Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Carsharing dostal další ránu, zájem o něj není ani v zemi, pro níž se zdál stvořený
11.10.2021 | Petr Prokopec
V jednu chvíli to vypadalo, že po silnicích brzy nebude jezdit pomalu nic než sdílená auta, s odstupem několika let si ale můžeme říci, že vývoj tímto směrem nemíří. Nejen u nás, ale ani v Nizozemsku carsharing neboduje, lidé nesdílí ani kola.
Pokud bydlíte ve větším městě, určité jste už ve svém okolí zaregistrovali sdílená auta, kola či koloběžky. Názory na ně se různí, my jsme ale povětšinou svědky těch negativních. Zejména u jednostopých prostředků, jež lidé nechávají povalovat uprostřed chodníku a vytváří tak zbytečné překážky ostatním.
Uživateli sdílených prostředků jsou většinou mladí lidé, kteří na své auto či kolo mnohdy ani nemohou dosáhnout. Pokud ovšem předpokládáte, že se k půjčené věci budou chovat o to ohleduplněji, jste zcela mimo mísu. Zanechání koloběžek tam, kde jim odpadnou od ruky, je tím nejmenším. Spíše než řešením jsou tak sdílené prostředky kvůli chování jejich uživatelů dalším problémem, který jen zintenzivňuje zbytečné pnutí ve společnosti.
Přesto je na tento způsob dopravy hleděno pozitivně z řady hledisek, zejména těch ekologických. Člověk by tak čekal, že když nezískávají zastání u nás, dočkají se jej v západnějších zemích, typicky pak těch které pro ekologii hoří. Ani v Nizozemsku to s ním ale nevypadá růžově.
Země tulipánu by pro carsharing a sdílení dalších dopravních prostředků měla hořet, jízdní kola jsou v tomto státě brána za stěžejní součást dopravy již dlouhá léta - kopce tma prakticky neexistují. Mimo to místní vláda velmi štědře dotuje elektromobilitu a alternativní pohon. Jak ale dokazuje nový průzkum Vědomostního institutu pro mobilitu KIM, sdílená auta nejsou ani v Nizozemsku považována za náhradu soukromých vozů.
Místo toho je lidé berou jako alternativu k městské hromadné dopravě. Ve srovnání s rokem 2014 se tak počet uživatelů sice zdvojnásobil, ovšem jen na 200 tisíc, což odpovídá využití ze strany zhruba dvou procent potenciálních uživatelů. Ti pak s pomocí sdílených aut učinili jen 0,02 procenta všech cest.
Ještě větší fiasko utrpěla sdílená kola. Ač bicykl čas od času používá 10 procent Nizozemců a pravidelně dokonce dvě procenta, na sdílené prostředky připadá pouze 0,2 až 0,3 procenta veškerých uskutečněných jízd. Přičemž zájemci se rekrutují především z řad uživatelů autobusu, metra či tramvaje. Případně pak jde o majitele vlastních kol, nikoliv však aut, kteří sdílená využili třeba jen při přestupu na MHD.
Sdílené prostředky tak dostávají palec dolů, o jejich neúspěchu nepíšeme zdaleka poprvé. Tomu se ale nakonec nelze divit, zvláště pak v současné době. Stačí si jen uvědomit, že nevíte, kdo byl uživatel před vámi - nemáte tedy jistotu, zda třeba nebyl infikován, ať již koronavirem nebo čímkoliv jiným. Firmy, jež vlastní sdílené vozy či kola, ovšem ani náhodou každý exemplář po každé jízdě neionizují, to není reálné. Může tak jít o stejné ohnisko nákazy jako MHD.



Se sdílenou mobilitou chtěl uspět mimo jiné i Mercedes. Zájem o ni však byl minimální, proto se třícípá hvězda spojila s programem DriveNow od BMW. Loni ale obě firmy již raději ukončily své americké aktivity a na vlásku visí i ty evropské. Ilustrační foto: Mercedes-Benz/Smart
Zdroj: Autoblog.nl
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
před 10 hodinamiAž budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
včeraMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nejnovější články
Co ještě je na novém Mercedesu „fejk”? Manažer sportovní divize přiznal další absurdní faleš, tohle auto je virtuální realita
před 6 hodinamiDalší firma slibuje převratné baterie s bleskovým dobíjením. Pokolikáté už to je? Reálně stále používáme baterky do notebooků z roku 1985
před 7 hodinamiOdtajněná sbírka aut zesnulého arabského byznysmena bere dech, je to nejúchvatnější kolekce McLarenů na světě
před 9 hodinamiČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
před 10 hodinamiToto není nová Toyota, ale bizarně modernizované Ferrari. Ze všeho nejvíc se na něm změnilo jméno
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva