Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prezident Erdogan oznámil zahájení výroby prvního ryze tureckého auta, má vypadat stejně dobře jako koncept
28.7.2022 | Petr Miler
Možná už jste zapomněli, že se takové auto vůbec někdy odhalilo, pokud nám ale sešlo z očí, Turkům z mysli nikoli. Naopak se právě pochlubili tím, že rozjíždí sériovou výrobu, většina detailů ovšem zůstává nejasná.
O turecké automobilce TOGG jsme už nějakou chvíli neslyšeli, to ale neznamená, že by přestala existovat. Právě naopak během necelých tří let od odhalení konceptů prvních modelů pracovala na zahájení jejich výroby. Plány měla smělé, v roce 2022 měla začít produkce prvního SUV a sedanu, které měly do roku 2030 doplnit další tři modely. A ačkoli jsme si nebyli úplně jisti tím, zda Turci mohou vše tak rychle zvládnout, první bod si mohou odškrtnout jako splněný. Jsou-li tedy jejich slova reflexí reality.
Sám prezident Erdogan prostřednictvím své tiskové kanceláře oznámil, že ve zbrusu nové továrně značky v provincii Bursa začala výroba sériového provedení zatím nepojmenovaného SUV. Stejně jako sedan, který se k němu má ve výrobě přidat též ještě letos, bude v základní verzi disponovat jedním elektromotorem usazeným na zadní nápravě, kterou bude roztáčet 200 koňmi. Zákazníci nicméně budou moci sáhnout i po dvoumotorové verzi se 400 koňmi.
Z technických detailů zatím známe jen střípky - silnější variant SUV má na stovku akcelerovat za 4,8 sekundy a s kapacitou akumulátorů okolo 80 kWh ujet více jak 500 km na jedno nabití. Výdrž baterií má prý činit minimálně milion kilometrů a u rychlodobíjecích stojanů mají baterie dosáhnout 80procentní kapacity za 20 minut. Zní to všechno pořád moc směle na to, aby to byla pravda, více než pochybovat ale zatím nemůžeme.
Erdogan se chlubí tím, že 75 procent použitých dílů vzniká přímo v Turecku, zbytek má původ v Evropě a Asii. Právě těchto 25 procent firem ovšem bude mít stěžejní vliv na veškerou dostupnost i ceny, zvláště v dnešní době. O ceně a reálné dostupnosti prvních aut se tak prezident ani nikdo jiný - navzdory zahájení výroby - nezmiňuje. Ostatně jsme zatím hotové auto ani nemohli vidět, známe jen podobu konceptu, která má být finální verzi hodně blízká.
Automobilka má už uzavřenou smlouvu s vládou, podle níž stát odebere hned 30 tisíc aut. To nepřekvapí, uvážíme-li, že celý TOGG je jakýmsi automobilovým dítětem Recepa Tayyipa Erdogana. Tento kontrakt má být ovšem postupně realizován až do roku 2035, přičemž kapacita továrny prý činí 175 tisíc vozů ročně. Turci tedy doufají, že do konce dekády prodají hned milion aut, a to hlavně kupcům z řad soukromých zákazníků. Nechceme se opakovat, ale i to je velmi ambiciózní.
V tomto ohledu je třeba připomenout, že většina lidí bere v Turecku něco mezi 10 a 20 tisíci korunami měsíčně a z jejich disponibilního kapitálu mohutně ukrajuje inflace, která je v této zemi ještě mnohonásobně vyšší, než je ta naše. Zdanění aut navíc platí za jedno z největších na světě, což se odráží i v prodejích. Přes 85 procent nových aut totiž tvoří slabé malé vozy a kompakty. A najednou tu máme relativně velké SUV s 200 až 400 koňmi?
Zůstává tedy otázkou, kde chce TOGG hledat ony stovky tisíc zákazníků ročně, ale nechme se překvapit. Zatím jsme neviděli ani jedno hotové auto.


Prezident Erdogan se k autům TOGGu hlásí od první chvíle, jsou tak trochu jeho dítětem. Nemáme důvod jim nepřát úspěch, k ambiciózní plánům prezidenta i samotné značky jsme ale skeptičtí. Foto: Tisková kancelář prezidenta Turecké republiky





První model značky jsme zatím mohli vidět jen ve formě konceptu, produkční verze má vypadat stejně dobře. Foto: TOGG
Zdroje: Tisková kancelář prezidenta Turecké republiky, TOGG
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nejnovější články
Ojeté hybridy trápí další dosud přehlížený problém, zajíce v pytli kupujete v podstatě s každým z nich
před 10 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 11 hodinami
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
včera
Ještě hůř: Prodeje elektrických Subaru v USA po konci dotací zhroutily o 98 procent, nechce je najednou skoro nikdo
včera
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
