Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rozmach elektromobilů brzdí nečekaná překážka, VW může zůstat bez baterek
3.12.2019 | Petr Prokopec
Už teď se musí automobilky hodně snažit, aby elektrická auta vyrobily za alespoň nějak přijatelných podmínek, brzy to nemusí jít vůbec. Kvůli při dvou gigantů mohou doslova dojít baterky.
Rozvoji elektrické mobility brání leccos, od problematických akumulátorů přes nezájem zákazníků až po chybějící infrastrukturu. Možná jí ale nakonec podrazí nohy zcela něco jiného - chybějící elektromobily. Něco takového může znít překvapivě, neboť svou touhu vstoupit na pole elektrické vyjádřily téměř všechny automobilky, jakkoliv ve většině případů ne zcela dobrovolně. Přesto se může stát, že nebudou s to vyráběná auta dokončit. Stojí za tím soudní spor mezi korejskými firmami SK Innovation a LG Chem.
Abychom si vykreslili pozadí, budeme se muset několikrát na chvíli vrátit do minulosti. Nejdříve si skočíme do roku 2018, kdy SK Innovation oznámila, že se stává vrchním dodavatelem baterií pro koncern VW. Z toho důvodu byl v březnu letošního roku položen základní kámen nové továrny korejské firmy v Commence v Georgii. Podnik za 1,7 miliardy dolarů (cca 39,5 mld. Kč) by tak ležel jen 200 kilometrů od továrny Volkswagenu ve mětě Chattanooga. To byla pro LG Chem další těžká rána poté, co ji ve prospěch SK Innovation opustilo 77 důležitých zaměstnanců.
LG Chem tak již v dubnu poslalo SK Innovation k soudu s tím, že došlo ke krádeži obchodních tajemství. Podle korejské firmy se řada jejích pracovníků věnovala vlastním projektům navázaným na platformu MEB Volkswagenu a SK Innovation následně získala u německé značky kontrakt jen proto, že jejich přetažením došlo k odcizení know-how. To však žalovaná strana popírá a uvádí, že „si váží duševního vlastnictví“. Proto prý každý nový zaměstnanec musí podepsat smluvní doložku, na jejímž základě nepoužije informace z předchozích pracovišť.
O případu bude rozhodovat americká obchodní komise ITC (International Trade Commission), nicméně až 5. června příštího roku. Podle LG Chem by konečný verdikt mohl padnout dokonce až 5. října. Během jednoho roku se ale může odehrát mnohé, a vědomi jsou si toho i Korejci. Proto po soudu požadují předběžné rozhodnutí, které by zmrazilo aktivity SK Innovation. To doporučují i soudní vyšetřovatelé, kteří se obávají, že by žalovaná strana mohla zničit důkazy či je upravit ve svůj vlastní prospěch.
Už nastalá nejistota aktivity SK Innovation brzdí, brzy ale má proběhnout soudní slyšení obou stran, na jehož základě může být předběžné rozhodnutí vydáno. Pokud by se tak stalo, pak by byla nejen zastavena výstavba továrny v Americe, ale totéž by hrozilo i novému podniku v Maďarsku. Pro SK Innovation by to znamenalo pohromu, stejně jako pro Volkswagen, který by se tak rázem ocitl bez dvorního dodavatele baterií. Nicméně taková situace je pořád tím menším problémem, který z probíhajícího sporu může vyplynout.
Pokud dojde na soud, který shledá, že k pochybením a krádežím obchodních tajemství došlo na obou stranách, pak prohrát mohou všichni, neboť zmrazeny by byly veškeré patenty LG Chem i SK Innovation z posledních let. Obě firmy by se tak vrátily zpátky v čase, což by je za aktuální situace činilo velmi obtížně konkurenceschopnými.
Na trní není jen VW, neboť na LG Chem či SK Innovation je navázána většina automobilek včetně koncernu GM, Fordu, Jaguaru Land Roveru, Kie nebo dokonce i Tesly. Volkswagen dopředu připouští, že v příštích pěti letech nemusí mít k dispozici dostatek baterií, a to ani kdyby se tento problém nestal, natož když k němu došlo.
Jak je tedy patrné, hraje se opravdu o hodně. A momentálně je nejasné, jak vše dopadne. Nicméně pokud obě strany skutečně nakonec dorazí až k soudu, dá se rozumné východisko očekávat stěží. Automobilky coby zákazníci oběma kohoutům doporučují najít řešení mimosoudně a splnit své závazky, něco takového ale může být složité - zákopy, ve kterých se obě strany nachází, jsou už hodně hluboké.



Korejské firmy LG Chem a SK Innovation si jdou po krku a elektromobily to už teď brzdí. Do budoucna však může být ještě mnohem hůř
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
před 3 hodinami
Tohle video ze Severní smyčky Nürburgringu říká o novém BMW M5 vše. A hezká podívaná to není
24.10.2025
Auto vám mohou „ukrást” přímo před očima a za úsměvu na vaší tváři. Policie rozbila gang, který se takto zmocnil i Ferrari za miliony
23.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Aldeguer potrestán - z P3 na P7! včera 12:30
- Vítězem SprintRace Pecco Bagnaia včera 10:23
- PP pro Holgada, 15. Salač včera 09:50
- David Almansa si vyjel PP v Sepangu včera 09:00
- Třetí PP v řadě získal Bagnaia včera 07:00
Nejnovější články
Prezident GM lituje brzkého konce spalovací vlajkové lodi firmy, nemá pro ni rozumnou náhradu
před 16 minutami
Muž se zbavuje brutálního „Bugatti pro chudé” po najetí pouhých 64 km. Říká, že ho prostě nezvládá
před hodinou
Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
před 3 hodinami
Smáli se mu jako jednomu z nejošklivějších aut posledních let, teď se po šestinásobném zvýšení výroby znovu vrací do prodeje
včera
Číňané se spalovacími motory nekončí. Vyvinuli nové jednotky s 48procentní termální účinností, mají až 380 koní a 4litrovou spotřebu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
