Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
První automobilka vyzrála na nová pravidla EU, přes přísné limity protáhla motor V12
3.8.2019 | Petr Prokopec
Žádný automobilový gigant, ale paradoxně jedna z nejmenších automobilek vůbec hlásí jako první schopnost obstát přes emisní normou Euro 7 bez ztráty květinky.
Obřím motorům zjevně ještě neodzvonilo, jakkoliv se mnozí snaží o opak. Touto dobou sice měla nabírat na síle elektrifikace, v benzinových agregátech se ale očividně skrývá ještě nemalý potenciál. Představení nových i velkých motorů jsme tak na obou stranách Atlantiku - v Americe Ford odhalil detaily ke svému novému 7,3litrovému osmiválci, v Evropě pro změnu Pagani vyrukovalo s novým modelem Huayra BC Roadster.
Italská novinka je osazena - stejně jako všechny ostatní modely italské automobilky - dvanáctiválcovým motorem. Opětovně se jedná o šestilitrovou pohonnou jednotku z produkce AMG, kterou bylo vybaveno i kupé. V jeho případě však agregát produkoval „pouze“ 761 koní a 1 000 Nm točivého momentu, zatímco nyní by již měl disponovat 802 koňmi a 1 050 Nm. Nemá přitom jít jen o odlišné naladění, Mercedes pohonnou jednotku popisuje jako zcela novou.
Právě v této chvíli ovšem situace začíná být zajímavá. Výše zmíněná data ohledně výkonu jsou předběžná, neboť motor za sebou ještě nemá finální ladění, a snadno se tak může stát, že nakonec nabídne o pár koníků navíc. To ale ve výsledku není podstatné, důležitější je skutečnost, že jde o první podobný motor, který vyhovuje emisní normě Euro 7. Není tedy divu, že Pagani s jeho využitím počítá minimálně do roku 2025. A to jsme mysleli, že protlačit přes Euro 7 podobný agregát bude z podstaty principu nepůjde.
Jde tedy o fenomenální úspěch, neboť v době, kdy velcí výrobci operující v Evropě hromadně přesedlávají na maloobjemové agregáty, malá italská firmička za spolupráce třícípé hvězdy přijde s vozem, který má přes šest litrů objemu, dvanáct válců a dvě turba. Aby přitom obě značky tohoto zářezu do historie dosáhly, bude motor nejprve po půl milionu kilometrů testován v Affalterbachu na motorové stolici. Poté zamíří za finálním naladěním do italské Modeny.
Huayra Roadster BC má přitom za sebou již poměrně náročný vývoj, během kterého prototypy najely na testovací trati přes 16 tisíc kilometrů. Veškeré tyto snahy přitom padly jen na konto 40 aut, s vícekusovou sérií se u tohoto modelu nepočítá. Dá se však předpokládat, že Pagani agregát nasadí i do dalších edic. Motor je přitom spárován s pohonem zadních kol, přičemž o přenos se stará sedmistupňová sekvence Xtrac. I díky ní pak hmotnost vozu zůstala na působivých 1 250 kilogramech.
Novinka je tedy pouze o 32 kilo těžší než spřízněné kupé s nižším výkonem, oproti běžnému Roadsteru však zhubla o 30 kilo. Zásluhu na tom má zejména nové provedení karbonu, které navyšuje pevnost v ohybu o 20 procent a v krutu o 12 procent. Jeho cena sice díky tomu narostla o pomalu kosmických 450 procent, nicméně to zákazníkům vůbec nevadilo. Přestože totiž každý kousek startoval na 3,5 milionech dolarů (cca 81,42 mil. Kč), aktuálně je celá produkce beznadějně vyprodaná.
Dodat už jen můžeme, že Roadster BC má zvládat v zatáčkách přetížení až 1,9 g, snadno tak do druhé ligy odsouvá Bugatti Chiron s 1,5 g. Vděčí za to mimo jiné i zakázkovým pneumatikám Pirelli P Zero Trofeo R, které byly vyvinuté jen pro Pagani. S nimi by vůz měl dosáhnout nadmíru působivé dynamiky, ta však dosud nebyla s ohledem na další ladění a chybějící homologaci motoru nebyla zveřejněna. Můžeme však předpokládat, že od 2,5sekundového sprintu kupátka se otevřené provedení příliš nevzdálí.














Pagani Huayra Roadster BC je zajímavé auto, nejzajímavější je na něm ale jeho motor. Navzdory svému objemu y výkonu předem plní emisní normu Euro 7. A to se mělo za to, že něco takového v podstatě nebude možné
Zdroj: Pagani
Bleskovky
Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
16.10.2025Jeden z největších nesmyslů moderních aut pomohl zabít dalšího člověka, uhořel. Ostatní řidiči se marně snažili pomoci
16.10.2025Další novinka Mercedesu ukazuje, že to nejhorší z posledního nového modelu bude značka cpát všude
14.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Superbike v Jerezu po pátku včera 17:30
- PP v Jerezu Mattia Casadei, 20. Vostatek včera 17:16
- V MotoGP začal nejrychleji Bezzecchi včera 16:53
- Salač nepostoupil přímo, musí absolvovat Q1 včera 16:33
- Yamaha Tracer 7 a Tracer 7 GT 2026: s automatickou převodovkou včera 12:14
Nejčtenější články
VW poslal k ledu další dvě elektrické novinky včetně nového Golfu, jednoduše mu na ně došly peníze
17.9.2025Nejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
17.9.2025Šéfové Bugatti, Rimacu, Koenigseggu a Singeru si navzájem půjčili svá auta a svezli jeden druhého, je z toho jedinečná podívaná
17.9.2025Nejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
18.9.2025Miláček Čechů od Kie je po smrti, místo něj zkusí zaskočit docela jinak pojaté auto. Aspoň pohon má „správný”
18.9.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 10.17. 22:01 - Truck Daškam
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.17. 18:49 - Stepan
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 10.17. 18:40 - pavproch
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.16. 15:38 - Vrooom
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 10.15. 20:06 - Truck Daškam
- Cupra obecně 10.15. 18:48 - pavproch
- Čerpadlo ostřikovačů 10.15. 16:47 - stenly11
- BMW Divize 10.15. 11:15 - pavproch