Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda Octavia Scout ActiveDrive: aktivně za obezitou
5.10.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Němci vytvořili v rámci propagace svých dovedností technologický demonstrátor postavený na základě Octavie Scout. Zázraky ale nenabízí.
Pokud hovoříme o Němcích, máme v tomto případě na mysli koncern Schaeffler Technologies GmbH & Co, který je výrobcem automobilových komponentů prodávaných pod značkou FAG. Nejde tedy o projekt Škody, ale pro nás jistě zajímavý i tak.
Překopaná Octavia Scout si říká ActiveDrive a v podstatě se jedná o podobný elektromobil využitelný maximálně ve městě, jako byla Octavia Green E Line postavená přímo mladoboleslavskou značkou. Vlastně ani to moc ne. Vůz má ještě menší sadu lithio-iontových akumulátorů umístěných v tunelu pro kardan o kapacitě pouze 18 kWh, což je srovnatelné s cirka pěti litry nafty. Udávaný dojezd 100 km je tedy i reálný, ale asi spíše se značnou podporou větru, velmi lehkou pravou nohou a co nejmenším počtem rozjezdů z místa. Ale budiž, o to tady tak úplně nejde.
Celkový výkon vozu činí díky dvojici vodou chlazených synchronních elektromotorů vyvinutých dceřinou společností IDAM 286 koní a 340 newtonmetrů, dovolující vozu akcelerovat na stovku za 8,5 sekundy. Ano, je to trochu moc už vzhledem tomu, že každý z nich obstarává pohon jedné nápravy a na problémy s nedostatkem trakce se vymlouvat nelze.
Stačí se ale podívat na hmotnost. Octavia ActiveDrive váží 1,9 tuny a to je o 70 kg více, než kolik má třeba čtyřkolka Audi A8 3,0 TFSI quattro se srovnatelným výkonem 290 koní a nesrovnatelně lepší dynamikou - stovku zvládne za 6,1 s a maximálka činí 250 km/h. ActiveDrive ji má omezenou na 150 km/h. Kde je ten pokrok?
Schaeffler Technologies tvrdí, že v systému pohonu. Elektromotory jsou integrovány do jednoho celku s elektronicky řízeným diferenciálem obsahujícím planetovou převodovku a ještě jedním ovládacím elektromotorem o výkon 5 kW. Tyto jednotky umí s pomocí centrálního řídicího procesoru zvlášť dávkovat výkon na každé kolo tak, aby výsledný vektor výkonu podporoval stabilitu, jízdní dynamiku a tím také bezpečnost.
Firma vysvětluje, že je v zájmu zlepšení ovladatelnosti automobilu mnohem účinnější velmi přesně dávkovat síly proudící mezi nápravami a zvlášť také mezi pravou a levou stranou, než k tomu používat zásahy brzd či už k omezení prokluzu nebo stabilizaci ve smyku.
S tím se pochopitelně nedá nesouhlasit, na druhou stranu pokud to má být za cenu enormního zvýšení hmotnosti, sériové nasazení této technologie v osobních automobilech zatím pozbývá smysl. Ještě tak v relativně těžkých zemědělských strojích by to asi šlo.
Dvojice jednotek integrujících elektormotor s převodovkou zvyšuje hmotnost Octavie Scout na 1,9 tuny
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
před 9 hodinami - Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
včera - Otylý elektrický hot hatch Hyundai ukázal na okruhu svou nesmyslnost. Vydrží tři kola, pak můžete hodiny nabíjet
15.5.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Nechcete sedan s motorem Ferrari? Jediný prodejce jich nabízí hned pět, všech pět v zemi
před 5 hodinami - Číňanům už Čína není dost dobrá, první tamní automobilka si nově vystačí jen s působením v Evropě
před 6 hodinami - Nejprodávanější Jaguar končí bez nástupce, i ten padl za oběť posedlosti značky elektromobily
před 8 hodinami - Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
před 9 hodinami - Do Nizozemska se vrací zdravý rozum. Nová vláda zvýší rychlost na dálnicích, zruší dotace elektromobilů, omezí bezemisní zóny
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 05.17. 21:42 - mattonecz
- Škoda Auto obecně 05.17. 19:09 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 05.17. 19:06 - řidičBOB
- Naprosté auto tele, žádá profíky o důležitou radu 05.17. 18:00 - PepaSFI
- BMW Divize 05.17. 14:50 - Vrooom
- Politický koutek 05.17. 14:22 - řidičBOB
- Odjezd z křižovatky po padnutí červené 05.17. 12:09 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 05.16. 22:49 - GeneHawkins