Škoda Atero: Rapid kupé je zpátky. A je divočejší, než byste čekali

Nová Škoda Rapid je dobré auto, oproti svému předchůdci ale neexistuje jako kupé. Atero to mění, ovšem jiným než očekávaným způsobem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Škoda Atero: Rapid kupé je zpátky. A je divočejší, než byste čekali

4.5.2016 | Petr Miler | 56 příspěvků

Škoda Atero: Rapid kupé je zpátky. A je divočejší, než byste čekali

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nová Škoda Rapid je dobré auto, oproti svému předchůdci ale neexistuje jako kupé. Atero to mění, ovšem jiným než očekávaným způsobem.

Tip: Podívejte se na hotovou Škodu Atero i s dveřmi, divoce nejen vypadá, ale i zní.

Asi vás nepřekvapíme konstatováním, že Škoda Rapid má naše sympatie. Nebylo tomu tak vždy, však v prvním testu verze TDI poněkud nepřesvědčovala později odstraněnými lacinostmi. Při další zkušenosti s verzí TSI pak sice ohromovala dynamikou v přímce a dokonce i na technické trati, nebyli jsme si ale jisti, jak moc je to všechno reálné - jestli se takto schopný vůz dostane i k běžným zákazníkům, jestli není jen speciální vábničkou pro novináře.

I proto jsme Rapid později zkoušeli dlouhodobě. Vytáhli jsme jej na „brzdu” a zjistili, že ona dynamika je skutečná. A vůz je v jízdních ohledech tak dobrý, že dokáže bodovat i na Nordschleife, třebaže pro takové zacházení nepochybně nebyl primárně stvořen.

Právě tímto nás oslovuje. Rapid dále zůstává v některých ohledech jednoduchým autem, což leckomu nemusí být po chuti, svými jízdními schopnostmi ale jednoznačně boduje. V rámci své specifické třídy je v tomto směru zcela nedostižný - na trhu nenajdete srovnatelné auto, které by bylo tak praktické, tak dobré pro každodenní komfortní jízdu a které by zároveň dokázalo tak dobře prodat svůj výkon. Můžete jej drásat až na limit možností a nezapotí se při tom, v tomto směru dostává i svému jménu.

V jednom ohledu nám ale jméno Rapid k vozu nikdy nesedělo. Naposledy se tak jmenovalo „tuzexové” kupé, jeden z vrcholů nabídky značky - teď jde o liftback hrající na strunu racionality. I proto nás potěšila nedávná zpráva, že Škoda chystá nový Rapid kupé, byť primárně s cílem postavit jen jeden. Teď je na světě, je skoro hotový a představen byl ve své poslední vývojové dnes v Mladé Boleslavi. Jenže se nakonec nejmenuje Rapid a kupé je to trochu jiné, než by vás primárně napadlo.

Totiž, pokud byste ze současného Rapidu chtěli postavit kupé obvyklého ražení, vezmete liftback, seberete mu zadní dveře, prodloužíte ty přední a možná trochu zkrátíte záď. Takový vůz jsme i očekávali, lidé ze strojírenského učiliště Škody (a jsou mez nimi i čtyři mladé dámy) na to šli ale jinak - za základ vzali verzi Spaceback. Výsledek - nebo „skorovýsledek” - je tak o poznání divočejší, troufneme si říci i „ujetý”, nakonec i svým jménem. Říká se Atero, což nemá daleko ke slovu „aterom” - tak se označuje tukový nádor. Mnozí ale po Škodě dokola chtějí, aby se nedržela při zemi a alespoň tento požadavek vůz plní dokonale.

Ono postavit kupé z hatchbacku „normálně” ani nejde, takže zde máme čest s autem, které připomíná... no, ono žádné dnes známé auto vlastně ani nepřipomíná. Zepředu v něm ještě poznáte Rapid, i když specifická přední světla, červené prvky vložené do jinak černo-černé přídě a větrací otvory v kapotě vzhled vozu mění. Dále už ale jde o vskutku svéráznou stavbu. B-sloupky jsou posunuté vzad, aby vůz mohl mít dvojici větších dveří, zadní dveře chybí a změněná je pochopitelně i linie střechy, která jde ruku v ruce s tím, co má naplňovat obsah slova kupé.

Záď pak připomene vozy jako Honda CRX - ještě z relativně velkých výšin je ostře zkosena a tvořena třetími dveřmi pochopitelně upraveného zavazadlového prostoru. Pod nimi najdeme dvojici koncovek výfuku ze Škody Octavia RS a v samotném zavazadelníku hlavně srdce audiosystému - zesilovač o výkonu 1 800 wattů, který rozeznívá 14 reproduktorů na palubě a pochopitelně i subwoofer opět v zavazadlovém prostoru. Ten pracuje se 400 Watty výkonu.

Prostor pro cestující se drží více při zemi - odmyslíme-li si červeno-černý volant, červené ambientní osvětlení a pár drobností, díváme se na prakticky sériový Rapid ve vysoké specifikaci. Pohled na pedály a řadící páku nám ovšem naznačí, s čím tu máme čest po technické stránce.

Automat DSG naznačuje přítomnost vrcholné motorizace 1,4 TSI s výkonem 92 kW (125 koní) a nedělá mylný dojem, pod kapotou je vážně přeplňovaná čtrnáctistovka. Zůstala v sériové podobě, upraven byl ale podvozek a Atero se pyšní také modifikovanými brzdami s děrovanými kotouči. Ty se skrývají za relativně velkými koly - černo-červenými „osmnáctkami” Turini z Octavie s pneumatikami 225/35 R18.

Jak už jsme zmínili, auto zatím není s 1 300 hodinami práce na kontě zcela hotové, a tak se nedivte, že nemá třeba boční dveře - finální Atero uvidíme až později. I tak vám zřejmě přijde dost divoké a svým specifickým pojetím asi nebude po chuti každému. Oproti předchozím dílů jako Funstar a CitiJet je svým způsobem nejodvážnější, sami ale posuďte, jak moc se vám zamlouvá.

My už jen dodáme, že i když je Atero - podobně jako dříve Funstar se Citijet - odhalován v době konání srazu GTI u Wörthersee spolu s podobnými kreacemi Volkswgaenu, Škoda letos na samotném srazu chybí a vůz si tak na něm nebudete moci prohlédnout. Přiložená galerie z něj ale snad zachycuje vše podstatné...


Škoda Atero: Rapid kupé je zpátky. A je divočejší, než byste čekali - 1 - Skoda Atero Rapid Coupe prvni 01Škoda Atero: Rapid kupé je zpátky. A je divočejší, než byste čekali - 2 - Skoda Atero Rapid Coupe prvni 02Škoda Atero: Rapid kupé je zpátky. A je divočejší, než byste čekali - 3 - Skoda Atero Rapid Coupe prvni 03Škoda Atero: Rapid kupé je zpátky. A je divočejší, než byste čekali - 4 - Skoda Atero Rapid Coupe prvni 04Škoda Atero: Rapid kupé je zpátky. A je divočejší, než byste čekali - 5 - Skoda Atero Rapid Coupe prvni 05Škoda Atero: Rapid kupé je zpátky. A je divočejší, než byste čekali - 6 - Skoda Atero Rapid Coupe prvni 06Škoda Atero: Rapid kupé je zpátky. A je divočejší, než byste čekali - 7 - Skoda Atero Rapid Coupe prvni 07Škoda Atero: Rapid kupé je zpátky. A je divočejší, než byste čekali - 8 - Skoda Atero Rapid Coupe prvni 08Škoda Atero: Rapid kupé je zpátky. A je divočejší, než byste čekali - 9 - Skoda Atero Rapid Coupe prvni 09Škoda Atero: Rapid kupé je zpátky. A je divočejší, než byste čekali - 10 - Skoda Atero Rapid Coupe prvni 10Škoda Atero: Rapid kupé je zpátky. A je divočejší, než byste čekali - 11 - Skoda Atero Rapid Coupe prvni 11Škoda Atero: Rapid kupé je zpátky. A je divočejší, než byste čekali - 12 - Skoda Atero Rapid Coupe prvni 12Škoda Atero: Rapid kupé je zpátky. A je divočejší, než byste čekali - 13 - Skoda Atero Rapid Coupe prvni 13Škoda Atero: Rapid kupé je zpátky. A je divočejší, než byste čekali - 14 - Skoda Atero Rapid Coupe prvni 14Škoda Atero: Rapid kupé je zpátky. A je divočejší, než byste čekali - 15 - Skoda Atero Rapid Coupe prvni 15Škoda Atero: Rapid kupé je zpátky. A je divočejší, než byste čekali - 16 - Skoda Atero Rapid Coupe prvni 16Škoda Atero: Rapid kupé je zpátky. A je divočejší, než byste čekali - 17 - Skoda Atero Rapid Coupe prvni 17Škoda Atero: Rapid kupé je zpátky. A je divočejší, než byste čekali - 18 - Skoda Atero Rapid Coupe prvni 18Škoda Atero: Rapid kupé je zpátky. A je divočejší, než byste čekali - 19 - Skoda Atero Rapid Coupe prvni 19Škoda Atero: Rapid kupé je zpátky. A je divočejší, než byste čekali - 20 - Skoda Atero Rapid Coupe prvni 20Škoda Atero: Rapid kupé je zpátky. A je divočejší, než byste čekali - 21 - Skoda Atero Rapid Coupe prvni 21Škoda Atero: Rapid kupé je zpátky. A je divočejší, než byste čekali - 22 - Skoda Atero Rapid Coupe prvni 22Škoda Atero: Rapid kupé je zpátky. A je divočejší, než byste čekali - 23 - Skoda Atero Rapid Coupe prvni 23Škoda Atero: Rapid kupé je zpátky. A je divočejší, než byste čekali - 24 - Skoda Atero Rapid Coupe prvni 24Škoda Atero: Rapid kupé je zpátky. A je divočejší, než byste čekali - 25 - Skoda Atero Rapid Coupe prvni 25Škoda Atero: Rapid kupé je zpátky. A je divočejší, než byste čekali - 26 - Skoda Atero Rapid Coupe prvni 26Škoda Atero: Rapid kupé je zpátky. A je divočejší, než byste čekali - 27 - Skoda Atero Rapid Coupe prvni 27Škoda Atero: Rapid kupé je zpátky. A je divočejší, než byste čekali - 28 - Skoda Atero Rapid Coupe prvni 28Škoda Atero: Rapid kupé je zpátky. A je divočejší, než byste čekali - 29 - Skoda Atero Rapid Coupe prvni 29Škoda Atero: Rapid kupé je zpátky. A je divočejší, než byste čekali - 30 - Skoda Atero Rapid Coupe prvni 30Škoda Atero: Rapid kupé je zpátky. A je divočejší, než byste čekali - 31 - Skoda Atero Rapid Coupe prvni 31Škoda Atero: Rapid kupé je zpátky. A je divočejší, než byste čekali - 32 - Skoda Atero Rapid Coupe prvni 32Škoda Atero: Rapid kupé je zpátky. A je divočejší, než byste čekali - 33 - Skoda Atero Rapid Coupe prvni 33Škoda Atero: Rapid kupé je zpátky. A je divočejší, než byste čekali - 34 - Skoda Atero Rapid Coupe prvni 34Škoda Atero: Rapid kupé je zpátky. A je divočejší, než byste čekali - 35 - Skoda Atero Rapid Coupe prvni 35Škoda Atero: Rapid kupé je zpátky. A je divočejší, než byste čekali - 36 - Skoda Atero Rapid Coupe prvni 36Škoda Atero: Rapid kupé je zpátky. A je divočejší, než byste čekali - 37 - Skoda Atero Rapid Coupe prvni 37Škoda Atero: Rapid kupé je zpátky. A je divočejší, než byste čekali - 38 - Skoda Atero Rapid Coupe prvni 38Škoda Atero: Rapid kupé je zpátky. A je divočejší, než byste čekali - 39 - Skoda Atero Rapid Coupe prvni 39Škoda Atero: Rapid kupé je zpátky. A je divočejší, než byste čekali - 40 - Skoda Atero Rapid Coupe prvni 40Škoda Atero: Rapid kupé je zpátky. A je divočejší, než byste čekali - 41 - Skoda Atero Rapid Coupe prvni 41Škoda Atero: Rapid kupé je zpátky. A je divočejší, než byste čekali - 42 - Skoda Atero Rapid Coupe prvni 42Škoda Atero: Rapid kupé je zpátky. A je divočejší, než byste čekali - 43 - Skoda Atero Rapid Coupe prvni 43Škoda Atero: Rapid kupé je zpátky. A je divočejší, než byste čekali - 44 - Skoda Atero Rapid Coupe prvni 44Škoda Atero: Rapid kupé je zpátky. A je divočejší, než byste čekali - 45 - Skoda Atero Rapid Coupe prvni 45
Škoda Atero ještě není hotová, až bude, půjde o unikátní koncept. V tuto chvíli nemá žádnou vazbu na sériovou výrobu, případný zájem o podobný vůz může leccos změnit. Reakce na Atero na vás...

Petr Miler

Diskuze 56 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše