Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda Atero: Rapid kupé je zpátky. A je divočejší, než byste čekali
4.5.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Nová Škoda Rapid je dobré auto, oproti svému předchůdci ale neexistuje jako kupé. Atero to mění, ovšem jiným než očekávaným způsobem.
Tip: Podívejte se na hotovou Škodu Atero i s dveřmi, divoce nejen vypadá, ale i zní.
Asi vás nepřekvapíme konstatováním, že Škoda Rapid má naše sympatie. Nebylo tomu tak vždy, však v prvním testu verze TDI poněkud nepřesvědčovala později odstraněnými lacinostmi. Při další zkušenosti s verzí TSI pak sice ohromovala dynamikou v přímce a dokonce i na technické trati, nebyli jsme si ale jisti, jak moc je to všechno reálné - jestli se takto schopný vůz dostane i k běžným zákazníkům, jestli není jen speciální vábničkou pro novináře.
I proto jsme Rapid později zkoušeli dlouhodobě. Vytáhli jsme jej na „brzdu” a zjistili, že ona dynamika je skutečná. A vůz je v jízdních ohledech tak dobrý, že dokáže bodovat i na Nordschleife, třebaže pro takové zacházení nepochybně nebyl primárně stvořen.
Právě tímto nás oslovuje. Rapid dále zůstává v některých ohledech jednoduchým autem, což leckomu nemusí být po chuti, svými jízdními schopnostmi ale jednoznačně boduje. V rámci své specifické třídy je v tomto směru zcela nedostižný - na trhu nenajdete srovnatelné auto, které by bylo tak praktické, tak dobré pro každodenní komfortní jízdu a které by zároveň dokázalo tak dobře prodat svůj výkon. Můžete jej drásat až na limit možností a nezapotí se při tom, v tomto směru dostává i svému jménu.
V jednom ohledu nám ale jméno Rapid k vozu nikdy nesedělo. Naposledy se tak jmenovalo „tuzexové” kupé, jeden z vrcholů nabídky značky - teď jde o liftback hrající na strunu racionality. I proto nás potěšila nedávná zpráva, že Škoda chystá nový Rapid kupé, byť primárně s cílem postavit jen jeden. Teď je na světě, je skoro hotový a představen byl ve své poslední vývojové dnes v Mladé Boleslavi. Jenže se nakonec nejmenuje Rapid a kupé je to trochu jiné, než by vás primárně napadlo.
Totiž, pokud byste ze současného Rapidu chtěli postavit kupé obvyklého ražení, vezmete liftback, seberete mu zadní dveře, prodloužíte ty přední a možná trochu zkrátíte záď. Takový vůz jsme i očekávali, lidé ze strojírenského učiliště Škody (a jsou mez nimi i čtyři mladé dámy) na to šli ale jinak - za základ vzali verzi Spaceback. Výsledek - nebo „skorovýsledek” - je tak o poznání divočejší, troufneme si říci i „ujetý”, nakonec i svým jménem. Říká se Atero, což nemá daleko ke slovu „aterom” - tak se označuje tukový nádor. Mnozí ale po Škodě dokola chtějí, aby se nedržela při zemi a alespoň tento požadavek vůz plní dokonale.
Ono postavit kupé z hatchbacku „normálně” ani nejde, takže zde máme čest s autem, které připomíná... no, ono žádné dnes známé auto vlastně ani nepřipomíná. Zepředu v něm ještě poznáte Rapid, i když specifická přední světla, červené prvky vložené do jinak černo-černé přídě a větrací otvory v kapotě vzhled vozu mění. Dále už ale jde o vskutku svéráznou stavbu. B-sloupky jsou posunuté vzad, aby vůz mohl mít dvojici větších dveří, zadní dveře chybí a změněná je pochopitelně i linie střechy, která jde ruku v ruce s tím, co má naplňovat obsah slova kupé.
Záď pak připomene vozy jako Honda CRX - ještě z relativně velkých výšin je ostře zkosena a tvořena třetími dveřmi pochopitelně upraveného zavazadlového prostoru. Pod nimi najdeme dvojici koncovek výfuku ze Škody Octavia RS a v samotném zavazadelníku hlavně srdce audiosystému - zesilovač o výkonu 1 800 wattů, který rozeznívá 14 reproduktorů na palubě a pochopitelně i subwoofer opět v zavazadlovém prostoru. Ten pracuje se 400 Watty výkonu.
Prostor pro cestující se drží více při zemi - odmyslíme-li si červeno-černý volant, červené ambientní osvětlení a pár drobností, díváme se na prakticky sériový Rapid ve vysoké specifikaci. Pohled na pedály a řadící páku nám ovšem naznačí, s čím tu máme čest po technické stránce.
Automat DSG naznačuje přítomnost vrcholné motorizace 1,4 TSI s výkonem 92 kW (125 koní) a nedělá mylný dojem, pod kapotou je vážně přeplňovaná čtrnáctistovka. Zůstala v sériové podobě, upraven byl ale podvozek a Atero se pyšní také modifikovanými brzdami s děrovanými kotouči. Ty se skrývají za relativně velkými koly - černo-červenými „osmnáctkami” Turini z Octavie s pneumatikami 225/35 R18.
Jak už jsme zmínili, auto zatím není s 1 300 hodinami práce na kontě zcela hotové, a tak se nedivte, že nemá třeba boční dveře - finální Atero uvidíme až později. I tak vám zřejmě přijde dost divoké a svým specifickým pojetím asi nebude po chuti každému. Oproti předchozím dílů jako Funstar a CitiJet je svým způsobem nejodvážnější, sami ale posuďte, jak moc se vám zamlouvá.
My už jen dodáme, že i když je Atero - podobně jako dříve Funstar se Citijet - odhalován v době konání srazu GTI u Wörthersee spolu s podobnými kreacemi Volkswgaenu, Škoda letos na samotném srazu chybí a vůz si tak na něm nebudete moci prohlédnout. Přiložená galerie z něj ale snad zachycuje vše podstatné...
Škoda Atero ještě není hotová, až bude, půjde o unikátní koncept. V tuto chvíli nemá žádnou vazbu na sériovou výrobu, případný zájem o podobný vůz může leccos změnit. Reakce na Atero na vás...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Únik provalil novou vrcholnou verzi Tesly Model 3, Musk využil své vlády nad Twitterem, aby zahladil stopy
25.3.2024 - Na těchto autech spekulující sběratelé prodělali kalhoty, jejich ceny se za pár let propadly až o 3 miliony Kč
25.3.2024 - Elektromobily ovlivní i americké prezidentské volby, odpor veřejnosti donutil Bidena zmírnit jejich nařizování
25.3.2024 - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024 - Výroba stojí, obchodování s akciemi též, jednání o miliardové investici se zhroutila. Fisker je na hranici bankrotu
26.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva