Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Seat ukázal nový nejsilnější silniční vůz, „ukradl” si pro něj jinak nedostupnou techniku
22.2.2021 | Petr Prokopec
Španělé už dostali do běžného provozu kde co, takhle silné auto ale ještě ne. Stovku dá při zachování vysoké praktičnosti takřka za čtyři sekundy, a to díky výjimečnému pohonu Audi.
Před několika málo lety se poměrně čile spekulovalo o příchodu ostrého Volkswagenu Golf, jenž by užíval k pohonu 2,5litrový pětiválec vyvinutý Audi. Nicméně značka se čtyřmi kruhy ve znaku měla naléhání manažerů z Wolfsburgu odmítnout kvůli omezeným produkčním kapacitám i zachování výjimečnosti strojů čtyř kruhů. Dá se snadno pochopit, proč u Audi zabouchli lidem z Volkswagenu dveře před nosem - jejich vůz by totiž byl o poznání levnější a tudíž by po něm prahlo daleko více zákazníků než po RS3.
Již mnohokrát jsme nicméně řekli, že každá mince má dvě strany a platí to i v případě sdílení koncernových komponentů. Zatímco tedy u Volkswagenu byla možnost integrace pětiválce brána jako nežádoucí, v případě Seatu, respektive jeho sportovní divize Cupra, je situace odlišná. Španělská značka totiž aktuálně představila nové provedení Formentor VZ5, jež ve svých útrobách hostí právě 2,5litrovou jednotku. Proč? Protože se čtyřválcem by nejspíše tak nezaujala.
Mimo to je třeba poukázat na poměrně vysoký výkon - toho by sice čtyřválcová jednotka byla rovněž schopna, nicméně v jejím případě by se hnací ústrojí již neskutečně namáhalo. Nakonec je tedy za produkci 390 koní a 480 Nm točivého momentu, největší síly, která se kdy ocitla pod kapotou silničního Seatu, zodpovědný pětiválec, který katapultuje španělské SUV z klidu na stovku za 4,2 sekundy. Cupra Formentor VZ5 je tak o tři desetiny rychlejší než Audi RS Q3 a RS Q3 Sportback s výkonem o 10 koní vyšším. Maximálka 250 km/h je pak pro všechny stejná.
S pětiválcem je spojena sedmistupňová automatická převodovka DSG a pohon všech kol 4Drive. Adaptivní podvozek byl snížen o dalších 10 milimetrů oproti již sportovní variantě Formentor VZ, přičemž nabízí hned 15 různých nastavení. Speciálně pro tento model pak vznikla 20palcová litá kola, za nimiž prosvítají brzdy Akebono svírané vpředu šestipístkovými třmeny. K tomu dorazil i specifický karbonový difuzor či větší sací otvor v předním nárazníku. Odlišné jsou i koncovky výfuku.
Vyhrazen tomuto vozu je barevný odstín Taiga Grey, jakkoliv zákazníci mohou sáhnout také po barvách Midnight Black, Magnetic Tech Matt a Petrol Blue Matt. Uvnitř je na výběr mezi modrým či černým koženým čalouněním, ve kterém jsou vyvedena sportovní sedadla, stejně jako je k mání i přírodní useň Nappa. Vnitřek i vnějšek pak zdobí bronzové doplňky, jež jsou poznávacím znamením značky Cupra, stejně jako odkazy na verzi VZ5. Té vznikne jen 7 000 kusů, přičemž prodej odstartuje v závěru roku. Cenu zatím neznáme, nic lidového ale nečekejte.

















Modelu Formentor VZ5 nadělil Seat 2,5litrový pětiválec od Audi, po jakém svého času marně toužil i po Volkswagen. V případě španělského SUV je nicméně 390 koní spojeno se značkou Cupra. Foto: Seat
Zdroj: Seat
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
včera (4)Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025 (3)Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025 (4)
Nejnovější články
Nejnovější Honda je totální vzhledový bizár, podívejte se na tu příď jako z Pacmana. A to je jen začátek
včeraDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včeraElektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
včeraKlasické Porsche 911 dostalo nový život s úchvatným novým motorem 4,0 bez turba, točí až 8 tisíc otáček
včeraKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva