Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda poprvé oficiálně ukázala novou Octavii, odhalila její klíčové specifikace
29.10.2019 | Petr Prokopec
V případě vzhledu vozu se zatím musíme spokojit s maskovaným provedením, technika ale zahalena rouškou nezůstává. Známe rozvor, objem zavazdelníku motory, elektroniku.
Koncern VW se momentálně nachází uprostřed velmi důležitého období. Minulý týden jsme si mohli představit Volkswagen Golf osmé generace, za čtrnáct dní pro změnu přijde řada na odhalení Škody Octavia čtvrté generace. Mladoboleslavská automobilka ale dnes poprvé oficiálně ukázala zakamuflované prototypy a odhalila jejich hlavní specifikace. Začínáme tedy tušit, co nás u novinky čeká a pokud jste pod tíhou spekulací posledních měsíců sázeli na radikální novinky, nejspíše budete poněkud zklamání.
Nová Octavia minimálně přístupem kopíruje nový Golf. Zachována tedy nezůstala pouze platforma MQB, ale především rozvor. Znamená to, že sice i nadále nabídne jednu z nejprostornějších kabin současnosti, ovšem svého předchůdce čtvrtá generace překoná maximálně jen o chlup. O trochu jiné rozdíly již panují v rámci venkovní délky, jež narostla na 4 689 mm. Liftback tak byl prodloužen o 19 a kombík o 22 mm. Kromě toho se obě verze dočkaly rozšíření o 15 mm.
Z toho jasně vyplývá, že navýšení místa bude spojeno hlavně s oblastí ramen či boků. I přes prodloužení vozu pak nelze očekávat značný posun v oblasti zavazadelníku, neboť ony dva centimetry jsou u kombíku, který do prodeje dorazí jako první, kompenzovány výrazněji skloněným oknem na pátých dveřích. Nová Octavia tak dorazí s větší dávkou stylu a vlastně i aerodynamiky, za čímž stojí také výrazněji skloněná příď. Koeficient odporu vzduchu se tak zlepšil o 14 procent.
Nad zadní nápravu se u kombíku přesto vejde 640 litrů nákladu, což naznačuje kouzlení s vnitřní architekturou, neboť oproti třetí generaci jde o nárůst o 40 litrů. U liftbacku jde o 600 litrů, tedy stejnou hodnotu jako dosud. Přesunout se tedy můžeme do motorového prostoru, kde pro někoho bude možná překvapením absence 1,6litrového turbodieselu, jehož roli u novějších aut koncernu VW přebírají slabší verze 2,0 TDI.
Kromě toho Škoda stejně jako VW sází hlavně na benzinové jednotky, jež budou zastupovat litrový tříválec a 1,5litrový čtyřválec. Ten bude možné spárovat s šestistupňovým manuálem i sedmistupňovým automatem, přičemž stejné převodovky budou nabízeny také pro zmíněný diesel. Ten prošel očistnou anti-emisní kůrou, zároveň ale působí živěji než předchozí jednotka. A od 2 000 otáček již táhne s naprostou nenuceností.
Mladoboleslavská automobilka po vzoru Němců hodlá nabídku rozšířit také o hybridní varianty, v jejichž případě se taktéž bude sázet buď na 48voltový elektrický okruh, nebo rovnou na kombinaci přeplňovaného benzinového čtyřválce a elektromotoru. Zatím ovšem není jasné, zda dorazí pouze slabší provedení s 204 koňmi či také silnější varianta naladěná na 245 koní. S ohledem na předchozí prohlášení bychom ale měli dostat oba deriváty.
Octavia bude totiž tak jako dříve spojená také s logem RS, přičemž zástupci značky již dříve naznačovali, že bychom se nově mohli dočkat kromě benzinové a dieselové varianty také plug-in hybridu. Je tak možné, že ústrojí Golfu GTE zamíří i pod kapotu Škody, zatímco dieselový dvoulitr z verze GTD převezme dieselová Octavia RS. Ta benzinová pak bude spoléhat na přeplňovaný čtyřválec 2,0 TSI, jehož výkon by mohl překonat metu 250 koní.
To jsou však zatím holé spekulace, ostatně hybridní a sportovní varianty neočekáváme za dva týdny, nýbrž až příští rok. Aktuálně se tedy vrátíme k oněm prototypům, které už prošly prvním testy. Můžeme si tedy říci více i o kabině, která se sice nijak výrazně nezvětšila, ovšem sází na lepší odhlučnění i kvalitnější materiály. Palubní deska pak připomíná architekturu Golfu, jen s tím rozdílem, že u Škody ještě dostanete u nižších úrovní výbavy klasický analogový přístrojový štít.
U vyšších stupňů se však již půjde digitální cestou, kromě toho budete moci sáhnout také po dvou velikostech dotykové centrální obrazovky. A pokud vám to bude málo, objeví se v nabídce rovněž head-up displej. Logicky také bude ubývat fyzických ovládacích tlačítek, díky čemuž kabina působí uklizeněji. Dvouramenný volant vám pro změnu připomene někdejší Mercedes třídy S, což pro Škodu rozhodně není špatné srovnání.
Suma sumárum tak lze říci, že na jedné straně tu sice máme spíše spíše velký facelift (to samé platí o Golfu), ovšem z druhého úhlu pohledu bylo pozměněno prakticky vše, krom většiny základní techniky. Tradiční zákazníky tedy nová Octavia asi ani neohromí, ani neodradí. Zároveň však dokáže oslovit i moderní klientelu, neboť do vínku dostane i autonomní řízení úrovně SAE2, tedy v podstatě kombinaci monitoringu jízdních pruhů a adaptivního tempomatu, jejíž funkčnost ale bude omezena.
Nová Octavia počítá již standardně vpředu a vzadu s diodovými světlomety. Ty čelní ale bude možné nahradit rovněž matricovými LEDkami. A aby těch novot nebylo málo, připravte se také na navýšení konektivity, díky čemuž bude možné přenášet vaše personální nastavení mezi jednotlivými vozy. I v tomto Škoda kráčí ve šlépějích Golfu.
Že nová Škoda Octavia skutečně dorazí nejprve jako kombík, dokládá nová sada oficiálních záběrů
Zdroje: Škoda Auto, Autocar, Autoweek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejčtenější články
- Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024 - Ojetá Škoda Karoq je oproti novému autu za babku, jako nejspolehlivější moderní škodovka dává smysl
26.3.2024 - Luxusní SUV jde i v roce 2024 pořídit s ručním řazením, relikt starých časů nepochopitelně zůstává v nabídce
26.3.2024 - Sexy nová Dacia Duster má konečně české ceny. Začínají ještě o dost níž, než se čekalo
27.3.2024 - Nový krok VW ukazuje, proč automobilka přichází o nejlepší techniky, její R v nové podobě nemůže fungovat
27.3.2024
Živá témata na fóru
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23
- Onboard videa 04.26. 07:47 - Truck Daškam
- Jak odstranit zaschlý vosk z kapoty auta? Prosím o radu 04.26. 07:46 - nostromo23
- Jak snižovat spotřebu 04.26. 07:41 - nostromo23
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito