Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Poslední diktátor Evropy trvá na výrobě domácí Tesly, vsadí na materiál dražší než zlato
21.1.2021 | Petr Prokopec
V posledních měsících se pod ním povážlivé houpe židle, přesto jej neopouští velikášské plány. A některé jeho myšlenky jsou odvážné - očekává, že cena lithia bude jen stoupat, a tak jej nahradí grafenem.
O Bělorusku se v poslední době mluvilo zejména v souvislosti s s hokejovým šampionátem a Škodou. Česká automobilka je totiž dlouholetým sponzorem mistrovství světa, ovšem před pár dny uvedla, že svou podporu stáhne, pokud bude mezinárodní hokejová federace IHF trvat na dané lokalitě. V zemi totiž vládne Alexandr Lukašenko, jenž je považován za posledního evropského diktátora. To se potvrdilo i po loňských volbách, které jsou brány jako zmanipulované a po nichž vypukly masové protesty trvající dodnes.
O šampionát tak Bělorusko nakonec přišlo, načež se země začíná chlubit něčím jiným. A to „konkurentem Tesly“, jak ostatně chystaný národní elektromobil označil již loni v květnu právě Lukašenko. Člověk by čekal, že Bělorusko bude nyní řešit jiné problémy, Lukašenko ale na výrobě domácího elektromobilu trvá. Národní akademie věd tak na projektu dále zapracovala, přičemž ještě tento měsíc hodlá začít s testy baterií. Zatím však není jisté, z čeho budou vyrobeny, neboť klasické lithium-iontové či lithium-polymerové akumulátory experti odmítají kvůli vysoké ceně.
V tomto ohledu je přitom zajímavá predikce, s jakou akademie přichází. Zatímco zbytek světa v čele se zmiňovanou Teslou uvádí, že cena baterií se bude snižovat, a to kvůli stále většímu podílu elektromobilů na celkových registracích, Bělorusko tvrdí opak. Cena lithia má jít v příštích letech výrazně nahoru, neboť jeho zásoby jsou omezené a poptávka poroste. Navíc se značná část z nich nachází v jediné zemi - v Číně.
Momentálně se nicméně nezdá, že by volba běloruských inženýrů měla být výrazně levnější. Akademie se rozhoduje mezi grafen-olověnými a grafenovými bateriemi. Grafen je revolučním prvkem, který by Bělorusko mohl dostat na úroveň Tesly či dokonce před ní. Ve srovnání s lithiem umožňuje daleko rychlejší dobíjení a zároveň jsou vnitřní struktury kvůli nižšímu zahřívání méně zatěžovány. Životní cyklus baterií by tak mohl vzrůst až pětkrát.
Jak nicméně již tušíte, každá mince má dvě strany. Grafen je nyní dražší než zlato a cena z něj vyrobených baterií je ve srovnání s lithiovými minimálně o 30 % vyšší. I tak ale pochopitelně může být výsledek levnější než Li-ion baterie, pakliže se s cenou lithia stane to, co Lukašenko očekává.
Na další kroky jsme tedy opravdu velmi zvědaví, jakkoliv výsledky rozhodně nelze čekat ihned. Elektromobil je totiž součástí národního plánu na elektrifikaci dopravy, jenž se má začít realizovat mezi letoškem a rokem 2025.
Bělorusové chtějí chystaný národní elektromobil osadit grafenovými či grafen-olověnými bateriemi, a to paradoxně kvůli ceně - předpokladem je, že cena lithia bude dále jen růst. Foto: Tisková služba kanceláře prezidenta Běloruska
Zdroj: Auto.mail.ru
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
- Pre Jerez 25.4.2024
Nejnovější články
- V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 9 hodinami - Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 11 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
včera - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva