Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Poslední 400koňový a jediný čtyřikrát přeplňovaný diesel končí, zabil ho obvyklý podezřelý
31.7.2020 | Petr Prokopec
Dalo se to očekávat, přesto to zamrzí. Po nuceném odchodu motorů 4,0 V8 TDI koncernu VW a SDV8 od JLR si fidlátka balí další superdiesel.
Pohled na nabídku motorů BMW začíná stále více připomínat pohled na sedláky navracející se od Chlumce. Je nicméně třeba dodat, že mnichovská automobilka za to až tak úplně nemůže. Stejně jako ostatní se musí podvolovat bruselskému diktátu, který zná jedinou možnou cestu a všechny ostatní alternativy činí ekonomicky stále více neospravedlnitelnými. Nastavené emisní limity a regulace emisí CO2 tak de facto ani neumožňují zachování opravdu zajímavých spalovacích pohonných jednotek, třebaže mohou být v řadě zemí zásadně efektivnější než ty elektrické. Realita ale nikoho nezajímá.
Hlavně kvůli tomu nakonec končí jediný čtyřikrát přeplňovaný turbodiesel na světě, a to krátce po konci posledních dieselových osmiválců. O odchodu jednotky B57S se mluvilo již dříve, nyní byl její konec potvrzen. V září tedy skončí jedna éra, která odstartovala před pouhými čtyřmi roky, kdy BMW představilo limuzínu 750d. Od té doby se agregátu dočkala také pětková řada, stejně jako SUV X5 a X7. U druhého zmíněného šlo dokonce o zákazníky nejvíce preferovanou volbu, o to více se tedy v Mnichově roní krokodýlí slzy.
V oficiální rovině agregátu zlomily vaz vysoké náklady spojené s neustálou nutností přizpůsobovat se novým emisním normám. A pokud dříve mohly panovat pochybnosti o tom, zda na vyřazení motoru z nabídky musí dojít, teď už není co řešit - v době koronavirové se škrtá naprosto všude, a padáka tedy musí dostat vše zbytné. Třílitrový turbodiesel jinak v nabídce automobilky zůstane, ovšem spojen bude již pouze s jedním nebo maximálně dvěma turbodmychadly a citelně nižším výkonem.
Jelikož se jedná o srdceryvné loučení, BMW připravilo fanouškům dárek v podobě Finální edice neboli Final Edition. K mání je v případě modelů X5 M50d a X7 M50d, přičemž u obou SUV dostatene 400 koní a 760 Nm točivého momentu. Menší vůz díky tomu zvládne stovku za 5,2 sekundy, větší je o dvě desetiny pomalejší. Nejvyšší rychlost je pak vždy elektronicky omezena na obligátních německých 250 km/h.
Oba vozy se zároveň pochlubí již ve standardu předními laserovými světlomety, s nimiž dorazí také komfortní sedadla, ovládání pomocí gest a semi-autonomní řízení. Dále lze počítat s gravírovaným nápisem Final Edition na dveřních prazích, akustickými skly, head-up displejem či audio systémem Harman Kardon. Do prodeje pak tato edice zamíří v létě, a to nejspíše ve velmi omezeném množství.
Naznačuje to alespoň pohled na webové stránky slovenského zastoupení BMW, kde se v případě X5 M50d mluví pouze o 220kusové sérii. Stejný či podobný počet pak nejspíše bude spojen také s větším SUV. Kromě těchto dvou vozů pak letos končí i dvanáctiválcová limuzína 760Li, přičemž s ohledem na ony emisní limity je možné, že nás BMW ještě může překvapit další čistkou - osmiválcům nikdo dlouhý život nevěští a i šestiválce se pro Evropu zdají být výhledově zapovězeny.






Čtyřikrát přeplňovaný diesel se loučí pod kapotami modelů BMW X5 M50d a X7 M50d, v EU pro cokoli neobvyklého v nabídkách automobilek není místo. Foto: BMW
Zdroj: BMW
Bleskovky
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejčtenější články
Porsche si nedá pokoj. Svým sporťákům má vrátit spalovací motory způsobem, který nadšence tak akorát znovu vytočí
7.10.2025
Největší výletní loď světa je tohle monstrum vážící 251 tisíc tun. Už se blíží dokončení, i Titanic je vedle ní tintítko
7.10.2025
Prodeje Mercedesu se dál propadají hrozivým tempem, zoufalému obratu vedení se nelze divit
8.10.2025
73 tisíc jen za nové pneu? A každých 10 tisíc km znovu? Ženu zaskočilo, jak moc „žere gumy” její těžké ošklivé BMW
8.10.2025
Tesla odhalila své nové levné modely. Za docela malou slevu jim toho chybí víc, než by vám bylo milé
8.10.2025
Živá témata na fóru
- BMW Divize 11.05. 09:29 - Předseda
- Policejní kontroly a měření 11.05. 09:26 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
