Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda ukázala svůj nový závoďák, je to něco úplně jiného, než jsme dosud mohli vidět
2.7.2021 | Petr Prokopec
Vcelku kontroverzní cestou se vydala mladoboleslavská automobilka se svým novým závodním strojem. Jeho smyslem je nejspíše ukázat použitelnost elektrického pohonu, už na papíře ale budí otazníky a praxe může být ještě komplikovanější.
Letos dochází k podstatným změnám v konstrukci aut pro šampionát WRC. Vozy soutěžící v hlavní kategorii Rally1, která je jedinou, ve které se týmům připisují mistrovské body, totiž musí povinně disponovat hybridním systémem. Ten pracuje elektromotorem německé firmy Compact Dynamics naladěným na 136 koní a musí pohánět závodní speciály během jejich jízdy v boxech. Mimo to jej ovšem jezdci mohou dle libosti použít i na trati ve snaze o navýšení celkového výkonu, jakkoliv FIA upravuje délku využití i množství koní.
Jde skutečně o významnou změnu, která možná povede i ke vzniku ryze elektrického podniku. Alespoň to naznačují aktivity rakouské společnosti Kreisel Electrics, která je dodavatelem baterií. Naši sousedé totiž odstartovali společný projekt se Škodou, na jehož konci stojí čistě elektrická rallyová Fabia. Speciál zvaný RE-X1 totiž dostal do vínku akumulátory o kapacitě 52,5 kWh a elektromotor naladěný na 354 koní a 600 Nm točivého momentu.
Ve srovnání s tímto výkonem působí standardní hybridní soutěžák jako druhá liga, neboť jeho přeplňovaná jedna šestka disponuje „pouze“ 291 koňmi a 425 Nm. Na druhou stranu, ty má k dispozici jezdec neustále, zatímco u elektrické verze bude vše záviset na stavu baterií. Navíc je tu pochopitelně otázka dojezdu, neboť 52,5 kWh vystačí sotva na pár delších rychlostních zkoušek a dobít takové auto nepůjde hned, stejně jako možnost dobíjení nebude k dispozici všude.
Firma Kreisel Electrics pro tyto účely vyvinula na míru i dobíjecí stanici zvanou Chimero, která je mobilní a je tedy možné ji přesouvat mezi jednotlivými rychlostními zkouškami - předpokládáme, že pomocí dieselem poháněného náklaďáku. Výkonu 200 kW přesto bude vzhledem k nemožnosti používat jej neustále znamenat desítky minut dobíjení, a tak jsme zvědavi, jak si vůz povede v praxi.
Škoda kvůli zástavbě elektrického pohonu musela přepracovat zejména podvozek speciálu. Baterie byly totiž zastavěny do podlahy kvůli co nejnižšímu těžišti. Důležitá pak byla i jejich ochrana, jakkoliv v tomto ohledu nejspíše Rakušané mají obavy z nezpevněného povrchu. Proto vůz prozatím počítá pouze s asfaltovými soutěžemi, jakkoliv spolupracující tým Baumschlager Rallye a Racing již odstartoval i testy na šotolině.
Můžeme pak už jen dodat, že kvůli novému pohonu byla upravena rovněž karoserie, ovšem jen velmi mírně. Šéf divize Škoda Motorsport Michal Hrabánek je přitom přesvědčen, že v této specifikaci elektrická rallyová Fabia zaujme fanoušky. To však není až tak úplně jisté, neboť nedílnou součástí závodů je zkrátka zvuk soutěžních aut, který zde bude chybět. Elektrická Fabia již byla na každý pád homologována rakouskou asociací AMF a bude debutovat v tamním mistrovství v polovině července



Rallyová Škoda Fabia se dočkala elektrického pohonu. Baterie o kapacitě 52,5 kWh od firmy Kreisel Electrics jsou ale malé i na silniční auto, v tom soutěžním mohou mít s kombinací výdrže a dobíjení problém. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Škoda Auto
Bleskovky
Nejnovější články
Prezident GM lituje brzkého konce spalovací vlajkové lodi firmy, nemá pro ni rozumnou náhradu
před hodinou
Tesla 8 let po odhalení nového Roadsteru říká, že letos už určitě, rozhodně, stoprocentně dorazí, akorát koupit ho nepůjde
před 2 hodinami
Muž si koupil v roce 1975 nové Porsche 911 Turbo. Jezdí s ním dodnes, kdy může, po 50 letech má najeto už 1,33 milionu km
před 4 hodinami
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
před 5 hodinami
Ford je nepoučitelný. Dál trvá na dosažení „uhlíkové neutrality”, i když konkurenti obrací
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
