaostává, navíc jej nelze uznat kvůli jízdě pouze jedním směrem. Foto: SSC North America
Zdroj: SSC North America
Bleskovky
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
před 7 hodinamiStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Šéf čínského gigantu říká, že tamní „elektrická revoluce” je nafouknutá bublina. Automobilky bez marží žijí na hranici krachu jen díky státu
7.6.2025Zájem Američanů o elektrická auta spadl nejníž za mnoho let, prodeje elektrických Fordů a Kií klesly až o 98 procent
8.6.2025Nová elektrická platforma VW od začátku počítá s tím, že může použít i spalovací motor
8.6.2025K mání je dokonalý symbol německé automobilové nestřídmosti 80. a 90. let, bizár v každém směru je dnes vzácností skoro za milion
8.6.2025Honda chystá nové nejefektivnější motory světa. Mají reálně jezdit za 4 litry na sto a ještě zlevnit
8.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva