Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rozmach elektromobilů brzdí nečekaná překážka, VW může zůstat bez baterek
3.12.2019 | Petr Prokopec
Už teď se musí automobilky hodně snažit, aby elektrická auta vyrobily za alespoň nějak přijatelných podmínek, brzy to nemusí jít vůbec. Kvůli při dvou gigantů mohou doslova dojít baterky.
Rozvoji elektrické mobility brání leccos, od problematických akumulátorů přes nezájem zákazníků až po chybějící infrastrukturu. Možná jí ale nakonec podrazí nohy zcela něco jiného - chybějící elektromobily. Něco takového může znít překvapivě, neboť svou touhu vstoupit na pole elektrické vyjádřily téměř všechny automobilky, jakkoliv ve většině případů ne zcela dobrovolně. Přesto se může stát, že nebudou s to vyráběná auta dokončit. Stojí za tím soudní spor mezi korejskými firmami SK Innovation a LG Chem.
Abychom si vykreslili pozadí, budeme se muset několikrát na chvíli vrátit do minulosti. Nejdříve si skočíme do roku 2018, kdy SK Innovation oznámila, že se stává vrchním dodavatelem baterií pro koncern VW. Z toho důvodu byl v březnu letošního roku položen základní kámen nové továrny korejské firmy v Commence v Georgii. Podnik za 1,7 miliardy dolarů (cca 39,5 mld. Kč) by tak ležel jen 200 kilometrů od továrny Volkswagenu ve mětě Chattanooga. To byla pro LG Chem další těžká rána poté, co ji ve prospěch SK Innovation opustilo 77 důležitých zaměstnanců.
LG Chem tak již v dubnu poslalo SK Innovation k soudu s tím, že došlo ke krádeži obchodních tajemství. Podle korejské firmy se řada jejích pracovníků věnovala vlastním projektům navázaným na platformu MEB Volkswagenu a SK Innovation následně získala u německé značky kontrakt jen proto, že jejich přetažením došlo k odcizení know-how. To však žalovaná strana popírá a uvádí, že „si váží duševního vlastnictví“. Proto prý každý nový zaměstnanec musí podepsat smluvní doložku, na jejímž základě nepoužije informace z předchozích pracovišť.
O případu bude rozhodovat americká obchodní komise ITC (International Trade Commission), nicméně až 5. června příštího roku. Podle LG Chem by konečný verdikt mohl padnout dokonce až 5. října. Během jednoho roku se ale může odehrát mnohé, a vědomi jsou si toho i Korejci. Proto po soudu požadují předběžné rozhodnutí, které by zmrazilo aktivity SK Innovation. To doporučují i soudní vyšetřovatelé, kteří se obávají, že by žalovaná strana mohla zničit důkazy či je upravit ve svůj vlastní prospěch.
Už nastalá nejistota aktivity SK Innovation brzdí, brzy ale má proběhnout soudní slyšení obou stran, na jehož základě může být předběžné rozhodnutí vydáno. Pokud by se tak stalo, pak by byla nejen zastavena výstavba továrny v Americe, ale totéž by hrozilo i novému podniku v Maďarsku. Pro SK Innovation by to znamenalo pohromu, stejně jako pro Volkswagen, který by se tak rázem ocitl bez dvorního dodavatele baterií. Nicméně taková situace je pořád tím menším problémem, který z probíhajícího sporu může vyplynout.
Pokud dojde na soud, který shledá, že k pochybením a krádežím obchodních tajemství došlo na obou stranách, pak prohrát mohou všichni, neboť zmrazeny by byly veškeré patenty LG Chem i SK Innovation z posledních let. Obě firmy by se tak vrátily zpátky v čase, což by je za aktuální situace činilo velmi obtížně konkurenceschopnými.
Na trní není jen VW, neboť na LG Chem či SK Innovation je navázána většina automobilek včetně koncernu GM, Fordu, Jaguaru Land Roveru, Kie nebo dokonce i Tesly. Volkswagen dopředu připouští, že v příštích pěti letech nemusí mít k dispozici dostatek baterií, a to ani kdyby se tento problém nestal, natož když k němu došlo.
Jak je tedy patrné, hraje se opravdu o hodně. A momentálně je nejasné, jak vše dopadne. Nicméně pokud obě strany skutečně nakonec dorazí až k soudu, dá se rozumné východisko očekávat stěží. Automobilky coby zákazníci oběma kohoutům doporučují najít řešení mimosoudně a splnit své závazky, něco takového ale může být složité - zákopy, ve kterých se obě strany nachází, jsou už hodně hluboké.
Korejské firmy LG Chem a SK Innovation si jdou po krku a elektromobily to už teď brzdí. Do budoucna však může být ještě mnohem hůř
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 9 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
před 10 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva